Már kiskedvenceink is viselhetnek dizájner ruhákat, de vajon ki költ el rájuk 200-300 ezer forintot?
Arannyal futtatott itatók, százezres esőkabátok, virágos illatú kutyaparfümök és még sorolhatnánk: a luxusipar nemcsak a divatrajongó embereket célozza, hanem a kiskedvenceket is.
Szárnyal a négylábúaknak szánt ruházat piaca. Igaz, ez nem újdonság, hiszen az elmúlt két évtizedben lehetett már venni trendi kutyahordozót, divatos kutyanyakörvet vagy póráz. Az azonban különlegesség, hogy már nemcsak a kisállatboltok, hanem a nagy divatmárkák is egyre több terméket kínálnak a kutyusok számára. Gondolunk itt most ruhákra, cipőkre, kiságyakra, más praktikus kiegészítőkre, sőt, már szépségápolási termékekre is.
A Dolce & Gabbana nemrég ugyanis egy 99 eurós alkoholmentes parfümöt dobott a piacra kutyáknak. Erről sokan sokféleképpen gondolkodnak (állatvédők szerint kifejezetten káros, a divatfanok szerint viszont nagyon trendi és higiénikus), az azonban biztos, hogy a kutyaparfümre nagy a kereslet. De miért is ne lenne?
A luxusipar már a kutyák életmódját is meghódította
Ahhoz már hozzászokhattunk, hogy a luxusiparban szinte mindennek a megfelelőjét meg lehet találni, amit a hétköznapokban használunk: a ruházati cikkektől kezdve a cipőkön át az egészen drága kütyükig és bútorokig. Ezek után jogosan merül fel a kérdés: miért is ne lehetne a luxusipart kiterjeszteni a négylábú kedvencekre is? Hiszen a kutyákat az emberek leghűségesebb barátainak is szokták nevezni, akik közül vannak, akik közelebb állnak a bizonyos gazdihoz, mint egy vérrokon.
Ha mindezt figyelembe vesszük, nem is csoda, hogy a tehetős gazdik el akarják kényeztetni a kis négylábú társaikat és szívesen költik rájuk a pénzt. A luxusipar ágazata mindezen okon miatt egyre inkább kiterjed a kutyákra is – igaz, Magyarországon ebből még nem sokat lehet érezni.
Itthon még gyerekcipőben jár a dolog, mert az emberek inkább magukra, illetve a hobbijaikra, családtagjaikra költik pénzt, mintsem a kutyáikra.
Nyugaton (illetve Távol-Keleten) viszont abszolút nem ritkaság: ott már teljesen más kategóriákban működik a kutyás luxusbiznisz, más szinten kényeztetik el kedvenceiket a gazdik. Milánóban például nem ritka, hogy valaki rózsaszín bouclé gyapjú pulóvert ad a kis kedvence számára, de a borjúbőrből készült utazótáska sem ritka, ha valaki a kutyusával szeretne túrázni, kirándulni valahova.
Kutyaruha-kollekciók horrorárakon
Erre a gyorsvonatra felszállva egyre több divatház csatlakozott be az elmúlt években: a Gucci, a Prada, a Versace, a Ralph Lauren és a Christian Louboutin kínálatában egész nagy mértékben vannak jelen a kutyadivatok, 2022-ben pedig még Dolly Parton is elindította a saját kutyaruha-bizniszét Doggy Parton néven. A Tommy Hilfiger márka egy kicsivel később, 2023 márciusában döntött úgy, hogy kiadja a saját kutyaruha-vonalát.
Kínálatában a márka védjegyének számító piros, fehér és kék színekben vannak különböző logós pólók, kapucnis pulóverek és sima esőkabátok 10 ezer forinttól kezdve egészen 55 ezer forintig. Ez azonban még aprópénznek is számíthat, a luxus kutyabizniszt ezek az árak még nem annyira tükrözik. A kutyáknak szánt 400 eurós (kb. 160 ezer forintos) Moncler pufidzsekik már annál inkább, ahogyan a Dolce & Gabbana is simán elkér egy kutyáknak való leopárdmintás bomberdzsekiért 240 ezer forintot. A Céline pedig egészen elrugaszkodott árakon kínálja a kutyacuccait.
