A szépségideál talán örökké változni fog, ezért sem érdemes görcsösen megfelelni akarni valamilyen irreális testképnek - Beszélgetés Ladányi Beátával
Bár korántsem tipikus életút Ladányi Beátáé, izgalmakkal és örömökkel van tele. A Charmina márka tulajdonosaként már több mint tíz éve a nők külső és belső megszépítésével foglalkozik, pedig kislányként egyáltalán nem arra készült, hogy ruhákat tervezzen.
Mennyire volt tudatos döntés a ruhatervezés iránti elköteleződésed?
Tudom, hogy sokaknak már gyermekkorában az a vágya, hogy divattervezők legyenek, de nálam ez nem így történt. Szerettem rajzolni és több kreatív dologgal is foglalkoztam életem során, ami kapcsolódott a művészetekhez - lakberendezéssel, művészi virágkötészettel, üvegfestéssel -, de nem foglalkoztatott különösebben, hogy divattervező legyek, annak ellenére, hogy kamaszlányként még varrtam is magamnak a Burda szabásmintái, vagy ruhaüzletek kirakatában látottak alapján.
A nagymamám varrodában dolgozott, anyukám is sok ruhát vart, anyósomnak pedig saját ruhamárkája is volt a szocializmus idején, amikor amúgy sem volt egyszerű minőségi ruhadarabokhoz jutni - ez volt a Chateau - amely ruhamárkát sógornőjével, az akkor sikeres modellel, Csató Marival indították. Mégsem szerepelt a terveim között a divattal való foglalkozás – ez csak jóval később került elő. Az eredeti végzettségem közgazdász.
Hogyan indult akkor az alkotói pályád?
Először önismereti szakemberré váltam; úgy gondoltam, hogy segíteni fogok a nőknek az önbizalmukat növelve megtalálni a saját fényüket. Párkapcsolati coachingot tanultam és mediátorként is végeztem, mellette integrál tanácsadó is lettem, valamint családállítással is foglalkoztam. De egy idő után nemcsak lelki-érzelmi értelemben szerettem volna segíteni, hanem a külsőt illetően is, amihez kreatív eszköznek éreztem a stílustanácsadást, mert
Bőven volt miből meríteni: akadt, aki a lelki problémáival keresett meg minket, ám ehhez sokszor hozzávettük a külsejére vonatkozó javaslatokat is, illetve volt, aki csak a külsejét, stílusát szerette volna megreformálni, aztán a lelki elakadások, blokkok is megmutatkoztak, előkerültek az öltözködéséről szóló tanácsadás során.
Hogyan jutottál el végül a divattervezésig?
Az ügyfelekkel való munka során találkoztam azzal a helyzettel, hogy mire már kiderült, milyen színeket, fazonokat, ruhákat keressenek -és ez a harmincas-negyvenes női korosztályból érkező vendégeket érintette főként-, nem találták meg az üzletekben a nekik megfelelő öltözéket. A nagyobbik lányommal elindított Charmina stílustanácsadói program része ugyanis egy olyan szolgáltatás is, hogy segítünk ruhatárat kialakítani, közös vásárlás során.
Beláttuk, hogy többeknek valóban nehéz volt megfelelő ruhát találni, hiszen nekünk, alapítóknak is eltér az alkatunk a tipikus konfekcióméretektől. Ez a helyzet adta aztán az ötletet, hogy alapítsuk meg a saját ruhamárkánkat - a személyiséghez és a belső szépséghez valóban passzoló, változatos darabokkal.
Az egyik mérföldkő tehát a Charmina stílustanácsadói program és blog létrehozása volt, aztán megjelent 2019-ben a könyved is…
A Charmina - Elegancia a gyöngyökön túl című könyv a mentorprogramban képviselt szemléletet mutatja be. Ebben összegezhettem a személyes tapasztalataimat: egy olyan kézikönyvet adhattam át a nők generációinak, ami számos praktikus tanácsot, használható ötletet tartalmaz a külső és a belső megszépítése érdekében.
Mi inspirált arra, hogy a női szépség sokszínűségét mutasd be?
A női szépség sokszínűségének középpontba helyezését nagyon fontos témának tartom, hiszen mi nők, olyanok vagyunk, mint a virágok: különbözőek, mégis mind gyönyörűek a saját magunk módján - ez a sokféleség tesz minket igazán csodálatossá. A szépségideálok változásának érdekességeit már hosszú évek óta kutatom, és a könyvemben is részletesen foglalkoztam a szépség és vonzerő témáival.
