„A Z generáció lázadó ökotudatossága már nem trendkövető, hanem trendteremtő erővel bír” - Beszélgetés a magyar divat jövőbemutató eredményeiről Jakab Zsófiával

2025. január 22.
Sziszi Jiang, a Momén végzett tervező öltözéke a BCEFW Young Talentsbemutatóján
Sziszi Jiang, a Momén végzett tervező öltözéke a BCEFW Young Talents bemutatóján
Fotó: HFDA / The Sparkle Content

A Magyar Divat & Design Ügynökség 2018 óta fogja össze a hazai divatipar szereplőit, növeli a magyar dizájnerek reputációját itthon és külföldön, és támogatja a következő tervezői generáció fejlődését. Hogyan indult ennek a meghatározó szervezetnek a története, és miért olyan nagy a jelentősége? Jakab Zsófia miniszteri biztost, az MDDÜ vezérigazgatóját kérdeztük.

Ha a hazai divatra gondolunk, rögtön eszünkbe jutnak a külföldön is nagy sikernek örvendő márkák, mint a Nanushka vagy az Aeron, de markáns és formabontó nevekre gondolhatunk, mint a Cukovy és a Kata Szegedi. Számottevők a Mome divatszakán végzett hallgatók is, akik évről évre váratlant nyújtanak a kifutón; illetve a kisebb, feltörekvő tervezők.

Fontos a kapcsolatrendszer kiépítése

A magyar tervezők nemzetközileg is keresettnek, trendinek számítanak, és ez egyrészt köszönhető a pionír divattervezőknek – azonban a Magyar Divat & Design Ügynökség víziója is osztozik ezen a sikeren. Ahhoz, hogy meg értsük, miért kulcsszereplő az ügynökség a hazai divatszcénában, látni kell, milyen szerteágazó a működése. Missziójuk része a szakoktatás, a gyártásfejlesztés, a márkák hazai stabilizációjának növelése és a nemzetközi piacra lépés segítése.

Az utóbbi kapcsán Jakab Zsófia vezérigazgató büszke arra, hogy a régió meg határozó szakembereivel, véleményvezéreivel és testületeivel ápolnak jó szakmai kapcsolatot, és nagy hangsúlyt fektet arra, hogy ez a kapcsolatrendszer tovább épüljön a jövőben is. Az MDDÜ célul tűzte ki, hogy a historikusan jó minőségű és innovatív magyar divatot és ipart a lehető legmagasabbra pozicionálja nemcsak régiós, hanem nemzetközi szinten is.

Jakab Zsófia miniszteri biztossal beszélgettünk a magyar divat legújabb eredményeiről - Selyeming, nadrág és ezüst nyaklánc: AERON, Bőrpapucs: HÖGL - Stylist: Pintér Judit, Smink: Kiss Böbe, Haj: Radván Simon
Fotó: Zsólyomi Norbert

Bár az ügynökséghez olyan meghatározó rendezvények tartoznak, mint Közép-Európa egyik legmeghatározóbb divateseménye, a Budapest Central European Fashion Week (BCEFW), azonban fő profilját tekintve nem csak a divatra fókuszál. „2018-ban alakult meg a Magyar Divat & Design Ügynökség, és jelenleg éppen egy folyamat közepén vagyunk, a tevékenységi körünk idén bővült ki” – meséli Jakab Zsófia.

Immár nemcsak a divat és a design területén, hanem az egész kreatíviparra nézve célunk a koordinatív szakmai szerep vállalás megvalósítása. Magyar ország versenyképességi stratégiájában öt iparág van a fejlesztések fókuszában a kreatíviparon belül: „a divat- és textilipar; bútorgyártás és formatervezés; lakberendezés; digitális felülettervezés, offline és online játéktervezés, valamint brand- és dizájnágazat; illetve a szépség- és szépségápolási ipar.”

glamour plusz ikon „Nem láttam kiutat, gyógyszerfüggő és pánikbeteg lettem” - beszélgetés Horváth Renátó táncművésszel

„Nem láttam kiutat, gyógyszerfüggő és pánikbeteg lettem” - beszélgetés Horváth Renátó táncművésszel

Mentorprogrammal támogatják a fiatal tervezőket

A széles spektrumú ernyőszervezet vezetője büszke az eddigi elért eredményekre, de úgy gondolja, az érdem főleg a tehetséges tervezőké és a szerethető márkáké. A következő tervezőgeneráció edukálásáról egyedi mentor programok keretén belül gondoskodnak, amely a gyártók és pályakezdő kreatívok üzleti ismereteinek fejlesztését támogatják, másrészt a kreatív ipari szakmák és szakképzések vonzóvá tételén dolgoznak a szakmai partnerekkel közösen.

A magyar dizájnerek alkotásai a Milan Design Week Design walk in Budapest című kiállításán
Fotó: HFDA/Hype & Hyper

A frissen diplomázott tervező mentoráltak karrierjének egyengetése a kifejezetten erre a célra megalapított Talents mentor programban kapják meg a szükséges szakmai támogatást; ezenfelül a A kerülj képbe! – Év felfedezettje programban kapnak lehetőséget a szakképzésben tanulók által megvalósított divat- és dizájnprojektek be mutatására.

glamour plusz ikon Albérletet keresel házikedvenccel? Ezért utasítanak el sokan már az első körben

Albérletet keresel házikedvenccel? Ezért utasítanak el sokan már az első körben

Nagyon fontos, hogy csak olyan márkákkal foglalkozunk az MDDÜ-ben, amelyek képesek vagy üzleti terveik alapján képesek lesznek akár nagy mennyiségben gyártani, tehát az egyedi, kéz műves termékekre nem fókuszálunk” – árulja el Zsófia. Mivel egyik fő fókuszuk az exportösztönzés, ez az érett márkákat érinti, akikben „már megvan a képesség és az akarat is a külpiacra lépésben.

Szarvas Valentin, a MOME-n végzett divattervező kollekciója a Talents programon belül
Fotó: HFDA / The Sparkle Content

E vállalás manifesztáció ja például a divatvilában nagy presztízsnek örvendő milánói divathetet szervező CNMI-vel való stratégikus kollaboráció, amely során a Budapest Select ernyőmárka alá tartozó márkák mutatkozhatnak be.

Idén áprilisban egy nagyszabású kiállítást szerveztünk a milánói dizájnhét keretében, ahová a dizájn és a divat szakmai képviselőit is meginvitáltuk. Nagyon jó vissza jelzés volt számunkra, hogy sokan már tudatosan keresték a Budapest Selectet, hiszen harmadik alkalommal voltunk jelen a világ egyik legnagyobb dizájnrendezvényén, és

a Budapest Select az el múlt években rendszeresen szerepelt a milánói divathét hivatalos programjában is.

Szabó Fanni Eperke, a Momén végzett divattervező, a Terike from Budapest csoport tagja a Talents Mentorprogramban is részt vett
Fotó: HFDA / The Sparkle Content

A fenntarthatóság

A Magyar Divat & Design Ügynökség meghatározott stratégiája mellett a vezérigazgató személyes missziója is nagy hajtóerő. Az MDDÜ vezetőjét és a munkatársakat a magyar kreatívipar erőssége motiválja, ennek érdekében fontos, hogy a tehetséges és ambiciózus tervezőket, művészeket és szakembereket támogassák az üzleti ismereteik és készségeik fejlesztésében is. Az MDDÜ célja a szakmai pár beszéd kialakítása, egy kollaboráció elindítása, amely hozzájárul a kreatív ökoszisztéma felvirágoztatásához.