„A Z generáció lázadó ökotudatossága már nem trendkövető, hanem trendteremtő erővel bír” - Beszélgetés a magyar divat jövőbemutató eredményeiről Jakab Zsófiával

2025. január 22.
Sziszi Jiang, a Momén végzett tervező öltözéke a BCEFW Young Talentsbemutatóján
Sziszi Jiang, a Momén végzett tervező öltözéke a BCEFW Young Talents bemutatóján
Fotó: HFDA / The Sparkle Content

A Magyar Divat & Design Ügynökség 2018 óta fogja össze a hazai divatipar szereplőit, növeli a magyar dizájnerek reputációját itthon és külföldön, és támogatja a következő tervezői generáció fejlődését. Hogyan indult ennek a meghatározó szervezetnek a története, és miért olyan nagy a jelentősége? Jakab Zsófia miniszteri biztost, az MDDÜ vezérigazgatóját kérdeztük.

Ha a hazai divatra gondolunk, rögtön eszünkbe jutnak a külföldön is nagy sikernek örvendő márkák, mint a Nanushka vagy az Aeron, de markáns és formabontó nevekre gondolhatunk, mint a Cukovy és a Kata Szegedi. Számottevők a Mome divatszakán végzett hallgatók is, akik évről évre váratlant nyújtanak a kifutón; illetve a kisebb, feltörekvő tervezők.

Fontos a kapcsolatrendszer kiépítése

A magyar tervezők nemzetközileg is keresettnek, trendinek számítanak, és ez egyrészt köszönhető a pionír divattervezőknek – azonban a Magyar Divat & Design Ügynökség víziója is osztozik ezen a sikeren. Ahhoz, hogy meg értsük, miért kulcsszereplő az ügynökség a hazai divatszcénában, látni kell, milyen szerteágazó a működése. Missziójuk része a szakoktatás, a gyártásfejlesztés, a márkák hazai stabilizációjának növelése és a nemzetközi piacra lépés segítése.

Az utóbbi kapcsán Jakab Zsófia vezérigazgató büszke arra, hogy a régió meg határozó szakembereivel, véleményvezéreivel és testületeivel ápolnak jó szakmai kapcsolatot, és nagy hangsúlyt fektet arra, hogy ez a kapcsolatrendszer tovább épüljön a jövőben is. Az MDDÜ célul tűzte ki, hogy a historikusan jó minőségű és innovatív magyar divatot és ipart a lehető legmagasabbra pozicionálja nemcsak régiós, hanem nemzetközi szinten is.

Jakab Zsófia miniszteri biztossal beszélgettünk a magyar divat legújabb eredményeiről - Selyeming, nadrág és ezüst nyaklánc: AERON, Bőrpapucs: HÖGL - Stylist: Pintér Judit, Smink: Kiss Böbe, Haj: Radván Simon
Fotó: Zsólyomi Norbert

Bár az ügynökséghez olyan meghatározó rendezvények tartoznak, mint Közép-Európa egyik legmeghatározóbb divateseménye, a Budapest Central European Fashion Week (BCEFW), azonban fő profilját tekintve nem csak a divatra fókuszál. „2018-ban alakult meg a Magyar Divat & Design Ügynökség, és jelenleg éppen egy folyamat közepén vagyunk, a tevékenységi körünk idén bővült ki” – meséli Jakab Zsófia.

Immár nemcsak a divat és a design területén, hanem az egész kreatíviparra nézve célunk a koordinatív szakmai szerep vállalás megvalósítása. Magyar ország versenyképességi stratégiájában öt iparág van a fejlesztések fókuszában a kreatíviparon belül: „a divat- és textilipar; bútorgyártás és formatervezés; lakberendezés; digitális felülettervezés, offline és online játéktervezés, valamint brand- és dizájnágazat; illetve a szépség- és szépségápolási ipar.”

glamour plusz ikon „Nem láttam kiutat, gyógyszerfüggő és pánikbeteg lettem” - beszélgetés Horváth Renátó táncművésszel

álhírek

Mentorprogrammal támogatják a fiatal tervezőket

A széles spektrumú ernyőszervezet vezetője büszke az eddigi elért eredményekre, de úgy gondolja, az érdem főleg a tehetséges tervezőké és a szerethető márkáké. A következő tervezőgeneráció edukálásáról egyedi mentor programok keretén belül gondoskodnak, amely a gyártók és pályakezdő kreatívok üzleti ismereteinek fejlesztését támogatják, másrészt a kreatív ipari szakmák és szakképzések vonzóvá tételén dolgoznak a szakmai partnerekkel közösen.

