Olimpiai láng és Karl Lagerfeld iPodjai is utaztak a Louis Vuitton speciális bőröndjeiben
Kultikus francia divatház, a világ egyik elsőszámú luxusmárkája a Louis Vuitton, ami az általános tévhittel ellentétben nem ruhák és női táskák készítésével vált híressé, hanem a speciális bőröndök kivitelezésével és tervezésével. Egyedi és különleges darabokról van szó, melyek kezdőára milliós, határ pedig a csillagos ég – a minőség és a szakértelem viszont az, amiben a márka soha nem fog megalkudni.
Csaknem 170 éves történelme során a Louis Vuitton egy egyszerű kis szobaműhelyből vált a világ egyik legnagyobb dizájner márkájává, ami nemcsak szebbnél szebb táskákat, pénztárcákat és bőröndöket készít, hanem exkluzív rendeléseket is teljesít. Keményfedeles bőröndjei már-már kultusznak számítanak a divatvilágban: már rég nemcsak tárolásra és szállításra használják őket, hanem dekorációnak is tökéletesek, sőt, a világ legnagyobb sporteseményeinek értékeit is bennük őrzik.
Kezdő gyakornokból luxusmárka - egy évtized alatt
Olyan értékek érvényesülnek egy-egy ilyen darabban, mint a magas minőség, a szakértelem és a szépség, mindez pedig nagyfokú kreativitással párosítva. Louis Vuitton azonban nem az egyik pillanatról a másikra vált híressé: eleinte csak szájról szájra terjedt a híre és párizsi műhelyesek keze alá dolgozott. Tehetségének, szorgalmának és alázatának köszönhetően viszont sikerült elindítani az üzletét, ami először nem női táskákat forgalmazott, hanem speciális bőröndöket kínált a francia arisztokraták számára.
Ezek a bőröndök külön kérésre, egyedi megrendelésre készültek kézzel, fából, sárgarézből és természetesen bőrből. Minden egyes darabot kifejezetten egy-egy vásárló számára terveztek: főként olyanoknak, akik értékeiket biztonságban szerették volna tudni az akkori fő közlekedési eszközökön, lovaskocsikon és a hajókon. Az egyik ilyen megrendelő Eugenia de Montijo spanyol arisztokrata volt, aki III. Napóleon francia császárral kötött házassága révén 1853-tól Franciaország császárnéja lett.
A császárné bőröndjét látva eljött az áttörés a mester számára, onnantól kezdve mindenki - aki megtehette - Louis Vuitton-bőröndökkel akart utazni, ezzel párhuzamosan pedig az LV-birodalom is fokozatosan növekedni kezdett. A speciális, egyedi tervezésű bőröndök után először az egy mintára készülő utazóbőröndöket vezették be, aztán jöttek a táskák, a pénztárcák és a többi bőráru is: a 20. század közepére a Louis Vuitton már a luxusdivat elsőszámú fogalmává vált.
Globális fenoménná azonban nagyjából csak ötven évvel ezelőtt nőtte ki magát, mikor a márka a korai LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton vállalat szárnya alá került. Azóta is a világ legnépszerűbb és legértékesebb luxusmárkájaként tartják számon, már szinte mindent kínál a vásárlóknak, amit kínálni lehet, egy azonban biztos: a fő profilja még mindig a speciális rendelésre készült, egyedi bőröndtervezés és -készítés, amiben a mai napig a legjobbak között van.
Bőröndjei bármelyik divattörténeti múzeumban megállják a helyüket
A mai napig a francia divatházra bízzák azoknak a tárolóknak, tokoknak és bőröndöknek a készítését, melyekben a világ legnagyobb sporteseményeinek díjait őrzik. Arany, ezüst és bronzérmekről, kupákról és más különlegességekről, tehát rendkívül értékes dolgokról van szó. Többek között a 2024-es nyári olimpiai játékok díjait, valamint az olimpiai lángot is speciális, külön az alkalomra készített Louis Vuitton bőröndökben tárolják és szállítják, ez egyébként 1988 óta hagyománnyá vált.
Az olimpiai játékok győzteseinek szánt díjakat egy központi részből és két csuklós „szárnyból” álló bőröndben őrzik. A bőrönd különlegessége, hogy automatikusan nyílik és biztonságos környezetet nyújt annak a 468 db éremnek, melyeket a benne lévő fiókokban tárolnak. A láda kívülről a francia divatház ikonikus, barna négyzetes vásznával van borítva, melynek sarkait sárgaréz elemek védik, belülről pedig az egész fekete matt bőrrel van bélelve.
