A klasszikus kifutók már nem érnek semmit a divatvilágban?
Átalakulóban van a divatvilág: a sima kifutó szinte már semmit sem ér – legalábbis a nagy divatházak szerint, akik a popkultúrának behódolva a lehető legextrább és különlegesebb módon mutatják be a legújabb kollekcióikat.
A közösségi média korszakában elképzelhetetlen, de régebben, az első divatbemutatók idején még szinte tudni sem lehetett arról, ha egy művész be akarta mutatni a ruhakollekcióját. Minden szájról szájra terjedt, nem voltak meghívók, feliratkozások, sőt, még showknak sem lehetett hívni őket. Általában volt egy terem, ahol a tervező alkotott és ott helyben, tíz, húsz, jó esetben harminc ember előtt mutathatta be legújabb alkotásait. Az 1943-as New York Fashion Week beindulásakor legalábbis még így volt, aztán a szupermodellek aranykorában, a ’80-as, ’90-es években már jóval szervezettebben zajlottak a dolgok. A divatbemutatók és a kifutók azóta elképesztő változásokon estek keresztül, nem hiába hívjuk őket ma már fashion show-knak.
Már nem a ruha a fontos?
Legyünk őszinték: a divatbemutatókon már rég nemcsak a ruhák vannak a középpontban, hanem showelemek is, beleértve azt is, hogy éppen hol rendezik meg az adott eseményt. Az ugyanis a szomorú igazság, hogy a nyers, egyedi és magas minőségű high fashion ruhákkal már csak nagyon nehezen lehet kitűnni, showműsorokkal viszont annál inkább. A divatházak pedig mindent megtesznek azért, hogy a bemutatott darabokon kívül másról is beszéljenek az emberek.
Néha ezért a márkák extrém meghívókat küldenek, máskor pedig egy sztárokkal teletűzdelt, tetszetős front row-t (a divatbemutatók első sora, itt ülnek a legfontosabb emberek, akiknek számít a véleménye) alakítanak ki, hogy az emberek lássák: a hírességek is kíváncsiak a legújabb tervezőikre. Az igazán nagy büdzsével rendelkező divatházak ezt aztán eggyel nagyobb szinte emelik és ismeretlen modellek helyett olyan sztárokat igazolnak a ruháik bemutatására, mint Jennifer Lopez, Paris Hilton vagy Dua Lipa. (A Versace receptje legalábbis ez).
Mások még erre is rátesznek egy lapáttal és kész showműsorokat rendeznek valamilyen különleges helyen: egy csodás épületben, a szabadtéren, egy parkban, könyvtárban, színházban vagy akár egy exkluzív villában, palotában. Ez utóbbi trend most nagy népszerűségnek örvend, mert a márkák belátták: a 21. században már nem elég csinos ruhákat és táskákat bemutatni a közönségnek, kell egyfajta élmény, amitől még jobban akarják a termékeiket az emberek.
Egyre trendibb helyeken zajlanak a bemutatók
Legutóbb a Chanel például egy igazán elegáns és egyedi környezetben, a párizsi Operaházban vonultatta fel a 2024-es Haute Couture darabjait, pár héttel előtte pedig a marseille-i MAMO kulturális központ tetején rendezte meg a Cruise 2024/25 kollekció bemutatóját. A másik nagy francia divatház, a Louis Vuitton az UNESCO párizsi székháza előtti téren tartotta meg a 2025-ös tavaszi/nyári férfikollekciójának showját, a Balenciaga pedig Kínában, a sanghaji Pudong Művészeti Múzeum rooftop teraszán tette közszemlére a 2025-ös Resort kollekcióját.
Kétségtelen, hogy ezek a bemutatók hatalmas különlegességeknek számítanak (főleg a régi bemutatókhoz képest), de semmiképpen sem összehasonlíthatóak azokkal a helyszínekkel és extra programokkal, melyeket némely divatház biztosít. A Dolce & Gabbana nemrég ugyanis Szardínia egyik régészeti parkjában mutatta be az 2024-es Alta Moda kollekcióját, egy semmihez sem fogható divatbemutató keretein belül, operaáriával fűszerezve.
