Magyarok az élen: Divatipari történelmet írt Ilyés Dorottya Olaszországban
A magyar divat egyik legfiatalabb tehetsége bebizonyította, hogy igenis ott a helye, helyünk az olasz divatcégek között. Ilyés Dorka divattörténelmet ír, és mi végigkövettük az első lépéseit.
Minden egy üzenettel kezdődött. Januárban az Olasz Nagykövetség Kereskedelemfejlesztési és Promóciós Szekciója azzal kereste meg Ilyés Dorkát, a Séyli butik alapítóját, hogy egyedüli magyar delegáltként képviselje hazánkat Milánó legnagyobb nemzetközi bőráru kiállításán. Dorka habozás nélkül elfogadta a felkérést és már indult is, hogy a divat hazájában képviselje Magyarországot.
Olasz, magyar: két jó barát
„Izgalmas volt találkozni a legnagyobb olasz divatházak vezetőivel, akiktől sokat tanulhattam a beszélgetések alatt. Motivált vagyok, hogy a milánói kiállításon szerzett tapasztalataimat megosszam az itthoni közönséggel és egy újszerű élményt adjak a vásárlóknak” – mondja Dorka, majd hozzáteszi, ha az élmény társulna a ruha és kiegészítő vásárláshoz, az emberek másképp viszonyulnának a divathoz.
A tehetséges divattanácsadó jól tudja, milyen fontos, hogy a kisebb divatüzletek és butikok új szintre emeljék a vásárlás érzését, hiszen csak így tudnak versenyezni a fastfashion üzletekkel – és erre ma óriási szükség van.
A ruha lelke az imázs
„A multinacionális gyártók árazásával nem lehet versenyezni, sajnos nagyon sokan részesítik előnyben a fastfashion termékeket, szemben az egyedi, tervezői vagy a ritkább darabokkal. Arról nem beszélve, hogy ez pedig hozzájárul a klímaválsághoz. Szeretném, hogy a hazai vásárlók megismerjék a minőségi ruhavásárlást, amikor nemcsak egy új ruhadarabot kapnak, hanem hasznos információkat is.”
Dorka tízéves nemzetközi tapasztalattal a háta mögött ma azon dolgozik a Pozsonyi úton nyitott butikjában, hogy minél több nőnek segítsen megtalálni a saját stílusát, izgalmas vásárlói élménnyel megfűszerezve.
„Szerencsésnek tartom magam, hiszen Londonban tanulhattam a divatszakmáról, majd Párizsban szereztem gyakorlatot. A legnagyobb párizsi divatbemutatókon az volt a feladatom, hogy különböző kollekciókat állítsak össze az eseményekre, így megtanultam, hogy az imázs minden összeállítás alappillére. Imázs nélkül a ruha csak egy tárgy, az a ruha lelke” – magyarázza Dorka, akinek elmondása szerint mindenkinek van stílusa, csak sajnos kevesen merik felvállalni.
A stílus útvesztői
„Rengeteg nő érkezik hozzám úgy, hogy csak egy adott színt keresnek, mondván ez az árnyalat illik hozzájuk. Ilyenkor általában előveszek néhány különböző színű ruhát, és megkérem őket, hogy próbálják fel. Az eredmény mindig ugyanaz: felismerik, hogy nemcsak egy szín illik hozzájuk.”
Vagyis nem azért találjuk meg nehezen a saját stílusunkat, mert ne lenne, sokkal inkább azért, mert bátortalanok vagyunk, és ha egyszer egy szín vagy forma bevált, akkor nem merünk kipróbálni új darabokat.
Dorka szerint az olaszok különösen jók abban, hogy tudják, a stílushoz párosul egyfajta lazaság, és nem érdemes görcsösen ragaszkodni a konvencionális összeállításokhoz. Attól lesz megkapó egy szett, hogy valójában önmagunk lehetünk benne. De honnan tudjuk, hogy mit, mivel érdemes kombinálni?
Elég, ha csak magunk elé képzeljük Donatella Versace kifogástalan és laza szettjeit, Sofia Loren kortalan ruháit, vagy Monica Bellucci sugárzó nőiességét. Attól lesz megkapó egy szett, hogy valóban önmagunk lehetünk benne. De honnan tudjuk, hogy mit, mivel érdemes kombinálni? A divattanácsadó ebben is segít, és hónapról hónapra azért utazik több ezer kilométert, hogy elhozza nekünk azokat az alapdarabokat, amelyekben valóban önmagunk lehetünk.
A ruhavásárlás jövője
Ilyés Dorka online üzletek és katalógusok helyett személyesen, saját kezűleg válogatja le azokat a ruhákat, amelyeket butikjában kínál. Ez egy fáradalmakkal teli munka, de a divattanácsadó szerint minden perc megéri. Általában havi rendszerességgel utazik Olaszországba, ilyenkor egyedül megy, egyedül vezet háromezer kilométert, majd egymaga válogat az olasz divatcégek termékei között, és már indul is vissza Magyarországra, hogy az új szerzeményekkel együtt magára zárja az ajtót és újrarendezze a teljes butik kínálatát.
„Az olasz partnereimmel mára nagyon közeli kapcsolatba kerültem, és többek között ennek köszönhetem azt a megtisztelő lehetőséget is, amelyet Milánó legnagyobb nemzetközi bőráru kiállításán kaptam, mint küldött. Izgatottan várom, hogy a hazai közönség is megtapasztalja ennek az erejét és átélje a vásárlás élményét, ezzel csökkentve a textilipari pazarlást és növelve a minőségi fogyasztást.”
A változáshoz vezető út butikokkal van kikövezve
Bizonyos szinten mindannyian vonzódunk a fast fashion-höz, és ebben kiemelkedő szerepet játszik az ár és az elérhetőség. Az olcsó és könnyen hozzáférhető divatcikkek iránti kereslet folyamatosan nő globálisan: ez pedig jelentős hatással van a környezetszennyezésre. A magyar divatpiac sem kivétel, hiszen viszonteladói vagyunk a tömeggyártásban készülő ruháknak és kiegészítőknek.
Tesszük mindezt az egyedi, tervezői darabok vagy a minőségi viselet rovására. Dorka munkája azonban rámutat arra, hogy a divatipar jövője a minőségi fogyasztás és a fenntartható divat felé tart, az egyéni stílus kialakítása és a tudatos vásárlási szokások előtérbe kerülése pedig fontos lehet a divatipar átalakulásában. Szerencsére ma egyre nagyobb figyelem irányul a kisüzletekre és butikokra, amelyek egyedi élményt kínálnak a vásárlóknak, és alternatívát nyújtanak a fast fashion gigantikus üzleteivel szemben. Csak remélni tudjuk, hogy a magyar lány hatására a minőségi és fenntartható fogyasztás egyre divatosabb lesz itthon is.
Szerzőnk, Vermes Nikolett Junior Príma-díjas újságíró, vezető magazinok munkatársa. Rendszeresen tudósít az Európai Parlamentről, fő területe a lélektan, teológiából szerezte második diplomáját. Otthonosan mozog a legtöbb területen, azonban minden írásával egy célt szolgál: hangot adni az élet napos oldalának.