Megtalálhatóak benne olyan dombor- illetve szitanyomással készült logók is, melyek a 2024-es párizsi olimpiai, illetve a paralimpiai játékok szimbólumait ábrázolják. Még nagyobb különlegességnek számítanak az olimpiai láng tárolására megalkotott bőröndök, melyek egy különleges belső foglalatnak köszönhetően a legnagyobb biztonságban őrzik a fáklyákat az utazások előtt és után is.
Ezt a bőröndöt is puha matt belsővel és külső monogramozott vászonnal borították be, a legjobb bennük pedig az, hogy egy mozdulattal átalakíthatóak könnyű, kecses bemutatótáskává. A Louis Vuitton legújabb durranásai azonban nem is ezek voltak, hanem egy igazi különlegesség, amiből egy kész teadélutánt le lehet zavarni. A bőrönd ugyanis nem mást tartalmaz, mint egy fa tálcát, néhány kivehető rekeszt, fiókot, valamint cipzáros tasakot azért, hogy egy négy személyt teljesen kiszolgáló porcelán- és üvegszettet lehessen benne tárolni – étkészletekkel, poharakkal, tányérokkal és egy tortatartóval (!).
Az Afternoon Tea Set bőrönd nem egyedi rendelésre készül, tehát bárki megvásárolhatja, aki hajlandó érte kifizetni 18 millió forintot. Hogy valakinek megéri-e egy ilyet vásárolni? Az már más kérdés, hiszen tény, hogy a magas minőséget és a szakértőket meg kell fizetni. De vajon tényleg a fűben akar piknikes teadélutánt szervezni az, aki ennyi pénzt kiad egy bőröndért?
Egy ilyen bőröndöt nem maguknak, hanem a következő generációk számára vásárolnak az emberek
Bár vannak olyan multimilliárdosok, elismert cégvezetők és dollármilliókon ülő arisztokraták, akiknek tényleg van igényük arra, hogy egy-egy speciális bőröndöt készítessenek el a kedvenc óráik, ruháik, napszemüvegeik tárolására, az már igencsak ritka, hogy valaki egy kész porcelán teakészletet szeretne egyik helyről a másikra vinni egy bőröndben. Viszont a Louis Vuittonnál ez sem lehetetlen! A francia divatház ugyanis mindig is nagyon értett ahhoz, hogy egyedi kéréseket, megrendeléseket teljesítsen.
Ez pedig mai napig így van, hiszen jelenleg is évi 450-500 különböző, speciális, egyedi kivitelezésű bőrönd tervezésére kérik fel a márkát. Hogy csak néhányat említsünk: a márka DJ-k százainak biztosított már bakelitlemezek tárolására szolgáló tokot, de Greta Garbo színésznőnek cipősbőröndöt, Karl Lagerfeldnek, a Chanel ikonjának pedig egy húsz darabos iPod-tartó bőröndöt készített.
A kívánság szerint Lagerfeldnek egy olyan keményfedeles táskára volt szüksége, amiben az összes inspiratív, tervezéshez nélkülözhetetlen zenei lejátszója elfért. Az egyik leghíresebb és legértékesebb speciality bőrönd azonban nem más volt, mint az a 19. századi hegedűsnek és karmesternek, Pierre Secchiarinak tervezett tok, amiben a művész a felbecsülhetetlen értékű Stradivari hegedűjét tárolta – ezt már egyébként több divattörténeti múzeumban is kiállították.
Teljes joggal állítható tehát, hogy a Louis Vuitton bőröndöket nem csak és kizárólag tárolás céljából vásárolják meg a tehetősek, hanem azért is, mert egyfajta értéket képviselnek, történelmet közvetítenek, különleges műremekként profitálnak és nem mellesleg dekorációnak, valamint lakberendezési tárgynak sem utolsók. Legalábbis a felső elit köreiben, hiszen rengeteg olyan művész, belsőépítész és divatrajongó tartja úgy, hogy ezek bőröndök túl szépek és jók ahhoz, hogy a repülőkön, a vonatokon és a hajókon cibálják őket a hordárok.
Sig Bergamin építész és lakberendező például több hotelben, szállodában, de még a saját otthonában is a keményfedeles Louis Vuitton bőröndöket használ éjjeliszekrényként, lábtartóként és dohányzóasztalként, Nicky Rotschild Hilton pedig dekorációként tartja őket a New York-i lakásában. Vannak azonban olyanok is, akik még hozzáérni is félnek ezekhez a különlegességekhez és a kíváncsi tekintetek elől elzárva tárolják őket. Ők vitrinben, nagy becsben őrzik a Louis Vuitton bőröndöket, mert azt vallják: ezek az igazi művészi örökségek, melyeket igazából nem is maguknak vásárolnak, hanem a jövő generációi számára.