Egy igazi performansz élmény volt az egész – valószínűleg senki sem fogja elfelejteni, aki ott járt. A Max Mara a velencei Ducalo-palota folyosóján pedig nemcsak egy 2025-ös Resort fashion show-t, hanem egy páratlan panorámát is nyújtott a meghívott vendégeknek. Ugyanez elmondható a Dior 2025-ös Cruise showról is, amit a skóciai Drummond kastélyban rendeztek meg, skótdudás bevonulással, kastélykerttel, naplementével, tehát mindennel, ami egy sikeres divatbemutatóhoz, sőt, inkább már egy sikeres divatrendezvényhez szükséges.
A legextrábbak azonban mégsem ők voltak az elmúlt szezonban, hanem a Jacquemus márka, ami Capri szigetén, egy sziklaszirten lévő luxusvillában rendezte meg az 2024-es őszi/téli divatbemutatóját, csodálatos kilátással a Földközi-tengerre. A meghívott vendégek egyesével, külön kis hajókkal érkeztek meg a helyszínre, a modelleknek pedig több száz lépcsőt kellett megtenniük felfelé azért, hogy bemutathassák a kollekciót.
Hihetetlen exkluzivitásban zajlott az egész: még a legnagyobb luxushoz szokott sztárok és influenszerek is áradoztak a divatbemutatóról. Gwyneth Paltrow például azt mondta, hogy soha életében nem volt olyan mesés helyen, mint ahol ez a bemutató meg volt rendezve.
Exkluzív bemutatókat tartani már rég nem(csak) presztízskérdés
De vajon miért van arra szükség, hogy ilyen exkluzív helyeken rendezzék meg a divatbemutatókat a márkák? Nem a ruháknak kellenie eladniuk maguknak? De, természetesen ez így van. Végső soron a ruhákat, a táskákat és a többi divatterméket vásárolják meg az emberek, sokukhoz el sem jut a divatbemutató. Ezek a show-k azonban olyan sajátosságokat és jellegzetességeket tudnak közvetíteni az egyes márkákról, amiknek köszönhetően sokkal magasabb értéke és presztízse lesz a divatháznak.
Hiszen mennyivel jobban fest Capri szigetén, egy csodás, tengerparti kilátással rendelkező környezetben megrendezni egy divatbemutatót, mint egy raktárhelyiségben. Ha azonban csupán a presztízs számítana a divatházaknak, akkor sanszos, hogy mi ezekről a bemutatókról nem is értesülnénk. Zártkörűen rendeznék meg őket a legfontosabb személyeknek, a sztároknak, a döntéshozóknak, a resellereknek, a felvásárlóknak és a legtöbbet költő rajongóknak, akik számára saját, személyes élményként maradna meg az esemény.
Azonban ez nem így van, hiszen Instagram posztok, reelek, videók, Tiktokok, tweetek, interjúk és cikkek készülnek az extravagáns bemutatókról, amiket látva a divatrajongók arról ábrándoznak: „De jó lenne egyszer nekem is eljutni ide!”. Így ingyen reklámot, szóbeszédet szolgáltatva, ebből pedig divatkultuszt teremtve, amit az egyes márkák marketingesei zseniálisan kiötlöttek.
Ha ugyanis a ruhák nem elég izgalmasak és egyediek ahhoz, hogy írjanak róluk magazinok (és valljuk be, a mostani modern, minimalista trendek nem mindig azok), akkor is fognak írni a bemutatóról, sőt, még lehet többet is, mint egy sima rendezvényről. Aki pedig egy ilyen világba beleszeret, az örökké a rabja lesz, mert mindig érkezik majd egy szebb ruha, amit be lehet mutatni egy még mesésebb környezetben, amit egyszer mindenkinek látnia kell.