A modernkori shopping mókuskerekéből szinte lehetetlen kiszállni

Ma sokkal könnyebben válik valaki vásárlásmániássá, mint akár tíz évvel ezelőtt
Ma sokkal könnyebben válik valaki vásárlásmániássá, mint akár tíz évvel ezelőtt
Fotó: Profimedia

Vásárolni szeretnél? Nem nehéz. Folyamatosan kísértenek a netes algoritmusok, állandóan érkeznek a mobilos értesítések: a cél az, hogy minél többször költs, lehetőleg minél többet. A shoppingmánia a modern technológiának köszönhetően már pillanatok alatt ki tud alakulni – de nehezebb belőle kiszállni, mint azt valaha is gondoltuk volna.

Amikor A boltkóros naplója című film 2009-ben kijött, a világ kicsit irigykedve nézte, már-már hitetlenkedve fogadta az egész vásárlásmánia köré épült történetet. Olyan volt, mintha a főszereplő direkt kereste volna az alkalmakat a pénzköltésre: bement egy csomó boltba, vadászta a kendőket, sálakat, csizmákat… Pedig csak annyit kellett volna tennie, hogy messziről elkerüli a plázákat. Milyen egyszerű dolga is lett volna! Ma már viszont sajnos ez nem megoldás, mert a vásárlási szokások alaposan megváltoztak, és nem biztos, hogy jó irányba.

Ma már az online webshopok világa kísért minket

A bankkártyák és az online webshopok világát már szinte lehetetlen elkerülni, mert minden terméket sokkal egyszerűbb átnézni, megtekinteni és megrendelni otthonra (vagy egy csomagátvevős helyre), mint élőben elmenni vásárolni, ahogyan 10-20 évvel ezelőtt tettük. Ha akkor kellett egy új cipő, rászántunk az egész szombat délutánt és (jó esetben) bevettük a Váci utcát. Valamikor szerencsével jártunk, úgy az ötödik üzlet meglátogatása után, de a legtöbbször kellett még két-három kör ahhoz, hogy megtaláljuk a tökéletes cipőt, ami nem nyom, nem tör, nem szűk, méretben is oké, és persze, ki is tudjuk fizetni.

glamour plusz ikon Mikor érezhetjük végre magunkat biztonságban az online piactereken?

Mikor érezhetjük végre magunkat biztonságban az online piactereken?

Hát ennek már vége. Nem kell többet menni, nincs több felesleges kör. Nincs sorban állás, 100 fokos próbafülke, versengés a lomtalanításokhoz hasonló módon szétdobált cuccokért, aztán pedig könyörögni a kasszánál visszatérítésért, ha meggondoltunk volna magunkat. De ez nem biztos, hogy olyan jó dolog.

Bár a vásárlási folyamat sokkal egyszerűbb lett, ezáltal addiktívabb is.

Ma már ugyanis offline szinte csak akkor vásárolunk, ha szupermarketekbe ugrunk be ételért-italért, vagy ha valami éppen útba esik, az esetek nagy többségében minden mást online intézünk el. Hogy miért? Mert időt spórol. Gyors áttekintés, néhány kattintás, házhoz hozzák a rendelt terméket, az otthonunk kényelmében próbálgathatjuk, nézegethetjük őket, majd ha mégsem felel meg, jön érte a futár és már viszik is vissza.

Végtelenül egyszerű a vásárlás, már a fotelből sem kell felemelkedni, ha vágyunk valamire. Éppen ezért alakul ki könnyen a vásárlásfüggőség, ami ebben a modern korban már-már népbetegséggé növi ki magát. Teljesen újkeletű dolog ez, hiszen tíz évvel ezelőtt még mások voltak a vásárlási szokásaink. Azonban ahelyett, hogy szépen, fokozatosan fejlődött volna a vásárlás módja, a pandémia berobbanása egyik pillanatról a másikra teljesen átalakította azokat – nekünk pedig alkalmazkodnunk kellett. Ráadásul nem is akárhogy!

Folyamatosan vásárolunk, mert félünk, hogy kimaradunk valamiből?

A célzott internetes hirdetések folyamatosan kísértenek minket, az algoritmusoknak hála nem tudunk megszabadulni az álmaink vágyának tárgyától. Rosszabb esetben még az e-mailes, mobilos értesítésektől is tartanunk kell, ahol azonnal értesülünk az új webshopos termékekről, a kívánságlistás feliratkozásokról, a leárazásokról, az újra elérhető árucikkekről, a bestseller listákról… egyszóval mindenről. Ez ráadásul már nem havonta vagy hetente történik, hanem naponta akár több alkalommal is.

Hogyan lehetne ennek mindig ellenállni? Sehogy! „Az egyik olyan faktor, ami erősen belejátszhat a vásárlási döntéseinkbe, az a FOMO (fear of missing out, vagyis félelem, hogy valamiből kimaradunk). Nem szeretnénk kimaradni, lemaradni valamiről, ami trendinek hat. A vásárlás neuropszichológiája ráadásul jócskán nehezíti az ellenállást, mert a dopamin nevű neurotranszmitter (ami többek között a boldogságtermelésért felelős) olyankor a legmagasabb, amikor várakozunk egy jutalomra” – mondja Schindler Zsófia pszichológus, aki szerint ez azért releváns, mert az online vásárlás folyamata sokkal izgalmasabbnak hat, mint élőben bemenni egy boltba és venni egy ruhát.

