A legfontosabb cél, hogy a hazai tervezőket nemzetközi szinten is elismerjék - beszélgetés Jakab Zsófiával, a Magyar Divat & Design Ügynökség vezetőjével
2018-as megalakulása óta, a Magyar Divat & Design Ügynökség felhelyezte a divattérképre Budapestet, számos divat- és formatervezőnek segített beindítani és új szintre emelni a karrierjét, és rengeteg programot szervezett azért, hogy a világ megismerje a magyar tehetségeket és az iparágban rejlő gazdasági erőt.
Jakab Zsófia, az MDDÜ vezérigazgatója most teljes betekintést ad az ügynökség munkájába és terveibe.
Milyen céllal indult Magyar Divat & Design Ügynökség?
Azzal a céllal, hogy hatékony és strukturált, koordinált szakmai támogatást nyújtson a divat és a dizájnágazat minden szereplőjének. Ügynökségünk fő feladata a hazai divat- és dizájnipar átfogó megújítása. Európa több országában van már ilyen ügynökség, ahol ezzel foglalkoznak. Itthon eddig nem volt, de végre megérett a magyar piac arra, hogy fókuszba került egy potenciálisan erős gazdasági erővel rendelkező iparág, amire nemzetközi szinten úgy tekintenek, mint az egyik vezető iparágra, és ezt nekünk is ki kell használni.
A hátterünk megvan, ott a rengeteg gyártónk, a rengeteg tervezőnk és híres iskolánk. Ezt össze kell fogni, többek között ez az ügynökségünk egyik legfontosabb célja, hogy az iparági szereplők megértsék azt, hogy csak összefogással lehet eredményeket elérni. Az ügynökségnek két fő divíziója van, a divat és a dizájn, ami négy pillérre épül: az oktatásfejlesztés, gyártásfejlesztés, hazai stabilizáció, nemzetközi piacra lépés. Mindkét divízió esetén ezen pillérek mentén működünk, szervezzük programjainkat.
Miket érdemes tudni a legfontosabb törekvésekről a dizájn oldalon?
Dizájnoldalról kifejezetten formatervezőkkel foglalkozunk, ezen belül azokkal, akik mennyiségi gyártásra képesek. Itt is jelen vannak a mentorprogramok, nemzetközi és hazai kiállítások, események. Programjainkkal arra törekszünk, hogy az iparág összes szereplőjét tudjuk támogatni. Az egyik fontos programunk a Design LAB, ami egy szériaérett termékfejlesztő program, ahol egy gyártónak és tervezőnek össze kell állnia és közösen kell indítaniuk egy projektet, mely pozitív pályázati elbírálás esetén támogatást kaphat.
Ügynökségi szinten ez az egyetlen projekt, ahol van pénzbeli támogatás is. A másik kiemelt projektünk a 360 Design Budapest, ami egy olyan kiállítás, esemény, ahol egy helyen mutatjuk be a magyar designipar képviselőit.
Nagyon büszkék vagyunk a 360 Design Budapest rendezvényünkre, ami már öt nemzetközi díjat is elnyert. Az egyik legfontosabb dolog számunka, hogy minél nagyobb láthatóságot biztosítsunk a hazai formatervezők számára és ezek az elismerések közelebb hoznak minket a nemzetközi sikerekhez is.
Térjünk át a divatra. Mit tesztek a magyar divattervezők támogatásáért? Mesélnél a mentorporgramokról?
A nemzetközi mentorprogram elindításával kezdtük, amit Camera Nazionale della Moda Italianaval közösen csinálunk. Az első program után láttuk, hogy sok olyan témát dolgoznak fel közösen a mentorok a tervezőkkel, amihez igazából már mi tudnánk segítséget adni, így fél évvel később elindítottuk a magyar mentorprogramot, ahonnan a tervezők továbbléphetnek a nemzetközi mentorprogramba. Itt nagyjából hat témát dolgoznak fel a mentoráltak, főleg hazai szakemberekkel, de egy-két nemzetközi mentort is bevontunk.
A magyar mentorprogramra és a Young Talentsre egy nyílt pályázat útján lehet bekerülni, és bárki, aki megfelel a pályázati feltételeknek, tud jelentkezni. A magyar mentorprogramnál az elvárás az, hogy minimum négy szezonnal rendelkezzenek a tervezők. Ezeknek az anyagait el kell küldeni egy üzleti tervvel, hogy lássuk hol tart a márka és hova szeretne fejlődni. A Young Talents programot az igény szülte, mert rengeteg fiatal tervező van, aki kikerül az egyetemről és szeretne fejlődni.
