A mikrotrendek miatt örökre vége a divattrendek evolúciójának?
Elképesztő átalakuláson megy keresztül a divatipar: a szezonális darabok helyét már-már teljesen elvették a csak ideig-óráig menő mikrotrendek, melyek miatt gyorsabb változások mennek végbe a divat világában, mint arra valaha is gondoltunk volna. Jó ez nekünk? Egyáltalán hogyan tudta feladni magát az őszi/téli és a tavaszi/nyári szezon? Van még visszaút, vagy tényleg alkalmazkodni kell az új divatfolyamatokhoz?
A mindennapi öltözködésünkben nagyobb hangsúlyt kapnak a trendek, mint valaha: a boltok állandó újdonságai felett nehéz szemet hunyni, a közösségi média pedig folyamatosan az újabb divatcuccokra való pénzköltésre sarkall. Ma már ugyanis olyan gyorsan váltakoznak a trendek, hogy a fast fashion boltok sem tudják utolérni magukat és szabályos vadászat zajlik az újdonságok mielőbbi beszerzésére.
Okolhatjuk miatta a TikTok-ot, ami elsődleges trenddiktátorrá nőtte ki magát, de igazából az ipar a hibás, amiért a szezonkénti trendciklust átalakította egy hetente-havonta megújuló készletté, ami egy mesterséges termékkereskedelemet gerjesztett világszerte. Több termék, több ruha, több cipő van most divatban, mint valaha is volt és bátran állíthatjuk: még soha nem volt olyan megszokott és mindennapi dolog a ruhákra való pénzköltés, mint most.
Mindig más a trendi, ezért teljesen beszippant minket a ruhavásárlás
Régebben még teljesen jó volt ugyanaz a fekete szoknya vagy koptatott farmer, maximum vettünk belőle egyet-kettőt, mostanában viszont sorban bukkannak fel az újabb változatok, a szezonális daraboknak hívott mikrotrendek, amik arra sarkallnak, hogy legyen legalább húsz, ha nem ötven felsőnk, tíz nagykabátunk és legalább egy halom táskánk. Hol van már az az idő, amikor mindenből volt egy fekete, egy bézs meg egy színes variáns!
Pedig ezekkel a darabokkal nemcsak szezonokat, szabályosan éveket lehetett lefedni. Nem egy-egy őszre vásároltunk ruhát, hanem ötre. Egy teljesen más időszámítást írunk, hiszen egy sor „elvásárnak” kell megfelelni ahhoz, hogy mindig trendik legyünk.
Vegyük például az elmúlt évet: 2023 nyarán mindennél menőbb volt a Barbiecore, aztán a szőrmekabátos, erős rúzsos MOB-wife lett a trendi. Az új év már az old money és a letisztult és minimalista clean girl aesthetics jegyében kezdődött, a tavasz beköszöntével pedig nem volt megállás, egymást váltották a mikrotrendek – gondoljunk csak a tenniscore-ra, a cottagecore-ra, a coastal grandmotherre és a többi divatőrületre. Kérdés: miért jó ez?
Rávághatnánk, hogy azért, mert mindig lehet követni valami újat, egy szebbet, egy jobbat, amitől jobban lehet érezni magunkat; ráadásul a divatipar is nagyot kaszál rajta, mert már nem szezononként költjük új ruhákra a pénzüket, hanem akár hetente, havonta. De bárki láthatja, hogy ez az egész folyamat hihetetlenül káros.
Egy elképesztően pazarló folyamatról van szó, ami nemcsak a környezetnek és a fenntartható életmódnak árt, hanem maguknak a vásárlóknak is. Egyfelől azért, a mikro-öltözködést finanszírozni kész kihívás. Anyagilag teljesen tönkre lehet menni a webshopok new-in kollekcióinak folytonos rendeléseiben; másfelől hiába a sok kísérletezgetés, végtére is mindig lesz valami új, valami jobb, valami trendi(bb), amit a vásárló meg akar majd kaparintani.
Az online shoppingfüggőség innen pedig már egy lépés és nagyjából ennyi is az egész divatfolyamat. Annyi a klasszikus értelemben vett, szezonális divatevolúciónak. Ez ellen viszont lehet tenni, de csakis úgy, ha tudatosan vásárolunk a pazarló, mindent akaró és minden felhalmozó életmód helyett.