„Ez a várakozás, izgalom, amit ilyenkor érzünk az, amire az ember végső soron rá tud szokni, és függőséget kialakítani. Újra és újra át szeretnénk ezt élni” – mondja a szakértő, aki szerint azonban egy-egy (vagy esetleg néhány) ilyen érzéstől, vágytól még nem alakul ki maga a vásárlásmánia. Maximum csak akkor, ha már tényleg nem tudunk másra gondolni. Ha a gondolatokat már teljesen és rendszeresen kitölti az álmaink vágyának megszerzése és csak az tudja feloldani a belső feszültségünket, ha a kosárba gombra kattintunk.

glamour plusz ikon Mondhatjuk-e a divatiparra, hogy rasszista?

Mondhatjuk-e a divatiparra, hogy rasszista?

Mikor úgy érezzük, hogy az adott termék nélkül egyszerűen nem vagyunk teljesek, hogy valami nagyon fontos hiányzik az életünkből: de ha az a nadrág vagy táska a szekrényben lapulna, már minden kerek lenne. „Vásárlásfüggésről tehát nem lehet beszélni akkor, amikor valós szükségletről van szó. Ha nem rendelkezel egy adott ruhadarabbal (ami elengedhetetlen a mindennapi élethez, vagy egy adott eseményhez) és megveszed azt. Vagy, ha fel akarod frissíteni a ruhatáradat.

Ahogyan az sem, ha például van három farmered, de megtetszett egy negyedik is és azt megrendeled. Ezektől még nem lesz senki sem függő” – oszlatja el a tévhiteket Schindler Zsófia pszichológus. „Csak akkor beszélhetünk függőségről, ha hirtelen már mindent szükségesnek érzünk, amikor már nem valós szükségleteket elégítjük ki, hanem egyfajta kényszert, nyomást érzünk belülről, ami miatt nem tudunk ellenállni, vagy csak nehezen tudjuk abbahagyni az online vásárlást.

Ekkor érdemes foglalkozni a problémával, mert ilyen esetekben már egyértelmű, hogy a vásárlásfüggőség is ugyanolyan függőség, mint a többi. A függőségekben pedig az a nehéz, hogy a fent említett neuropszichológiai vonatkozás miatt keveseknek sikerül külső segítség nélkül változást elérni.” – mondja a szakértő.

Az állandó shoppingolásról leszokni nehéz, de nem lehetetlen!

A legfontosabb azonban, hogy felismerd: a vásárlásmániások közé tartozol. Ez nem kudarc, nem gyengeség, hanem egyszerűen egy függőség, amiből ki lehet szállni. Először azonban annyit kell tenned, hogy reflektálj az életedre és arra, miért is érzel állandó sóvárgást, vágyakozást egy termékre. Lehet, hogy a vásárlással vezeted le a mindennapi feszültségedet, a csalódottságodat, vagy a magányodat és a szomorúságodat akarod leplezni.

„Az sem ritka, hogy valaki pont a sikereit akarja megjutalmazni azzal, hogy a webshopokat bújja. A vásárlásmánia kialakulása mögött ugyanis sok érzés bújhat meg, amire először nem is gondolnánk. Ha viszont valaki már odáig jut, hogy ezt felismerje, az már fontos lépés. Ha pedig mer is segítséget kérni, az már fél siker.” – mondja a pszichológus szakértő, aki lépésenként elmondja, hogyan is lehet kijönni a vásárlásfüggőség állapotából. „Első lépés, hogy őszinte legyél önmagadhoz és beismerd a problémát. Ez mindennek az alapja.

Aztán csökkentsd a rendeléseidet, de ne egyből a nullára, hanem csak kevesebbre, próbáld ki a lépcsőzetes stratégiát! Ha ez sikerült, felezd tovább a rendelések számát, egészen addig, amíg eljutsz a realisztikus számig. eljutunk egy realisztikus számig. Segít, ha a partnered, a lakótársad, a barátnőd (vagy tulajdonképpen bármilyen hozzád közel álló személy) elszámoltat a rendeléseiddel. Ez a dicséretek és a visszajelzések miatt fontos – véli Schindler Zsófia.

Ha mindez megvan, érdemes az internethasználatot is redukálni, esetleg bizonyos online webshopok elérhetőségét letiltani addig, amíg meg nem törik a függőséged és stabilan állsz hozzá a leadott rendeléseidhez. Egyszerűnek hangzik, nem? Az is, de nem mindig könnyű betartani. És bár ezek hatásos stratégiák a shoppingmánia leküzdéséhez, fontos, hogy tudd: közel sem biztos, hogy működnek.

Van, akinek a pénzköltése ugyanis tényleg súlyos, már-már teljes eladózási mértéket öl, amiből pedig csak segítséggel lehet kiszállni. A vásárlásfüggőség ugyanis azon túl, hogy önmagában is problémát jelent, akár egy fel nem ismert pszichiátriai kórkép tünete is lehet, ami miatt mielőbb érdemes konzultálnod egy pszichológussal. Ő aztán segíthet abban, hogy megtanuld a nehéz érzésekkel való megküzdés más módjait; hogy ne a pénzköltésben, az állandó shoppingolásban éld ki a vágyaidat és ne az töltse ki a mindennapjaidat, milyen új cuccot rendelsz meg nap, mint nap. Ez pedig végső soron sokkal jobban fogja szolgálni az egészségedet, mint a vásárlás.