Melegh Anna cipőtervező igent mond a fenntartható divatra
Megkérdőjelezhetetlen a tény, hogy a divat az egyik legszennyezőbb módon működő iparág, de a megfelelő kezekben jó célokat is szolgálhat. Melegh Anna dizájner különleges kreációi azt üzenik a fogyasztói társadalom elvakult tagjai számára, hogy a divat és a fenntarthatóság akár kéz a kézben is járhatnak.
A magyar cipőtervező, Melegh Anna a divat egyik legjelentősebb fővárosában, Londonban váltja valóra az álmait. A tehetséges huszonéves a francia Christian Louboutin márkánál dolgozik egy nemes célért: cipőket javít, valamint megtanítja a fogyasztókat a cipők hosszú életének titkára - tehát, a luxusmárka piacra dobott cipőinek továbbhasználhatóságát menedzseli. Saját projektje, az Haute Couture Trash egy olyan szürrealista kollekció, amely kritikát fogalmaz meg a túltermelésről és a túlfogyasztásról is.
Egyetemi projektből kreatív társadalomkritika
Anna Haute Couture Trash kollekciója nem más, mint a koronavírus alatt zajló tanulmányainak a gyümölcse. Karantén ide vagy oda, az iskola a tanrend szerint ment tovább, így a cipőtervező egyetemistáknak, köztük Annának is, műhely és eszközök hiányában kellett megalkotniuk a teljes mesterképzésüket meghatározó projektjük alapjait.
„Diákként egy pékségben dolgoztam akkoriban, így adta magát a lehetőség, hogy egy megmaradt kenyérből készítsek cipőt. Az élelmiszer sorsa a szeméttelep lett volna, így a kidobás helyett kivájtam és inkább lábbelit készítettem belőle. Ezt követően más háztartási hulladékokhoz nyúltam, kukászacskót és tojásdobozt hasznosítottam a feladat megoldásához. Így állt össze a diplomakollekció alapja.
Miért ne használhatnánk fel olyan anyagokat, amelyek alapvetően nem cipőkészítésre vannak kitalálva?
A túltermelés felesleges termékei lehet, hogy nem tudják betölteni a saját funkciójukat, de attól még másra lehetnek alkalmasak” - meséli a társadalomkritikus projekt születését Melegh Anna.
Minden egyes alapanyag kincset ér, nem szabad eldobni
Melegh Anna a projektmunka következő fázisában azon dolgozott, hogy a kollekció végleges darabjai magas minőségű anyagokból készüljenek el. „A lábbelik más cipőgyárakban, a gyártási folyamat során lehullott bőrből dolgoznak. Az igazság az, hogy szeretek bőrrel dolgozni, mivel szerintem ez a legjobb anyag, amelyből lábbeli készülhet. Egyrészt, a bőranyagok 95 százaléka húsipari hulladék, tehát, ha a tömeges húsfogyasztás okán keletkezett bőrt nem használná fel a divatipar, akkor az kárba veszne.
Másrészt, a bőr egy hosszú élettartamú és könnyen karbantartható, biológiailag lebomló anyag, ellenben a műanyaggal, amely brutálisan környezetszennyező” - mondja Anna az állati eredetű anyagok felhasználásáról, akit egyébként a halbőr hasznosítása is foglalkoztat.
Fontos, hogy az alternatív anyagok felkutatásával nem az állati bőr helyettesítése a célom, hanem az anyagok innovatív módon történő (újra)hasznosítása.
Tehát, a tervező elsősorban azért keres cipőkészítésre alkalmas anyagokat, hogy minél több tárgyat mentsen meg a szeméttelepi és környezetszennyező sorstól.
Trompe-l'śil, azaz a szemfényvesztés művészete
Melegh Anna Haute Couture Trash kollekciója maga a trompe-l'śil, azaz a vizuális trükkök művészetének megtestesítője. A műfaj célja a valósághű ábrázolás, valamint az, hogy a néző úgy tekintsen az alkotásra, mint az anyagi valóság egy darabjára.
„A kollekcióm darabjai elgondolkodtatják a szemlélőt arról, hogy mi is látható valójában. Ha valaki ránéz a szendvicscipőmre, akkor eltűnődik, hogy ez most egy szendvics vagy egy cipő” - fejti ki Melegh Anna, aki projektjével a divat hagyományos definícióját és íratlan szabályainak határait feszegeti. A végleges kollekció bőrből készült el, így a projekt vizuális kommunikációval hívja fel a figyelmet az élelmiszeripari és divatipari túltermelésre egyaránt.
A divat nagy lehetősége a kommunikáció
„Az élelmiszeripar és a divatipar is elképzelhetetlen mennyiségű szemetet termel. Sokaknak nincs mit enniük, sokaknak nincs mit viselniük, ennek ellenére sok étel és sok ruha végzi hulladékként. Ezt a hulladékot elszállítják a társdalom szeme elől, így az emberek többsége elfelejti, hogy ez nem tűnik el, csak egy a szem számára láthatatlan helyen szennyezi a környezetet.
A tervezőknek lehetősége van arra, hogy a divattal ilyen és ehhez hasonló problémákra hívják fel a figyelmet” - folytatja Melegh Anna, aki egyértelműen él ezzel a lehetőséggel. A fiatal cipőtervező a divat erejét arra szeretné használni, hogy gondolkodásra késztesse a világot - pontosan úgy, mint bármelyik másik művészeti ág.
„A fogyasztói társadalom kritikája mindig is része volt a munkámnak, amely során arra jutottam, hogy a probléma nem csak a túltermelésben, hanem a mértéktelen túlfogyasztásban is rejlik.
Miért van szüksége az embereknek egy harmadik kabátra vagy egy ötödik pár cipőre?
Arról nem is beszélve, hogy a legapróbb hibák esetén, az emberek többsége megjavítás és „facelift” helyett egyszerűen kidobja a már szükségtelennek ítélt darabot.”
Társadalomkritikus tervezőnek lenni izgalmas
„Sokáig nem tudtam, hogy mi akarok lenni, de mindig is érdekelt a művészet” - emlékszik vissza a tervező, aki 2012 és 2017 között a budapesti Képző- és Iparművészeti Szakgimnázium és Kollégium bőr szakán szerezte meg azt a tudást, amely hozzásegítette, hogy a felsőfokú tanulmányait egy kiváló angol művészeti egyetemen kezdhesse meg.
Az érettségi után, 2017 és 2020 között a University of Northampton alapszakán szerezte meg a cipő és -kiegészítőtervező diplomáját, majd 2020 és 2022 között a London College of Fashion mesterszakán mélyítette el a cipőtervezői szaktudását. Ahogyan az Haute Couture Trash projektből is látszik, Melegh Anna a szürrealizmus eszközeit használva ruházza fel beszédes és tanulságos jelentéstartalommal az „egyébként csak” használati tárgyakként funkcionáló divatcikkeket.
Emellett célja, hogy munkájával hozzájáruljon a divat fenntarthatóbb jövőjéhez. Példaértékű, hogy Melegh Anna konzekvens divatipari szakember, hiszen a Christian Louboutin luxusmárkánál is környezetbarát munkát végez, valamint a saját projektjeit is fenntartható szempontokat követve valósítja meg.
Stylist: Pintér Judit
Smink: Bálint Beka
Haj: Márkus Eszter
Modell: Lola/facemodel.hu
Köszönet a helyszínért a Hotel Clark Budapestnek hotelclarkbudapest.hu