Környezettudatos divat — utópia vagy valóság? Kérdezd a dánokat!
Legyen szó újabbnál újabb bicikliutakról, városi parkokról, lakóövezetekről vagy a társadalmi befogadást segítő közterekről, Koppenhága folyamatosan készül a helyiek igényeire szabott, minden szempontból fenntartható jövőre.
A „koppenhágai lét” fogalma kétségtelenül összefügg nemcsak a két-keréken való közlekedéssel, de a letisztult designnal, a munka-magánélet egyensúlyával, az elérhető továbbtanulással, és az ökotudatos gondolkodással is: ennélfogva egy fenntarthatóbb, az emberi-, illetve a környezeti szükségletekre nagyobb figyelmet fordító életvitel elemeivel.
Nem véletlen, hogy a koppenhágaiak mindenhova kerékpárral közlekednek, és nyáron a különböző kikötőkből kialakított strandokon ugrálnak a szinte medence tisztaságú vízbe – vagy az, hogy a dánokat általában a világ legboldogabb emberei közé sorolják.
Koppenhágában viszont nemcsak a fenntarthatóság divat, hanem a divat is fenntartható.
Nyílt titok, hogy a divat és a ruhagyártás már jó ideje a legszennyezőbb iparágak egyike, de az északi divatipar kereskedelmi találkozópontjaként a Copenhagen Fashion Week már kezdetektől fogva úttörő szerepet vállalt abban, hogy felhívja a figyelmet erre az égető problémára. A rendezvénysorozat szervezői és résztvevői folyamatosan hallatják hangjukat annak érdekében, hogy minél hamarabb pozitívabb, tudatosabb irányba mozdulhasson el a szakma hozzáállása.
„A kreativitás az az életerő-energia, amely formálja a világot” - interjú Nagy Boglárka festőművésszel
Ne csak beszélj róla, cselekedj is érte!
A koppenhágai divathét ügyvezető igazgatója, Cecilie Thorsmark 2020 februárjában egy sajtótájékoztatón jelentette be, hogy kétéves Sustainability Action Plan-nel (Fenntarthatósági akciótervvel) rukkolnak elő annak érdekében, hogy a rendezvény fenntarthatósági törekvéseit erősítsék, illetve, hogy hatást gyakoroljanak a teljes iparágra is.
Az Egyesült Nemzetek Szervezete által kiadott Fenntartható Fejlődési Célokból építkező akcióterv legfőképp arra sorakoztat fel javaslatokat, hogyan redukálják a dán rendezvényen a károsanyag-kibocsátást, továbbá, hogy hogyan újítsák meg az üzleti modellt annak érdekében, hogy meggyorsítsák a további piaci résztvevők szükségszerű szerepvállalását.
A CPHFW akciótervét rövid időn belül a dán divatipar – 2021-ben pedig Norvégia – is elismerte, a kitételek a divatmárkák ellenőrzésének kapcsán standardizálódtak, a kimondott-kimondatlan verseny pedig azóta is folyik, ki tudja minél kreatívabban megoldani a fenntartható kollekciók kivitelezését és azok divathéten való bemutatását.
A divatipar jelentős környezeti- és társadalmi hatásainak tudatában a koppenhágai divathét célja, hogy fokozza erőfeszítéseit annak érdekében, hogy fenntarthatóbb rendezvények helyszínévé, és így egy tudatosabb iparág platformjává váljon. Fenntarthatósági Tanácsadó Testületük 2019-es felállításakor a divathét egy olyan stratégiai folyamatot indított el, amely az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljaira összpontosít.