A Studio Medium alapítója, Riddhi Jain indiai divattervező két világ között egyensúlyoz
Van egy tervező Indiában, aki határozottan hisz abban, hogy a fenntarthatóság nem cél, hanem folyamat - és ő ezt valósággá teszi. Bepillantást nyertünk a Studio Medium világába, amely egy globálisan egyedülálló divatmárka.
A divat világában vannak olyan márkák, amelyek túlmutatnak a puszta megjelenésen, és valami mélyebb, hitelesebb dolgot képviselnek. Ilyen a Studio Medium is, ahol minden ruhadarabot kézzel készítenek. A márka alapítója, Riddhi Jain bátran ötvözi a hagyományos indiai technikákat a modern dizájnnal, olyan egyedi darabokat hozva létre, amelyek felülmúlják a legmerészebb álmainkat is. És ráadásként még az indiai közösségeket is támogatja munkájával. Hogyan csinálja mindezt? Mi adja neki az erőt és az inspirációt, hogy valami teljesen újat hozzon létre? Erről és még sok másról kérdeztük az indiai művészt.
A legfinomabb textilek között felnőve
Riddhi Jain, a Studio Medium alapítója különleges utat választott: indiai textileket és kézműves módszereket ötvözve hoz létre kortárs, mégis időtlen darabokat, amelyek gyökerei a fenntarthatóságban rejlenek. Ezek az alkotások autentikus indiai környezetben, egy delhi műhelyben születnek meg. Riddhi számára a Studio Medium nem csupán divatmárka; hanem küldetés. Filozófiája a természetes anyagok használatán és a kézművességen alapul, ahol az esztétika és az etika találkozik.
„Valami olyat szerettem volna létrehozni, ami nemcsak szép, hanem mélyebb jelentéssel is bír” – kezdi Riddhi. Anyagok iránti szenvedélye gyerekkorából ered, mivel édesanyja is foglalkozott kézművességgel, ami kezdeti lendületet adott saját márkája megalapításához. „Édesanyám volt a példaképem. Megmutatta, hogy a kézművesség nemcsak az alkotásról szól, hanem a közösséghez való hozzá járulásról is.” A Studio Medium túlmutat a szép ruhák készítésén.
„Szeretem, ha egy letisztult formavilág valamilyen váratlan geggel társul” - interjú Poprádi Flórával, a Cukovy vezető tervezőjével
Az itt használt természetes festékek, a kézi hímzés, a szövés és a szabás mind hozzájárulnak ahhoz, hogy minden egyes darab valóban egyedi legyen. A műhelyben felhasznált anyagok többsége Kelet-Indiából származik, amely régió híres kivételes kézzel szőtt textiljeiről. Ez a kapcsolat a kelet indiai szövetekkel része annak, ami Riddhi alkotásait olyan különlegessé teszi – mintha a műhelyében kelnének életre. Ez azonban gondos előkészületeket igényel Riddhi részéről.
„Az anyagok kiválasztása számomra nemcsak esztétikai döntés; ez egy érzelmi folyamat is. Minden szövet egy történetet mesél el, és azt szeretném, ha ezek a történetek helyet kapnának a modern világban.”
Tehetséges divatakrobata
A Studio Medium elkötelezett a hulladékmentes és újrahasznosított anyagok használata mellett, különösen az őszi-téli kollekciójukban, amely teljes mértékben termelési hulladékból és cérnamaradékokból készül. „Úgy gondolom, hogy a fenntarthatóság nem egy cél, hanem egy olyan folyamat, amelyen folyamatosan dolgoznunk kell” – magyarázza Riddhi, hozzátéve, hogy ezt nem mindig könnyű megvalósítani. „A hulladékmentes anyagok használata valódi kihívás a kreatív iparban, és az ötletek nem mindig jönnek rögtön… De nem bánom, mert így folyamatosan fejlődünk.”
Mintha nem lenne elég kihívás új ruhákat létrehozni cérnamaradékokból, Riddhi még arra is ügyel, hogy a hagyományos indiai viselet gazdagsága tükröződjön kortárs terveiben. A hagyomány és az innováció közötti egyensúly megtalálását két világ közötti egyensúlyozáshoz hasonlítja – gyakran támaszkodik megérzéseire, hogy hagyja, hogy az anyagok és technikák alakítsák a végső eredményt. A hagyományos technikák használata nemcsak esztétikai okokból fontos, hanem azért is, hogy ezeket a kézműves-technikákat megőrizze és átadja a következő generációknak.
„A mai világban a tömegtermelés uralkodik, szenvedélyesen őrzöm a kézműves tárgyak értékét. Hiszem, hogy a kézművesség nemcsak a múltunk része, hanem a jövőnk is.”