„Ahhoz, hogy valaki divatházzá tudjon válni, nem elég szép ruhákat tervezni és a közösségi médiában jól kommunikálni. Ennél sokkal több kell!” - interjú Baldaszti Péterrel, a Nanushka társtulajdonosával
Az első magyar világmárka jubileumi évfordulója apropóján Baldaszti Péter a Nanushka egyik legfőbb mozgatórugója mesélt a divatház életében betöltött szerepéről, üzleti sikerekről, iparági kihívásokról.
A Nanushka társtulajdonosa és vezérigazgatója, a Vanguards Group alapítója és vezetője Baldaszti Péter, akinek vezetésével a Nanushka mellett több sikeres divatmárka, az Aeron és az olasz Sunnei is jól szerepel a nemzetközi piacokon. A jelenlegi piaci környezetben rengeteg megkeresést kapnak a világ minden tájáról Los Angelestől Amszterdamig.
Az egyik leggyorsabban növekvő márka
Intenzív időszak van a Nanushka mögött: a huszadik születésnap körüli események mellett rengeteg izgalmas dolog történt a házuk táján. Kifutós bemutatót tartottak a New York-i divathéten, új helyre költözött a New York-i üzlet. Egy magyar festő kapcsán kollaborálnak egy nemzetközi galériával, emellett egy világhírű sneakercéggel dobják piacra az első Nanushka sportcipő-kollekciót, valamint érkezik az eozinmázas Zsolnay kollekció is.
A Nanushka az elmúlt évtizedben az egyik leggyorsabban növekvő európai márkává nőtte ki magát. Baldaszti Péter szerint ebben a versengő és nehéz divatipari helyzetben már a tizedik születésnap is óriási dolognak számít, még jelentősebb, ha nem csak túléli, de üzletileg is sikeres lehet egy márka, mire betölti a huszadik születésnapját.
„A Nanushkát Sándor Szandra, a feleségem alapította 2005-ben, én 2016-ban csatlakoztam. Akkor még egy kicsi, tizenvalahány fős, százmillió forintos árbevételű vállalkozás volt egy budapesti bolttal és minimális globális jelenléttel” – idézi fel a kezdeteket. Azóta óriásit fordult velük a világ, ezért is büszkék arra, hogy vannak, akik több mint tizenöt éve velük dolgoznak.
Vargabetűk és kitérők
A széles körű tapasztalattal rendelkező vállalkozó szerint nincs olyan sikertörténet, ami nyílegyenes görbén haladna felfelé. Ők is vargabetűk és kitérők révén jutottak el idáig. „Mikor 2016 végén csatlakoztam a céghez, nagyon gyors növekedésnek indult, de ez korántsem csak az én érdemem. Teljesen tapasztalatlanul, de ambícióval és vállalkozói ösztönökkel indultunk el a nemzetközivé válás útján.”
Sikerük titka abban is rejlett, hogy olyan tehetséges fiatalokat gyűjtöttek maguk köré, akik motiváltak voltak abban, hogy részt vegyenek egy globális márka építésében. Ők külföldön tanultak és dolgoztak, rendelkeztek minimális divatipari tapasztalattal. A Nanushka alakulására olyan külső körülmények is hatással voltak, mint az erős konjunktúra, ami jellemző volt 2016-ban Magyarországra és a globális piacokra egyaránt.
A világ egyre jobban kinyílt, ez volt az Instagram globális berobbanásának időszaka.
„Olyan ablakot nyitott a világra, ami a kisebb márkák számára lehetőséget teremtett arra, hogy világszerte elérhessék azokat, akiknek tetszik az, amit csinálnak. Szerencsés pillanat volt.” Péter úgy látja, akkor kreatív kommunikációval, gondolkodással könnyen lehetett eredményeket elérni.
Emellett a kisebb márkák kezére játszott, hogy az ipar nagy szereplői lassabban nyitottak a digitális megoldások felé, ők a Nanushkával gyorsabban mozogtak ebben a térben. Ennek is tudható be, hogy viszonylag hamar egy értelmezhető méretű szeletet sikerült kihasítaniuk a teljesen átalakulóban lévő globális divatpiacból.