Vajon lehet ezer kilométerről igazgatni egy márkát? A Kamay Ko maradt Budapesten, alapítója Rómába költözött

A Kamay Ko alapítójával, Sziládi Noémivel beszélgettünk
A Kamay Ko alapítójával, Sziládi Noémivel beszélgettünk
Fotó: Kamay Ko

Kis márka, fenntartható divat, alacsony darabszámú kollekciók, kis szériás darabok. Ezek már önmagában sokszor pont elég nehezítő tényezők egy divatmárka életében. Egy vállalkozást elindítani – legyen szó bármilyen területről – önmagában is elég nagy kihívás. Mégis vannak, akik megugorva az átlagos kihívásokat újabbakat keresnek, mint például Sziládi Noémi és a Kamay Ko.

A Kamay Ko alapítója, Sziládi Noémi úgy döntött, hogy a márka céljai mellett a saját céljait is figyelembe veszi és Budapestről Rómába tette saját székhelyét, a márka pedig maradt Magyarországon. Ehhez rengeteg logisztika és tervezés társul. Itt látszik, milyen fontos, hogy a 21. században mennyit számít a kommunikációs eszközök széles körben való elérhetősége, és az, hogy a mindennapjainkon túl akár a munkát is meg tudjuk oldani máshonnan.

Divatbiznisz „távirányítással”

A munka világában a COVID legnagyobb hozadéka az otthoni munkavégzés, azaz home office volt, ami ugyan a ruhakészítés esetében nem annyira egyszerű, mint egy szoftverfejlesztés esetén, de ahogy Noémi és a Kamay Ko márkája is bizonyítja: minden lehetséges. Arról kérdeztem az alapítót, hogy milyen a kétlaki életmód és mit ad hozzá a márka életéhez, az hogy nem tud mindennap jelen lenni a budapesti bázison.

„Szerencsém van, mert egy csodás budapesti csapat segíti a munkánkat. Nélkülük soha nem tehettük volna át a székhelyünket Rómába, hiszen a mindennapi teendők mint a rendelések feladása, a gyártás intézése, vagy az üzletünk, a Sisko Studio üzemeltetése folyamatos budapesti jelenlétet igényel. Nagyon hálás vagyok ezért nekik, én meg amikor csak kell jövök, és segítek amiben tudok személyesen is. Ami nagyon fontos a működésünkben az a folyamatos online jelenlét, és kommunikáció.

Minden nap meetingelünk, és próbálok mindenben a budapesti csapat segítségére lenni. Ami néha nehéz, hogy sok dologból kimaradok. Nem tudok minden eseményünkön ott lenni, vásározni, a Siskoba besétálni és csak lógni a lányokkal. Ezen kívül hiányzik a vásárlóinkkal a személyes kapcsolat, így ha Budapesten vagyok, mindig szervezünk egy eseményt ami apropóján minél több emberrel találkozhatok.”

glamour plusz ikon Ezeket a kabátokat hordjuk majd a jövőben? Itt az idei év nagy dobása egy magyar tervezőtől

Ezeket a kabátokat hordjuk majd a jövőben? Itt az idei év nagy dobása egy magyar tervezőtől

A kreatív szakmában az inspiráció, az, hogy legyen egy (vagy több) múzsa, elengedhetetlen. A mindennapok tervezése, szervezése, a rengeteg logisztika vagy épp az ingázás fel tudja őrölni az embert. Honnan merít inspirációt, hogyan tud megújulni? „Számomra nagyon fontos, hogy folyamatosan inspiráló közegbe legyek, új emberekkel ismerkedjek, új dolgokat próbáljak ki, hiszen ezekből az impulzusokból születnek később az új kollekciók. Róma, illetve egész Olaszország számomra ennek a Mekkája. Csodás emberek, ételek, helyek. Mi másra vágyhatnék. Főként az inspirációt így személyes élmények, számomra fontos aktuális témák adják.”

