Jackie Kennedy kedvenc finn divatmárkája: Marimekko, az időtlen skandináv stílus
A Marimekko, a skandináv márkák közül az egyik legismertebbnek számít. Olyan híres emberek népszerűsítették, mint Jackie Kennedy vagy a Szex és New York jelmeztervezője és stylistja, Patricia Field.
A cég nemcsak izgalmas mintáival, hanem a környezetre való odafigyelésével is a divat meghatározó márkájává vált, melynek kivétel nélkül minden darabja Finnországban készül.
A kezdetek
A Marimekko története 1951-ben kezdődött, amikor Armi Ratia és férje, Viljo, megalapították a céget. A második világháború pusztításai után Finnország éppen csak kezdett magára találni, és az emberek vágyni kezdtek a színekre, a vidámságra. Armi bátor volt, mert nagyot álmodott: elkezdte átalakítani férje textilgyárát, a Ptintexet, tehetséges művészeket gyűjtött maga köré, és megbízta őket izgalmas textilminták készítésével.
A kreatív szabadság nagyon fontos a Marimekko számára, vélhetően ennek tiszteletben tartása okozza hosszú távú sikereiket. Minna Kemell-Kutvonen, a cég kreatív igazgatója a Fashion Scandinavia könyvben adott interjújában így fogalmaz: a tervezésnél alapvető szempont, hogy a művészek időtálló, vizuálisan időtlen mintákat hozzanak létre. Ahogy az alapító, Armi Ratia megfogalmazta:
„A Marimekko nem a trendi divatról szól. Időtlen és hosszan tartó divatot alkotunk. Körülbelül 20-25 designerrel dolgozunk együtt, akik között vannak Marimekko mesterek és fiatal tehetségek, akikből a jövőben szintén a Marimekko mesterei lesznek.”
Varázslatos minták
Mindig létrejönnek újabb textilminták is, de vannak olyan felismerhető klasszikusok, mint például a pipacsminta, amelynek különösen izgalmas a története. Armi eredetileg nem akart virágmintákat a textileken, mert meg volt győződve róla, hogy a virágok a természetben sokkal szebbek, és művészileg közhelyesnek tartotta virágmintákat nyomtatni.
A művészi szabadság jegyében Maija Isola designer mégis virágokat kezdett rajzolni, és egy egész sorozatot készített belőlük, amelyet 'unikko' mintának neveztek el. Armi, miután látta a mintákat, megváltoztatta véleményét, mert ezek a virágminták nem voltak hagyományosak, hanem nagyon eredetiek. Azóta ez a divatház egyik tradicionális, örökzöld textilmintája.
Jackie Kennedy is rajongó volt
Az amerikai elnök egykori felesége kilenc vászonruhát vásárolt a Marimekkónál az 1960-as évek választási kampánya idején. Az egyiket viselte is a Sports Illustrated címlapján. 2011-ben, a cég hatvanadik évfordulóján újra gyártásba helyezték az egyik ruhát, amelyet annak idején Vuokko Askolin-Nurmesniemi tervezett.
Jackie nagyon bátornak számított abban az időben, hogy felvette ezeket az élénk mintákat, ami sokat elárul arról, milyen kimagasló trendszetter volt.
Ökotudatos szemlélet
A Marimekko termékei Finnországban, a márka hazájában készülnek. „Úgy döntöttünk, hogy hazánkban fejlesztünk profitábilis gyártást, ezzel munkahelyeket teremtve. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy a cég tulajdonában lévő gyárakban készülnek a darabok” – meséli Kemell-Kutvonen művészeti vezető.
A divatmárka akkor sem vitte a Távol-Keletre a gyártást, amikor ez trend volt, és sokkal olcsóbban lehetett volna előállítani a termékeket. A klasszikus táskáik Sulkavában, a trikóruháik és kötött termékeik Kitee-ben készülnek, Finnországban. Tervezés közben nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy az újrafelhasználás és a hosszú élettartam alapelveit érvényre juttassák.
Elkötelezetten hisznek abban, hogy a jó design magas minőséget és időtálló darabokat jelent, és hogy a funkciójukat jól betöltő ruhadarabok örömet okoznak tulajdonosaiknak. Így azok odafigyelnek rájuk, megszeretik őket, és nem akarnak megválni tőlük – értékként tekintenek rájuk.
Céljuk, hogy a ruhadarabok nagyanyáról lányra, majd unokára szálljanak, és a ruhák gondozása, az ezzel kapcsolatos edukáció is fontos része az ügymenetüknek. Nemcsak addig érzik felelősnek magukat, amíg egy ruhadarab a vásárlóhoz kerül, hanem utána is, hiszen egy-egy darabhoz köthető energiafelhasználás kétharmada a gyártás utáni tisztításhoz és gondozáshoz kapcsolódik.