„A tervezés olyan, mint a légzés, és ha nem lélegzem, bajban vagyok” - Hat éve nincs köztünk Karl Lagerfeld, a kreativitás és szépség halhatatlan őrzője
Hófehér copf, fekete napszemüveg, levágott ujjú bőrkesztyű, magas nyakú/magasgalláros ing, zömmel fekete-fehér ruhák. Karl Lagerfeld, a divatvilág egyik legikonikusabb figurája, páratlan örökséget hagyott maga után, amely mélyen beágyazódott a modern divat történetébe. A 2019-ben elhunyt tervező neve összeforrt a luxus, a kreativitás és a megújulás fogalmával, munkássága évtizedeken keresztül meghatározta a divatipart.
A kezdetek
A XX. és XXI. század meghatározó divatikonja 1933-ban született Hamburgban, Németországban Karl Otto Lagerfeld néven egy tejgyáros fiaként. Jómódú fiúként 1953-ban édesanyjával elköltözött Párizsba, ahol megismerkedett és szerelembe esett a divattal, és az eleganciával, a várost pedig olyannyira a szívébe zárta, hogy egészen haláláig ott élt. Lagerfeld a pályáját menedzserként kezdte, de divattervezőként is szépen szárnyalt felfelé.
1955-ben megnyerte első díját a Nemzetközi Gyapjúszövetség által, egy női kabátnak a vázlatáért. A kabátot aztán Pierre Balmain állította elő és tette a kollekciója részéve, ezen felül pedig személyi asszisztensi munkát is ajánlott az akkor tizenhét éves Karlnak. Pár évvel később már szabadúszóként dolgozni kezdett olyan divatcégeknél, mint a Valentino és a Krizia.
A hatvanas évektől a Chloé-nak tervezett ruhákat, de együttműködött az olasz Fendivel is a női- és a szőrme részlegnél, valamint ő tervezte újra a márka logóját. mellett Lagerfeld a Fendi divatháznál, ahol több mint ötven éven át dolgozott, kulcsszerepet játszott. Kreativitása az olasz divatházat a szőrmék és bőráruk csúcsára emelte, és hozzájárult a márka globális sikeréhez.
„Minden az én döntésem, és ez meg is látszik” – Giorgio Armani 50 éve töretlen sikerrel igazgatja divatházát
A Chanel élén
Nevét azonban a nyolcvanas években írta bele örökre a divat történetébe. Ő újította meg a Chanel márkát, amikor 1983-ban átvette a divatház kreatív irányítását. Képes volt arra, hogy tiszteletben tartsa Gabrielle „Coco” Chanel örökségét, miközben a márkát a modern idők elvárásaihoz igazította. Jellegzetes tweed kabátok, az ikonikus kiskosztüm, a „kis fekete ruha”, kétszínű cipők, gyöngysorok és a Chanel Nº5 parfüm újragondolása által Lagerfeld megalkotta a luxus és a fiatalosság tökéletes egyensúlyát.
A tervezés olyan, mint a légzés, és ha nem lélegzem, bajban vagyok.
Egy évre rá pedig már létre is hozta a saját cégét a Karl Lagerfeldet. 2005-ben eladta a márkát a Tommy Hilfiger csoportnak, de ő maradt a fő kreatív, és közvetlenül részt vett a tervezési folyamatban is. Eközben párhuzamosan együtt dolgozott a Chanellel és a Fendivel is. Lagerfeld nemcsak a kifutókra dolgozott, hanem jelmeztervezőként is közreműködött például a genovai opera, a bécsi Burgtheater, a milánói Scala, illetve a Salzburgi Ünnepi Játékok egy-egy előadásán is. Végtelen kreativitással volt megáldva, és ezt a divatházak élén, az operák színpadán, és a kifutókon is kamatoztatta.
Imádott új tehetségeket felfedezni, gyakran menedzselt gyönyörű manökeneket, köztük Claudia Schiffert is, aki a divattervező segítségével vált világhírű topmodellé. A szőke modell, egyébként nemcsak szépségének köszönheti, hogy felfigyelt rá a világ: 1993-ban, egy bemutatón egy olyan Korán-idézetekkel díszített Lagerfeld-mídert mutatott be, ami hatalmas botrányt váltott ki. Múzsái közé tartozott Vanessa Paradis, Diane Kruger, Keira Knightley, Kristen Stewart és Cara Delevigne is, akivel mindig együtt vonult fel a bemutatók végén.
Keretbe foglalt divatműalkotások: A 2020-as évek, mint a divatbemutató enteriőrök aranykora
A Chanel show-k tematikája és az ezek ez választott helyszínek, melyekért sokszor akár egy másik kontinensre kellett utazniuk a vendégeknek, emlékezetes pillanatokat okoztak a divatvilágban. A 2015 tavasz-nyár Ready-to-wear kollekció bemutatóján a modellek egy tüntetés hangulatát elevenítették meg a Grand Palais-ben, amit ezúttal úgy rendeztek be, mintha Párizs utcáján ülnének a nézők. A bemutató végén a modellek feminista üzenetekkel, transzparensekkel vonultak fel Lagerfeld oldalán.