A magyar dizájnerek alkotásai a Milan Design Week Design walk in Budapest című kiállításán
Fotó: HFDA/Hype & Hyper

A frissen diplomázott tervező mentoráltak karrierjének egyengetése a kifejezetten erre a célra megalapított Talents mentor programban kapják meg a szükséges szakmai támogatást; ezenfelül a A kerülj képbe! – Év felfedezettje programban kapnak lehetőséget a szakképzésben tanulók által megvalósított divat- és dizájnprojektek be mutatására.

glamour plusz ikon Albérletet keresel házikedvenccel? Ezért utasítanak el sokan már az első körben

álhírek

Nagyon fontos, hogy csak olyan márkákkal foglalkozunk az MDDÜ-ben, amelyek képesek vagy üzleti terveik alapján képesek lesznek akár nagy mennyiségben gyártani, tehát az egyedi, kéz műves termékekre nem fókuszálunk” – árulja el Zsófia. Mivel egyik fő fókuszuk az exportösztönzés, ez az érett márkákat érinti, akikben „már megvan a képesség és az akarat is a külpiacra lépésben.

Szarvas Valentin, a MOME-n végzett divattervező kollekciója a Talents programon belül
Fotó: HFDA / The Sparkle Content

E vállalás manifesztáció ja például a divatvilában nagy presztízsnek örvendő milánói divathetet szervező CNMI-vel való stratégikus kollaboráció, amely során a Budapest Select ernyőmárka alá tartozó márkák mutatkozhatnak be.

Idén áprilisban egy nagyszabású kiállítást szerveztünk a milánói dizájnhét keretében, ahová a dizájn és a divat szakmai képviselőit is meginvitáltuk. Nagyon jó vissza jelzés volt számunkra, hogy sokan már tudatosan keresték a Budapest Selectet, hiszen harmadik alkalommal voltunk jelen a világ egyik legnagyobb dizájnrendezvényén, és

a Budapest Select az el múlt években rendszeresen szerepelt a milánói divathét hivatalos programjában is.

Szabó Fanni Eperke, a Momén végzett divattervező, a Terike from Budapest csoport tagja a Talents Mentorprogramban is részt vett
Fotó: HFDA / The Sparkle Content

A fenntarthatóság

A Magyar Divat & Design Ügynökség meghatározott stratégiája mellett a vezérigazgató személyes missziója is nagy hajtóerő. Az MDDÜ vezetőjét és a munkatársakat a magyar kreatívipar erőssége motiválja, ennek érdekében fontos, hogy a tehetséges és ambiciózus tervezőket, művészeket és szakembereket támogassák az üzleti ismereteik és készségeik fejlesztésében is. Az MDDÜ célja a szakmai pár beszéd kialakítása, egy kollaboráció elindítása, amely hozzájárul a kreatív ökoszisztéma felvirágoztatásához.

glamour plusz ikon Mondhatjuk-e a divatiparra, hogy rasszista?

álhírek

És míg a különböző neves dizájnlapok elismerése is legitimál ja a magyar márkákat, Zsófiának a hazai közönség visszajelzése is legalább olyan értékes. „A legutóbbi BCEFW alkalmával számomra is meghatározó élmény volt, hogy milyen sok magyar márka öltözékét, darabját láttam a közönség soraiban. Szezonról szezonra azt tapasztalom, hogy egyre többen – és különösen a fiatalok – viselnek hazai tervezésű darabokat. Ez a fajta szemléletformálás egy nagyon fontos célja az MDDÜ-nek.

A Z generáció lázadó ökotudatossága már nem trendkövető, hanem trendteremtő erővel bír.

Hirviniemi Heni,a Modart Divatiskolában végzett divattervező öltözéke
Fotó: HFDA / The Sparkle Content

Zsófia is hangsúlyozza, hogy büszkeség számára a magyar márkák fenntarthatóságra való törekvése, hogy a legtöbb hazai márkánál ez már a DNS-ük része, nem pedig egy hangzatos címke. A magyar divat már több ízben bebizonyította, hogy megállja a helyét nemzetközi színtéren, stílusban, minőségben és innovációban is. Az MDDÜ víziója szerint pedig hamarosan méltán lesz Magyar ország a közép-európai régió vezető kreatívipari központja.