Míg néhány évtizeddel ezelőtt a vékony testideál uralta a divatvilágot, ma már egyre többen ismerik fel, hogy a szépségnek számtalan arca és formája lehet. Így a divat közelebb került a valósághoz, és segíthet lebontani azokat a sztereotípiákat, amelyek szerint csak egyféle típusú nő lehet szép.
A könyved megjelenése után elkezdted a ruhák tervezését, és azóta már több divatbemutatón is részt vett a Charmina márka. Milyen irányban szeretnél most továbblépni?
Egyelőre szeretném a ruhamárkát és az Iconic showroomot ismertté tenni, ahol a Charmina ruhamárka mellett több kiváló tervező munkái is láthatók. A kollekció népszerűsítésén dolgozom, mert azt érzem, az élet folyamatosan mutatja számomra a lehetőségeket. A nyitottságot, rugalmasságot tartom fontosnak a munkám során.
Említetted az Iconic showroomot, mi áll a névválasztás mögött?
Az Iconic bemutatótermünknek van egy találó, angol nyelvű mottója:
I don't want to be pretty, I want to be Iconic.
A szépség nagyon szubjektív dolog, és nehéz megfelelni egy adott szépségideálnak, hiszen ilyenkor megpróbálunk hasonlítani valamihez, ami esetleg nem is önazonos velünk. Divattervezőként is sokkal hatékonyabbnak érzem, ha figyelembe vesszük személyes külső adottságainkat és a személyiségünket is, és ennek megfelelően alakítjuk a megjelenésünket.
Az ikonikus megjelenésben megtalálható a belső szépség külső tükröződése - ha visszagondolunk a nagy stílusikonokra, elmondható, hogy megjelenésük a belső és külső harmóniájának megtestesülése. A divat és az öltözködés mindig is szoros kapcsolatban állt a szépség fogalmával, maguk a ruhák a történelem során sok esetben az adott korszak szépségideáljait tükrözték.
A szépségideál talán örökké változni fog, ezért sem érdemes görcsösen megfelelni akarni valamilyen irreális testképnek.
Mennyiben kap szerepet a kollekció tervezésében a fenntarthatóság, a környezetvédelem?
Ez számomra is fontos etikai kérdés. A kollekciónk hazai gyártású, hazai munkaerőket foglalkoztatunk. Nagyon figyelünk az anyagfelhasználásra - a maradék anyagokból is mindig készül egy-egy kisebb termék, neszesszer például vagy hajgumi. A Charmina kollekcióban egyedi mintadarabok vannak, az anyagmennyiséget pedig épp ezért igyekszünk jól kihasználni, és az elkészült ruhamennyiségre is figyelünk – semmiképp nem szeretnénk, ha a ruháink valahol egy raktár mélyén végeznék…
Ezek egymással kombinálható ruhák?
Igen, abszolút. Nálunk a keresett ruha esetében mindig van lehetőség az egyéni méretek, adottságok szerint alakítani, korrigálni a kívánt darabokat, akár a színt is változtatni. Később pedig kiegészíthetjük további darabokkal a meglévőket, így alakítható ki egy saját jól használható ruhatár is a Charmina ruháiból.
Milyen üzenetet szeretnél közvetíteni a Charmina ruhákon keresztül?
Mivel az öltözködés egyfajta önkifejezés is, mellyel megmutathatjuk magunkat, egyediségünket, reagálhatunk a környezetünkre, használhatjuk annak érdekében is, hogy beilleszkedjünk valahová. Nincs is annál jobb, ha egy nő kényelmesen, önazonosan és magabiztosan érzi magát a ruhájában. Ehhez kell némi önismeret is, és ennek megfelelően tudatosan kialakított ruhatár.
Két felnőtt lány édesanyja is vagy. Milyennek látod a női közösségeket anyaként, női alkotóként?
Számos korosztállyal dolgozunk a kollekciók kialakításakor, a nagyon fiataloktól az idősekig - a női szépség különböző formáit e téren is szerettem megmutatni. Volt olyan bemutatónk, amelyen többféle testalkatú és mindenféle korú, hétköznapi hölgyet hívtunk modelleknek – többek között egy hetvenéves hölgy is szerepelt az általam szervezett divatbemutatón.
Nemcsak divattervezői, életvezetői vagy tanácsadói feladatkör ez, inkább hivatásnak nevezném mindazt, amivel foglalkozol. Hol helyeznéd el a világban, amit képviselsz?
Józan ésszel vagy közgazdász szemléletemmel nézve nem tanácsos ezzel a munkával foglalkoznom, mert ebből nem lehet meggazdagodni. Hogy miért teszem ezt mégis? Mert egyfajta belső elhivatottságból ered. A célom a nők igazi önmagukra találásának segítése.