A Chanel cruise 2018-as kollekciójának a mottója, „La Modernité de l’Antiquité” volt, ahol az egész bemutató és a színpad az ókori Görögország hangulatát idézte, Posszeidón templomának mását alkották meg Párizsban. Karl Lagerfeld mindig az inspirációiból merített, a helyszín tökéletesen tükrözte az adott kollekció ihletének forrását és stílusát.
Utódja, Virginie Viard 1987 óta dolgozott a Chanelnél, azonban egészen addig nem nagyon tudott róla senki, amíg a 2019-es tavasz-nyári kollekció bemutatója után Karl Lagerfelddel együtt jelent meg megköszönni az elismerő tapsot. Virginie Viard 2024 nyarán távozott a divatháztól, december óta a Chanel új kreatív igazgatója Matthieu Blazy, aki a Bottega Veneta márkától jött át.
Öröksége
Az ikonikus divattervező 2019. február 19-én hunyt el Franciaországban, 85 éves korában. Hatalmas vagyonának jelentős részét a macskájára, Choupette Lagerfeldre hagyta. Életműve előtt tisztelgett a New York-i Metropolitan Múzeum Karl Lagerfeld: A Line of Beauty kiállítása, ahol mintegy 150 ruhadarabot tekinthettek meg a látogatók, a divattervező eredeti vázlataival együtt. Ezzel egyidejűleg a divattervező munkássága adta a 2023-as Met-gála témáját.
Debütálás a Párizsi Divathéten: Alessandro Michele új fejezetet nyit a Valentino-nál
Karl Lagerfeld igen megosztó figura volt, rasszizmus, kövérfóbia és a #metoo mozgalom gyűlölete jellemezte, sokan nőgyűlölőként hivatkoztak rá. Egyértelműen a plus size divat ellen volt, szerette a karcsú, légies vonalakat viszontlátni kifutóin. Szakács Gábor, haute couture szakértőt kérdeztem arról, hogy milyen örökséget hagyott Karl Lagerfeld a divatvilágra.
„Minden kétséget kizáróan Karl Lagerfeld a XX. század egyik legbefolyásosabb és legjelentősebb divattervezője volt, az egyedi megjelenése és a különleges személyisége okán a kor divatikonja is lett. Ám Lagerfeld sokkal több volt, mint a Chanel kreatív igazgatója. Egy sokoldalú művész, aki önmagát nem tartotta művésznek, csak egy tervezőnek, aki ruhákat készít, hogy azokat a nők örömmel viseljék.
Rajzolt, festett, könyvet írt, ruhákat, jelmezt és enteriőrt tervezett, szenvedélyes műgyűjtő volt, a kortárs fotóművészetben és a reklámszakmában is nyomot hagyott. Karl Lagerfeld tehetős német családból érkezett a kemény francia divatvilágba, ahol nehezen találta meg a saját hangját és stílusát, ám érzékenysége, ízlése és haladó szemlélete végül a megfelelő irányba terelte őt.
Alkotásait az éles modernizmussal vegyített romantika jellemezte, eklektikus látásmódja, merészsége, precizitása, a magánéletét is beáldozó munkamorálja egyedülálló a divattörténetben. A kielégíthetetlen kíváncsiság hajtotta, ezzel tudta megreformálni a couture-t és az utcai divatot is.” Gábor egyike volt azon keveseknek, akik januárban a párizsi couture divathét idején megnézhettek egy különleges gyűjteményt.
„Alkalmam nyílt megtekinteni Karl Lagerfeld hagyatékát, amelyet január 31-én a Sotheby’s Paris elárverezett. A világhírű aukciósház megtiszteltetésnek érezte, hogy most utoljára, egyben megmutathatta a divatértő közönségnek a legendás tervező rezidenciájából származó – ötödik, egyben utolsó – kollekcióját, az eklektikus ízlését bizonyító személyes tárgyait és a kivételes karrierjének lenyűgöző antológiáját.
Egy egész emeletet elfoglaló, gazdag gyűjteményen keresztül bepillantást nyerhettem a divattervező személyes szférájába. Olyan tárgyakat állítottak ki, mint az ikonikus öltönyei, merevített gallérjai, bőrkesztyűi, legyezői, napszemüvegei, Jacques de Bascherről készített portréi, divatrajzai, vázlatai, filctollai, szakmai díjai, plakátjai, iPodjai, róla készült festményei, bútorai, de még imádott Choupette macskája hímzett fekhelye is kalapács alá került.
Megindító élmény volt mindezt vállfákon és vitrinekben látni, hiszen többségük korábban felbukkant a magazinok címlapjain, a bemutatók videóiban és a róla/vele készült interjúkban. Egy olyan férfi életének intim töredékei, amelyek a kivételes személyiségének világába engedtek bepillantást.”
Karl Lagerfeld öröksége nem csupán a ruhákban, hanem a divat gondolkodásmódjában is megnyilvánul. Az általa követett elvek — a megújulás kényszere, a tradíciók tisztelete és az innováció keresése — ma is iránymutatók számos tervező számára. Lagerfeld története azt bizonyítja, hogy a divat nem csupán ruhákról, hanem kultúráról, önkifejezésről és a jövő megalkotásáról szól.