Az egyetemi oktatásban a hangsúly a kreativitásra helyeződik, viszont a gazdasági gondolkodás hiányzik, úgyhogy itt egy általánosabb mentoringot kapnak a tervezők, amiben látják, hogy hova lehet továbblépni. A magyar mentorprogramnak nem előfeltétele a Young Talents, de a nemzetközi mentorprogramnak előfeltétele a magyar.
A gyártókat hogyan támogatjátok? Kifejtenéd, hogy miről szól a HFDA Spot?
A tavalyi évben indítottuk el a gyártó mentorprogramot, ami egy új lehetőség. A gyártók itthon főleg bérgyártással foglalkoznak és sokan nem tudják, de Magyarországon közel tizenkétezer ezer vállalat, és közel százezer munkavállaló dolgozik az iparágban. A nagyobb márkák, Ázsiából Európába akarják hozni a gyártást, amihez itthon megvan a kapacitás és a szakmai tudás.
El is kezdtük felkészíteni a gyárakat arra az igényre, amit egy márka elvár, úgyhogy a HEPA Magyar Exportfejlesztési Ügynökséggel közösen elindítottuk a gyártó mentorprogramot, mely a hazai gyártók felkészülését segíti.
A HFDA Spot egy online platform, mely összeköti a hazai tervezőket és gyártókat. Amikor az ügynökséget elindítottuk, akkor rengeteg interjút készítettünk a szakma képviselőivel, látni szerettük volna, hogy az iparágban mi történik, és azt tapasztaltuk, hogy a szakmabeliek nem tudnak egymásról. Így született meg a HFDA Spot, ahova külön tudnak regisztrálni a gyártók és tervezők, így könnyebben tudják megtalálni egymást.
A platform minél szélesebb körű segítséget szeretne nyújtani az iparági szereplőknek, így ma már álláshirdetéseket is meg lehet jeleníteni rajta.
Hogyan zajlik a magyar divat- és dizájnipari termékek értékesítése?
Az értékesítés egyrészt a Budapest Select Concept Store-on keresztül zajlik, másrészt a nemzetközi események is lehetőséget biztosítanak erre. 2020 decemberében indítottuk el a webshopot, mert szerettünk volna egy értékesítési pontot, ami láthatóságot biztosít a tervezőknek.
A Covid-helyzet hatására felmértük, hogy ki hogyan áll a digitális értékesítéssel, kinek van webshopja és láttuk, hogy a többségnek van, de nem egyszerű ezt egyenként kezelni, ezért úgy döntöttünk, hogy létrehozunk egy olyan webshopot, ahol összefogjuk a magyar tervezőket. Ide szintén nyílt pályázaton keresztül lehet bejutni, bárki tud jelentkezni, szakmai zsűri dönt arról, hogy ki kerülhet be a szelekcióba. Ma már több, mint hetven magyar divat, dizájn és kozmetikai termék érhető el az oldalon.
Milvel népszerűsítitek a magyar divatot?
Közkedvelt eseményünkön, a HFDA Academy Fashion Flash epizódjaiban a divatipart érintő legfontosabb témákat dolgozzuk fel. A sorozat izgalmas részletekkel szolgál azoknak, akiket érdekel a divat világa és jövője, a fenntarthatóság, a digitalizáció és egyéb érdekes tartalmak.
A Budapest Central European Fashion Week (BCEFW) mára, hazánk egyik legkiemelkedőbb és a közép-európai régió központi divateseménye.
Azt éreztük, hogy elért arra a fejlettségi szintre az esemény, amelyet a kezdetek óta szerettünk volna, de a világjárvány hatására át kellett szerveznünk. Büszkék vagyunk a Budapest Fashion & Tech Summit konferenciára is, ami először a BCEFW kapcsolódó eseményeként jelent meg.
A fő gondolat az, hogy platformot teremtsünk a divat iránt érdeklődők számára nemzetközi szinten. A digitalizáció, a fashion business és a fenntarthatóság mindig fő témakör, de arra is törekszünk, hogy régiós szinten is bevonjuk a szakmai szereplőket, erre kiemelt figyelmet fordítunk.