A mikrotrendek hajszolása helyett fontosabb egy időtálló kapszulagardrób kialakítása
A mikrotrendek folyamatos hajszolása helyett épp ezért érdemesebb egy olyan klasszikus ruhatárat (másnéven egy kapszulagardróbot) kialakítani, amire mindig lehet számítani, ha öltözködésről van szó – legyen bármilyen trend érvényben. Így nem lesz meg az a „vásárolnom kell” érzés, ami a mikrotrendek terén állandóan pénzköltésre sarkall, hiszen minden ott lapul majd a gardróbodban, amire szükséged van. De hogyan is néz ki ez a valóságban, és pontosan mi az a kapszulagardrób?
Röviden nem más, mint egy alapvető ruhadarabokból álló kínálat. Semmi extrém, színes, vakító, különleges mintás vagy éppen egyedi szabású dolog, csak csupa alap ruhadarab, amiket egymással is tökéletesen lehet kombinálni. Sőt, épp utóbbi a cél, mert minél több dolgot lehet összepárosítani egy kapszulagardróbban, annál jobban van az összeállítva.
Ez azért fontos, mert így nem kell folyton olyan dolgok után vadásznod a divatüzletekben, amik csak egy-egy alkalomhoz illenek. Az ilyen ruhák közé tartoznak a divatmárkák basic, azaz alapvető kínálatában szereplő darabok, melyekből Kökény Niki, a Glamour divatszakértője kiemeli a legfontosabbakat. „A fehér póló és a tökéletes ing elengedhetetlen elemei a kapszulagardróbnak! Könnyen lehet őket szövetnadrággal, farmerrel, blézerrel, egy kényelmes balerinával vagy akár sportcipővel is párosítani.
Időtlen alapelemeknek számít még a kis fekete ruha, amit edzőcipővel kombinálva a hétköznapokon is be lehet vetni. A most következő, átmeneti szezonban pedig a ballonkabát sem maradhat ki, ami soha nem fog kikerülni a divat körforgásából” – mondja a szakértő. Vannak azonban olyan ruhák, amik szerinte nem igazodnak a klasszikus kapszulagardrób elemeihez, ezért őket érdemes elkerülni.
„Szerintem, ha valami nagyon extrém, színes, túldíszített, az nem része az alapdaraboknak. De egy kapszulaszekrény felépítése mindenképpen időt és türelmet igényel. Jó kiindulópont, ha megnézzük, mi van már a szekrényben, és mi az, ami hiányzik. Fontos, hogy a (korábban már említett) szekrény klasszikusok megtalálhatóak legyenek a gardróbban, ezeket ugyanis bármikor elő lehet venni, mert működnek, és biztos, hogy kiállják az idő próbáját.
A cél legyen egy letisztult vonalú kapszulagardrób, amit akár az adott szezon divattrendjeinek megfelelő ruhákkal vagy kiegészítőkkel is fel lehet frissíteni”.
A trendciklus felgyorsult, de nem kell minden áron alkalmazkodni
Érdemes azonban átgondolni, hogy pontosan mire is költjük el a pénzünket egy-egy népszerű divatdarab láttán, mert nem biztos, hogy mindegyik kiállja az idő próbáját. „Biztos, hogy léteznek olyan mikrotrendek, amikbe érdemes befektetni, mert ezek modernizálják, frissítik az alapdarabok (tehát a kapszulagardróbban szereplő ruhák) megjelenését. De érdemes jól átgondolni a vásárlás előtt, hogy mi az, ami akár még évek múlva is elővehető, nem csak egy-két hétig lesz újdonság” – teszi hozzá Kökény Niki.
A divatszakértő állítja, hogy főként nem is a trendi, sokkal inkább a stílusos öltözködésre kell törekedni, ezért a mikrotrendeken belül is azokat a darabokat érdemes megvásárolni, amik jó minőségűek és akár évekkel később is használhatóak, felvehetőek. A divat ugyanis állandóan ismétli önmagát és könnyen előfordulhat, hogy például egy leopárdmintás sál csak pár hétig lesz trendi, de egy egyszerű, basic darabokból álló kapszulagardróbban mégis jól mutat a szezonon kívül is.
Pár év múlva aztán ismét nagyon divatossá válhat. Azzal azonban, hogy mi mennyire divatos, nem nagyon érdemes törődni: a lényeg ugyanis az, hogy mindig önazonos maradj. Ne hódolj be a mikrotrendeknek azért, mert most éppen az a menő! Csak azokat az elemeket alkalmazd belőle, amik tényleg illenek hozzád, a személyiségedhez és a stílusodhoz. Ha pedig épp egy olyan darab sincs, ami tetszene egy adott trenden belül, ne költsd rá a pénzedet, mert végső soron a divat nem a trendek váltakozásáról szól, hanem magáról a stílusos öltözködésről.