Ahogy hallom, hogy mesél, egyértelművé válik számomra, hogy őt legjobban talán a változás maga inspirálja és a folyamatosan megújuló impulzusok. Így egyre egyértelműbbé válik, mennyire jót is tehet egy vállalkozásnak és azt működtető személyeknek, ha meg merik lépni azt, amitől mindenki tart. A fenntarthatóság, mint érték, a kezdetektől jelen van a márka életében. Hogyan tartja ezt folyamatosan szem előtt, milyen szempontokat követ? „A fenntarthatóság a márka kezdete óta alapvetés nálunk, ahogy Te is említetted. Sokszor el is felejtjük kommunikálni ezt annyira egyértelmű számunkra, hogy erre figyelünk.

Rengeteg időt töltünk minden kollekciónál az alapanyagok kiválasztásával, hiszen számomra a fenntarthatóság nem csak abban rejlik, hogy természetesen, fenntartható anyagokat választok a termékekhez, hanem a minőségben is. Szeretném ha termékeinket a vásárlók sok sok évig hordhatnák. Így mindig próbálunk időtálló fazonokat, és persze anyagokat választani.

A vegán bőr táska kollekciónkat is több évig teszteltük különféle alapanyagokból, mire végül megtaláltuk a legkörnyezettudatosabb, legstrapabíróbb anyagot az Apple skint, amivel végre ki tudtuk váltani az állati bőrt. Ezek mindig lassú, de nagyon fontos folyamatok.

Róma és a Kamay Ko

A folyamatos újítás és megújulás nemcsak rá, hanem a KamayKo márkára is jellemző, hiszen az innováció körülöttünk van és minden nap hozhat olyat, ami új és fejlődésre ad lehetőséget a márka életében. Mégis nagyon sok nehézség is felmerülhet a fenntarthatóság körül. Mik a legnagyobb kihívások, amikkel munkája során találkozott?

„Míg mi kitartóan próbáljuk felkutatni a leginkább fenntartható megoldásokat anyaghasználattól elkezdve a csomagoláson át, nagy multi cégek tonnaszám gyártják az olcsó, sok esetben rossz minőségű termékeket. Nagyon megvisel néha betévedve egy-egy boltba, hogy milyen mennyiségű termék hever összevissza az üzletekben, és mekkora nagy még mindig ezekre a kereslet. Ez a lelki nehézség, ami a technikai részét illeti az pedig az előzőkben említett alapanyag beszerzés.

Megszámlálhatatlan munkaóra telik el csupán azzal, hogy az internetet böngészve új innovációkat, gyártókat keresünk Európában. Viszont ahol semmi nem fogható amikor megtalálunk egy jó anyagot, és láthatjuk azt, ahogyan lépésről lépésre megszületik belőle az általunk megálmodott ruha/ táska.” Azzal, hogy Rómába tették át a székhelyüket, hatalmasat változott a márka élete. Vajon mik a következő év tervei?

glamour plusz ikon Dénes Barbara: A fenntarthatóság ott kezdődik, hogy a meglévő ruháinkat tesszük izgalmasabbá

Dénes Barbara: A fenntarthatóság ott kezdődik, hogy a meglévő ruháinkat tesszük izgalmasabbá

„Most novemberben lesz egy éve, hogy kiköltöztünk, ezt az évet szerettük volna annak szentelni, hogy megerősödjünk ebben a felállásban. Kialakuljon a rutinunk, megnézzük, hogy hogyan lehet gyártást vezetni külföldről stb. Nagyon tanulságos volt ez az év, és ezzel a tudással vágunk bele a következőbe. Ez pedig szeretnénk, ha arról szólna, hogy Rómában is megerősödjünk. Ott is legyenek eseményeink, minél több emberhez eljusson a hírünk, és a későbbiekben nem titkolt célunk egy római üzlet megnyitása is.”

Bíztam benne, hogy ezt a választ fogom kapni. Rómában nagy hagyománya van a minőségi divatnak, gondoljunk csak nagyobb divatházakra, vagy akár a kisebb, nemrégiben alapult márkákra, akik szintén jelen vannak az olasz piacon. Én azt gondolom, hogy amennyire merész lépés egy új és friss márkát máshol is elkezdeni építeni, annyira jó is tud lenni, hiszen a friss tapasztalatokat egyből be lehet építeni vagy épp már a javított változatot gyakorlatba átültetni az új helyen.