A Studio Medium alapítója, Riddhi Jain indiai divattervező két világ között egyensúlyoz
Van egy tervező Indiában, aki határozottan hisz abban, hogy a fenntarthatóság nem cél, hanem folyamat - és ő ezt valósággá teszi. Bepillantást nyertünk a Studio Medium világába, amely egy globálisan egyedülálló divatmárka.
A divat világában vannak olyan márkák, amelyek túlmutatnak a puszta megjelenésen, és valami mélyebb, hitelesebb dolgot képviselnek. Ilyen a Studio Medium is, ahol minden ruhadarabot kézzel készítenek. A márka alapítója, Riddhi Jain bátran ötvözi a hagyományos indiai technikákat a modern dizájnnal, olyan egyedi darabokat hozva létre, amelyek felülmúlják a legmerészebb álmainkat is. És ráadásként még az indiai közösségeket is támogatja munkájával. Hogyan csinálja mindezt? Mi adja neki az erőt és az inspirációt, hogy valami teljesen újat hozzon létre? Erről és még sok másról kérdeztük az indiai művészt.
A legfinomabb textilek között felnőve
Riddhi Jain, a Studio Medium alapítója különleges utat választott: indiai textileket és kézműves módszereket ötvözve hoz létre kortárs, mégis időtlen darabokat, amelyek gyökerei a fenntarthatóságban rejlenek. Ezek az alkotások autentikus indiai környezetben, egy delhi műhelyben születnek meg. Riddhi számára a Studio Medium nem csupán divatmárka; hanem küldetés. Filozófiája a természetes anyagok használatán és a kézművességen alapul, ahol az esztétika és az etika találkozik.
„Valami olyat szerettem volna létrehozni, ami nemcsak szép, hanem mélyebb jelentéssel is bír” – kezdi Riddhi. Anyagok iránti szenvedélye gyerekkorából ered, mivel édesanyja is foglalkozott kézművességgel, ami kezdeti lendületet adott saját márkája megalapításához. „Édesanyám volt a példaképem. Megmutatta, hogy a kézművesség nemcsak az alkotásról szól, hanem a közösséghez való hozzá járulásról is.” A Studio Medium túlmutat a szép ruhák készítésén.
„Szeretem, ha egy letisztult formavilág valamilyen váratlan geggel társul” - interjú Poprádi Flórával, a Cukovy vezető tervezőjével
Az itt használt természetes festékek, a kézi hímzés, a szövés és a szabás mind hozzájárulnak ahhoz, hogy minden egyes darab valóban egyedi legyen. A műhelyben felhasznált anyagok többsége Kelet-Indiából származik, amely régió híres kivételes kézzel szőtt textiljeiről. Ez a kapcsolat a kelet indiai szövetekkel része annak, ami Riddhi alkotásait olyan különlegessé teszi – mintha a műhelyében kelnének életre. Ez azonban gondos előkészületeket igényel Riddhi részéről.
„Az anyagok kiválasztása számomra nemcsak esztétikai döntés; ez egy érzelmi folyamat is. Minden szövet egy történetet mesél el, és azt szeretném, ha ezek a történetek helyet kapnának a modern világban.”
Tehetséges divatakrobata
A Studio Medium elkötelezett a hulladékmentes és újrahasznosított anyagok használata mellett, különösen az őszi-téli kollekciójukban, amely teljes mértékben termelési hulladékból és cérnamaradékokból készül. „Úgy gondolom, hogy a fenntarthatóság nem egy cél, hanem egy olyan folyamat, amelyen folyamatosan dolgoznunk kell” – magyarázza Riddhi, hozzátéve, hogy ezt nem mindig könnyű megvalósítani. „A hulladékmentes anyagok használata valódi kihívás a kreatív iparban, és az ötletek nem mindig jönnek rögtön… De nem bánom, mert így folyamatosan fejlődünk.”
