Duplacsavar: Ronan Bouroullec designer kollaborációja Issey Miyake japán divattervezővel

2024. december 7.
Egy dizájner és egy divattervező találkozásából csak és kizárólag csupa izgalmas kreáció születhet
Egy dizájner és egy divattervező találkozásából csak és kizárólag csupa izgalmas kreáció születhet
Fotó: Courtesy of Issey Miyake

A kortárs design egyik legünnepeltebb tervezője Ronan Bouroullec, aki a dán HAY designmárkának tervezett Palissade, stilizált, lapított indákból álló áttört Vegetal, vagy éppen a négy lapból összeillesztett Osso modellel írta be magát a designtörténetbe fivérével és tervezőtársával, Erwan Bouroullec-kel karöltve.

Az évek során a formatervezés mellett vibráló képzőművészeti alkotásokkal bővítette a portfólióját, amelyeket nemrég – újabb csavarral – a divattal ötvözte Issey Miyake legújabb Homme Plissé kollekciójában.

Bretagne-tól a világ élvonaláig

Ronan Bouroullec 1971-ben született, Franciaország Bretagne régiójában, Quimperben. Az École Nationale Supérieure des Arts Appliqués et des Métiers d’Art elvégzése után 1996-ban a kecses fehér pörgettyűt idéző Vase Soliflore poliészter vázájával a Centre Pompidou állandó gyűjteményébe került.

Egy évvel később, a párizsi Salon du Meuble-n kapcsolódott össze Giulio Cappellinivel, a Cappellini bútormárka alapítójával és művészeti vezetőjével – a találkozás hamar elvezetett az első formatervezői megbízásához, amelyhez rövid idő után testvére, Erwan is becsatlakozott. 1999-ben megnyitották saját párizsi designstúdiójukat, majd 2002-ben társultak a Vitra tervezői csapatához.

Ronan Bouroullec neve a Vitra által lett ismert
Fotó: Courtesy of Ronan Bouroullec

A 2020-as évekre pedig a legtöbb világhírű designmárkával kollaboráltak: Glas Italia, Magis, Kartell, Alessi, említhetnénk a Vitra Vases Découpage kerámiáit, vagy éppen a HAY végletekig leegyszerűsített formavezetésű Élémentaire székeit.

Design, mint művészi gesztus

A Vitrának tervezett Algues függesztett installációja remekül példázza a testvérpár alkotói hitvallását: a burjánzó (hol korallt, hol sokkal inkább indát imitáló) légies háló egészen új szintre emelte a térelválasztók műfaját – a termék képzőművészeti gesztusként is értelmezhető. A bútortoktól kezdve világítástechnikán át egészen az ékszerekig minden területet érintettek, kísérleti megközelítésük számos – azóta ikonikussá vált – kollaborációra adott lehetőséget.

glamour plusz ikon Ha nem érezzük jól magunkat a bőrünkben, nem tudunk kiteljesedni sem a munkában, sem a magánéletben

Ha nem érezzük jól magunkat a bőrünkben, nem tudunk kiteljesedni sem a munkában, sem a magánéletben

Nem meglepő tehát, hogy a tárgytervezés mellett az autonóm képzőművészeti tevékenység is csábította a testvérpárt, elvégre a rajzolás és vázlatok készítése már egészen gyermekkoruk óta a mindennapi rutin része volt. Erwan egy saját szoftveralkalmazással hipnotikus toll-és ceruzarajzra hajazó képeket állított elő – a program színeket és vonalakat emelt ki különböző, betáplált fotóművekből, majd heves, expresszionista stílusban egy oldalra csoportosította őket.

A kéz emlékezete

Ronant szintén a színes tömegek vonzották, a meditációs alkotói folyamata grandiózus, absztrakt, hömpölygő alakzatokban öltött testet. A műalkotásokat könnyedén összefüggésbe hozhatjuk az általa tervezett designtárgyakkal: az említett Vases Découpage a későbbi „Hands To Clay – Tajimi” vázaszobrok formavilágát idézik, míg a geometrikus formák és élénk színek szabad játéka a filcrajzok alapkoncepcióját képezik.

