„A lélek nem arra való, hogy elpusztuljon" - Haute couture és az erodálódó idő: Robert Wun divatfilozófiája
Robert Wun, a feltörekvő hongkongi származású divattervező, 2024/25-ös őszi-téli haute couture kollekciójával újradefiniálta a couture világát. Az idő elmúlásának témáját érintve, Wun különleges szimbólumokkal, kézzel készített részletekkel és futurisztikus formákkal mesél a halandóság és az örökkévalóság kettősségéről.
A haute couture világa nemcsak a divat szerelmeseit vonzza, hanem azokat is, akik művészeti kifejezésformát látnak a ruhákban. Robert Wun 2024/25-ös őszi-téli kollekciójában az idő és a mulandóság kérdéseit tárja elénk. Történeteket mesélő haute couture alkotásai a modern művészet kézzel szőtt lenyomatai, amely a divat nyelvén meséli el a tervező narratíváját az őt körülvevő világról.
Nevét fémjelző márkájának székhelye Londonban található, innen indult hódító útjára filozófiája – és változtatta meg a divat írott lapjait, egyben a haute couture alapjait.
Az Idő
„Az első hótól az utolsó lehulló levélig, az első szívveréstől az utolsó leheletünkig” - az idén tíz éves márka legújabb kollekciója egy megkerülhetetlen tematikával érkezett, a Time (Idő) névre keresztelt huszonöt lookból álló kollekció egy komplex történetet mesél el. A metamorf ruháiról ismert Wun olyan hírességeket inspirál, mint Lady Gaga, Céline Dion, Adele, és Billy Porter.
Wun márkájának színre lépése a párizsi couture showkon kiugró mérföldkő is egyben, az innovátor lett az első hongkongi tervező, aki vendégként csatlakozott a Fédération de la Haute Couture et de la Mode-hoz, ezzel bekerülve a Haute Couture Naptár történetébe.
A kifejezést olyan ruhakölteményekre használják, amelyek exkluzív minta alapján, egyedi anyagokból, kiugró minőségben készülnek - gyakran több száz munkaóra alatt. A testreszabott, csúcskategóriás divattervezés iskolája. Az így készülő darabokat nem a széles közönségnek alkotják, egy couture darab a divatház, és közvetetten a tervező manifesztója is egyben: a divat e különös darabjain keresztül betekinthetünk, hogyan látják a világot.
A Párizsi Kereskedelmi Kamara szigorúan ellenőrzi, hogy az azt készítő ház megfelel-e a haute couture követelményeinek. A szigorú keretrendszer miatt az iparág nagy része a prêt-à-porter (más szóval ready-to-wear, tömegtermelt és rögtön hordható darabok) irányába fordult.
A megalkuvás nélküli kreativitás oltárán
A 2024-es Párizsi Haute Couture Week-en bemutatott őszi/téli kollekció megragadja a mai divat erőt sugárzó korszellemét, paradox módon a jövőből építkezik és előre is mutat. Divat és művészet ilyen szintű összeforrasztására csak pár kivételes designer képes, és ez a haute couture lényege is: a divat játékos vonalait erős véleményfonallá fűzni.
Wun az alkotás kezdetekor az önreflexió eszközéhez nyúlt: „Miért csinálom ezt már ilyen régóta, miért akarom még mindig csinálni, és meddig?”
Ezek a kérdések voltak a sarokpontok, amelyből összeállt, majd idővel életre kelt a márka új kollekciója. „Megkérdeztem magamtól, hogy miért tervezek ruhákat, és mit jelent az idő?
A válasz az, hogy elfogadom, hogy egy nap mindennek vége lesz - és ez így van rendjén.
Az illékony szépség szimfóniája
A lebegve érkező modelleken bemutatott ruhák erős összhangban állnak környezetükkel, a kifutó kivetítője minden részletet kiemelve segíti a ruhák befogadását.