Mintha nem lenne elég kihívás új ruhákat létrehozni cérnamaradékokból, Riddhi még arra is ügyel, hogy a hagyományos indiai viselet gazdagsága tükröződjön kortárs terveiben. A hagyomány és az innováció közötti egyensúly megtalálását két világ közötti egyensúlyozáshoz hasonlítja – gyakran támaszkodik megérzéseire, hogy hagyja, hogy az anyagok és technikák alakítsák a végső eredményt. A hagyományos technikák használata nemcsak esztétikai okokból fontos, hanem azért is, hogy ezeket a kézműves-technikákat megőrizze és átadja a következő generációknak.
„A mai világban a tömegtermelés uralkodik, szenvedélyesen őrzöm a kézműves tárgyak értékét. Hiszem, hogy a kézművesség nemcsak a múltunk része, hanem a jövőnk is.”
Művészetek találkozása a varrógép mellett
Nemrégiben a Studio Medium lehetőséget kapott arra, hogy nemzetközi együttműködés keretében bemutassa kézművességét – olyasmit, amit nagyon kevesen képviselnek már. Wilheim Laura fotós és kreatív partnere, Kiriann különleges fotósorozatot készítettek a Studio Medium műhelyéről, bepillantást engedve a stúdió mindennapi életébe, a kézi festési és hímzési folyamatokba, és megörökítve a ruhák mögött rejlő kézművességet.
„Laura és Kiriann egyedi nézőpontot hoztak a műhelybe kreatív látásmódjuk révén, ami nekem is új szemszöget adott a saját munkámra – osztja meg Riddhi. – A fotózások során olyan dolgokat fedeztem fel a munkámban, amelyeket korábban észre sem vettem. De a legizgalmasabb az volt, amikor láttam Laura és Kiriann lenyűgözöttségét a kézi festési folyamat iránt. Emlékeztetett arra, miért is csináljuk azt, amit csinálunk.”
Dizájntáskák egy kis csavarral-Roma varrónők és kortárs művészek közös alkotásai
A fotósorozatnak köszönhetően világszerte megismerhetik az emberek a ruhák mögötti történeteket és az egyedülálló kreatív folyamatokat, amelyek még ma is léteznek Indiában. Természetesen Riddhi nem elégszik meg azzal, hogy elismerést szerezzen – új célokat tűzött ki maga elé. Elhatározta, hogy folytatja a fenntartható termelési folyamatok fejlesztését és a helyi közösségek támogatását. Jelenleg nők számára teremt munkahelyeket Kalkuttában, egy női vezetésű műhely létrehozásán dolgozik.
„Kalkutta különleges helyet foglal el a szívemben, hiszen ott nőttem fel. Szeretnék visszaadni annak a közösségnek, amely annyit adott nekem. Ha munkahelyeket teremtünk a helyi nők számára, támogatjuk pénzügyi függetlenségüket, és hozzájárulunk a közösség növekedéséhez is.”
Új remény Indiának
A Világbank szerint India lakosságának nagy része még mindig a szegénységi küszöb alatt él, és főleg a vidéki területeken küzdenek az emberek az alapvető szükségletekért, ezért a helyi közösségekben a munka egyenlő a túléléssel és a helyi gazdaság életben tartásával. Riddhi Jain munkája ezért olyan fontos, és nemcsak a divat, hanem a társadalmi hatás szempontjából is, ugyanis a Studio Medium műhelye már évek óta stabil kereseti lehetőséget ad az embereknek, akik itt ráadásul egy olyan munkát végezhetnek, amely a fizetésen kívül hozzájárul önbecsülésük és méltóságuk helyreállításához is.
Mindezt egy olyan országban, ahol a társadalmi rétegek közötti szakadék áthidalhatatlannak tűnik, de Riddhinek hála a helyi nők részesülhetnek a munka örömében is, még hozzá annak tudatából, hogy hozzájárulnak egy érték létre hozásához. Hogy mit hoz a jövő?
Még Riddhi sem tudja biztosan, de szilárdan hiszi, hogy a múlt egy részét be tudja szőni a jövőbe.