Ronan Bouroullec és Issey Miyake közös tervezése 2021-ből
Fotó: Courtesy of Issey Miyake

Ronan erősen inspirálta a japán tárgykultúra harmonikus jellege, amely már a kerámia vázaszobrok komponálásában is megmutatkozott. 2024 szeptemberében a tokiói Isetan Shinjuku áruházban rendezték meg a „Ronan Bouroullec - The hand remembers” című grandiózus tárlatot, amelyben a filctollrajzok mellett a Mutinának tervezett, vájatolt Rombini vázák is szerves részét képezték a kiállítási enteriőrnek.

Dekonstrukció és újraértelmezés: Ronan Bouroullec és Issey Miyake kreatív szövetsége

Ronan először tinédzserként találkozott Issey Miyake japán divattervező munkáival, aki 2000 környékén egy egészen más kollaborációs lehetőséggel, egy showroom megtervezésével kereste fel a designert. Eleinte visszautasította, majd hetekkel később, amikor Issey ragaszkodott az együttműködéshez, Erwannel együtt elvállalta a megbízást, és egy pompás párizsi boltot terveztek a brandnek.

A kollaborációs műfaj akkor igazán izgalmas, ha a két együttműködő fél látásmódja és alkotói módszere nemcsak együtt, hanem külön-külön is (feltételek nélkül!) érvényesül a kollekcióban. Egy szakavatott, designra érzékeny szem felismeri a párhuzamokat az egyes részletek és technikák között – épp így történt az „On the Wilds of Creativity” című AW2425 Issey Miyake kollekció megalkotásánál is.

Az évek során több brand is felkereste Ronant különböző divatkollaborációk lehetőségével, azonban a designer sorra nemet mondott – nem látott fantáziát a propozált koncepciókban. Ezzel szemben a japán divatbrand és Ronan Bouroullec kollaborációja szinte tálcán kínálta magát, ugyanis a márka már a kezdetek óta pliszírozott és bordáskötött anyagokra építette portfólióját, amely Ronan filctollrajzainak gyakorlatilag divattervezői és textilalakítási leképezése.

Ronan Bouroullec és Issey Miyake kiállítása
Fotó: Masaya Yoshimura

Eleinte egyszerűen a printet a textil közepére helyezték, teret és maximális figyelmet szentelve a színes tömegeknek, ám Ronan mélyebb megközelítésre buzdította őket. Elvégre a korábbi kollaborációkat éppen azért utasította vissza, mert a kreatív csapatok nem mertek elvonatkoztatni a síktól és a mintáktól. Ahhoz, hogy a kollekció igazán működőképessé váljon, dekonstruktivista alkotói metódusra volt szükség:

elemekre bontani az egészet, és építkezni belőle.

Rétegek harmóniája: Bouroullec rajzainak transzformációja

Később az élénk kompozíciók hol szitanyomott printként, hol hímzett mintaként, hol a ruhadarabok szabásában és a kiegészítők elhelyezésében köszöntek vissza, üdítő, mégis tudatos, letisztázott japán megközelítéssel. A kollekció oversized, strukturált sziluetteken alapszik, hol minimalista streetwear, hol futurisztikus, aszimmetrikus couture irányba billenve.

glamour plusz ikon Keretbe foglalt divatműalkotások: A 2020-as évek, mint a divatbemutató enteriőrök aranykora

Keretbe foglalt divatműalkotások: A 2020-as évek, mint a divatbemutató enteriőrök aranykora

Az egymásra rétegzett absztrakt tömegek – divat nyelvezetre fordítva – szintén rétegezve jelentek meg a szettekben, turbánokban, sálakban és csuklyás leplekben. Minden egyes alkotói folyamatra más és más textilalakítási metódussal válaszoltak, például a golyóstoll rajzoknál hímzéssel reflektáltak a finommotorikus mozdulatok precizitására.

Mozgó műalkotások

A párizsi divatbemutató egy white-cube teret idéző monokróm fehér enteriőrben zajlott – a falon Ronan Bouroullec képek sorakoztak, a ruhák és műalkotások között mesteri vizuális párbeszéd jött létre. Egyes daraboknál a kompozíció sziluettje inspirálta az összeállítás vonalvezetését, így amikor a modell elhaladt a mű előtt, a festmény szinte levált a falról és dinamikus mozgásban folytatta útját – a modell testén.