A kollekció egy klasszikus metaforával indul, az idő eróziójával.
A havat imitáló gyöngydíszítések és a több száz pliszévirággal díszített költemények az évszakok ciklikusságát mutatják be. A tél beköszönte és a tavaszi virágok a mulandó szépsége az idő könyörtelen folyását tárja elénk.
A fejdíszek, hangsúlyos kalapok és multifunkcionális esernyőkön majd az uszályokon is megjelenő molylepkék a rovar és a gyapjú ruhák közötti pusztító kapcsolatra reflektálnak, ezt a destruktív kapcsolatot a hasonló tulajdonságáról ismert tűz egészíti ki. A tervező és csapata kézzel festett és tépett organza rétegeket használt fel az égett effekt minél élethűbb visszaadására, magát az elemet is segítségül hívva.
Az inspiráló kapcsolódása e szimbólumoknak megnyugtató és felforgató, modern és klasszikus egyszerre, az ellentétekre épít: a kintsugi alapelveit követve az anyagok illékony szépségét ünnepli.
Kintsugi - Életünk törései
A rombolás és építkezés látszólag két ellentétes fogalom, de valójában békés társai egymásnak, egyik nélkül nincs a másik. Erre épül az ősi japán kintsugi technika is, ahol a törött és sérült tárgyakat emelik vissza régi fényükbe egy máztechnológiával. A folyamat alatt a sérüléseket aranyporral fedik le.
A gyógyult törésvonalak láthatóak maradnak, így a kintsugi metaforája is az életnek.
Azt a folyamatot sűríti egyetlen tárgyba, és teszi ezáltal kézzelfoghatóvá, ahogy az ember a traumáiból, a gyászból, sérüléseiből felépülve – azokat nem a szőnyeg alá söpörve – új emberré válik. Egy életünket befolyásoló mélyebb szakasz után még értékesebbek leszünk, egyéniségünket ezek a törésvonalak hordozzák.
Örökkévalóság vs halandóság
Az évszakok múlása után kozmikus magasságokba jutunk, a csillagporos háttér előtt a bemutatón valós, mégis éteri lényként mozgó modellek az idő végtelenségét hirdetik futurisztikus kreációkban.
A bemutató során minden egy pontba fut össze, a minket körülölelő univerzum egy nagy egység, aminek egy ember egy porszemnyi kis darabja, de annak lénye egy galaxis komplexitásával vetekszik. A mulandóság és a halandóság kéz a kézben járó pátosz, az előbbi a minket körülvevő világot, az utóbbi lényünket sodorja a végzet felé, a kettő szimbiózisa megkérdőjelezhetetlen.
Az idő a lélek keresésének értelmezése a csillagok között, és Wun kollekciója mesterien varrja el ennek a szálait.
Csillagközi lélekvándorlás
A kollekció időfolyását követve a végső négy ruhadarab az emberi test rétegeit fedi fel: a bőr, izmok, csontok, majd a lélek megmutatása egy szó szerinti belső utazásra invitálja a meghívottakat. Az idő testünket sem kíméli, az évek múlásával halálunk pillanatában nem vagyunk többek egy váznál, ennek mélységeit és halandóságát is láthatjuk a maguk meztelen valójában.
Az örökkévalóság iránti vágy és a megkerülhetetlen halandóság különleges kapcsolata előtt hódol a lelket bemutató ruha, a Tejút egészét megelevenítő haute couture darab 97000 Swarovski-kristályból áll, és az örökkévalóság iránti vágyat és a megkerülhetetlen halandóság erejét mutatja meg.
„A lélek nem arra való, hogy elpusztuljon" – említi meg Wun.
Visszatér az univerzumba.
A végső csillagközi utazással Robert Wun megmutatta géniuszát, egyúttal frissen bebetonozza nevét a haute couture iskola nevei közé, megteremtve házának nagyszabású örökségét, amit idővel mind láthatunk majd.