Szemezgessünk párat: etető-itató 700 ezer forintért, logós kutyatakaró fél millióért, pihe-puha borjúbőr fekhely 2,8 millióért – ez azért már teljesen más kategória, de van, akinek belefér. Talán mondanunk sem kell, de ezeknek a márkáknak a tervezői maguk is gazdik. A Gucci előző kreatív igazgatója, Alessandro Michele, például Bosco és Osco terrierjeinek szeretett volna kedveskedni a dizájnjaival; a már említett Céline kutyatakaróit és trendi „kakitasakjait” pedig a márka előző tervezője, Hedi Slimane álmodta meg labradoodle-ja, Elvis számára.
Egyre több kutya, egyre nagyobb kereslet?
Miért ne lehetne költeni a leghűségesebb barátodra, ha az például egy kutya? Főleg, ha még olyan cuccokat is lehet vásárolni, amik illenek a te saját gardróbodra.
Mostanában ugyanis az a legmenőbb, hogy összeillő kutya-gazdi ruhákat dobnak piacra a divatmárkák, ami elsőre furcsának hangzik, de külföldön már nagy divat. Magyarországon azért még nem, ahogyan a dizájner logós kutyatáskákból sem itt adják el a legtöbbet, de a fast fashion üzletek kutyakollekciói elég nagy népszerűségnek örvendenek itt is.
A H&M legutóbbi statisztikájából például kiderült, hogy a kutyanadrágok és a kapucnis pulóverek eladása évről évre nő, ami a véleményezők szerint azért lehetséges, mert egyre több család és/vagy egyedülálló ember életének szerves részévé válnak a kedvtelésből tartott állatok. Az Egyesült Királyságban a 16 és 34 év közötti korosztály kétharmadának van kutyája, ami azt jelenti, hogy ott már több fiatalnak van kutyája, mint akinek nincs.
A statisztikák szerint a világjárvány idején minden ötödik amerikai háztartás fogadott be vagy vásárolt magának kutyát. Egyértelműen nő az állattartók száma, így az igény is növekszik a kutyaruhákra és más divatos kiegészítőkre. A kereslet pedig a kínálat fokozását ingerli, ami egyértelműen a kutyabiznisz fellendüléséhez vezet. Most ott tartunk, hogy a kutatások szerint kisállatruházat globális piaca 2032-re várhatóan a 7 milliárd dollárt éri el, éves növekedési üteme pedig 5-7% között mozog.
És ez még kevésnek számít, mert a statisztikák szerint az elmúlt három évben 21%-kal nőtt a globális kutyaruha-biznisz. Ez azt jelenti, hogy minden évben egyre több olyan gazdi lesz, aki szívesen költi el a pénzét olyan luxuscikkekre, amiket nem saját magának vásárol, hanem a kis kedvencének – különösképpen a kutyáknak. A négylábú kedvencek közül ugyanis messze a kutyák számítanak a legtrendibb állatoknak, a macskákat például már sokkal kevésbé kényeztetik el a gazdik.
Sokáig lehetne boncolgatni, hogy vajon miért van így, de talán azért, mert a kutyák bizonyulnak a legnépszerűbb háziállatnak és ők azok a kiskedvencek, akikkel rendszeresen és szívesen ki is lehet mozdulni a házból – ergo, megmutatni a legújabb kis ruháikat, cipőcskéiket. Egy nyúllal vagy akár egy macskával ez már azért nem tehető meg, persze, soha ne mondjuk, hogy soha. A következő célközönség nagy eséllyel macskák lesznek, ami által egy teljesen új vásárlóréteget foghatnak meg a márkák.