Mit tesznek a luxusmárkák a környezetünkért?

2025. február 1.
Stella McCartney divattervezőként a fenntarthatóság egyik úttörője a luxuspiacon
Stella McCartney divattervezőként a fenntarthatóság egyik úttörője a luxuspiacon
Fotó: Northfoto

A divat a világ második legszennyezőbb iparága az olajipar után – de már nem sokáig, mert egyre több luxusmárka alakítja át a gyártási struktúráját és tesz lépéseket a mértéktelen szennyvíz, valamint a felesleges műanyag- és hulladéktermelés ellen.

A divatvilág környezettudatos szemléletváltására pedig nagy szükség van, mert ha nem változtatunk, 2050-re több, mint tizenkét milliárd tonnányi szemét lesz a szárazföldön, valamint az óceánok mélyén. Ez rendkívül sokkoló adat, ahogy az is, hogy egy egyszerű pamutpóló és egy farmer előállításához annyi vizet használnak fel, mint amennyit tizenhárom év alatt inna meg egy ember.

Ezt elfogadhatatlannak tartják a divatvilág nagyjai is, akik fantasztikus kezdeményezésekkel és környezettudatos programjaikkal változást próbálnak hozni egy olyan iparágba, ahol sokan még mindig a mennyiségre mennek rá a minőség helyett. A szakma legnagyobb úttörője kétségtelenül a brit Stella McCartney, aki már 2001-ben, márkájának megalapításakor is nagy hangsúlyt fektetett a környezettudatosságra – méghozzá olyannyira, hogy az ő márkája lett a világ első „vegetáriánus” luxusmárkája.

Tehát a divatház soha nem használt állati bőrből vagy szőrből készült anyagokat, sőt, még a legelső szépségápolási termékeit, parfümjeit sem tesztelte állatokon. A márka azóta is a környezettudatos divat szószólója: legutóbb például olyan alakformáló fehérneműket és fürdőruhákat (Stellawear) készített, melyek kilencvenkilencig #zerowaste anyagokból készültek, de a tavalyi év folyamán dobta piacra azt a huszonhat darabból álló limitált kollekcióját is, melyben minden darab visszamaradt anyagfeleslegből készült.

glamour plusz ikon Az elmúlt negyven év filmtörténetének legemlékezetesebb ruhakölteményei

Fotókon a holdfogyatkozás: ezt látta, aki hajnalban kelt

Mi ez, ha nem divatos környezetvédelem?

Stella egyébként most azon dolgozik, hogy minél előbb elkezdhesse használni a Mylo nevet viselő, forradalmian új gomba alapú, vegán bőralapanyagot, melyekből táskákat, pénztárcákat és más időtálló kiegészítőket szeretne készíteni, de ezzel nincs egyedül.

Sándor Szandra, a Nanuskha tervezője például már régóta foglalkozik a környezetvédelemmel, az elmúlt években pedig strukturálisan is elkezdte átalakítani a tervezését ahhoz igazodva, hogy minél kisebb legyen a márka ökológiai lábnyoma: állati bőr helyett például (a REACH-rendelet* szerint igazolt) vegán bőrt használ, a legtöbb ruháját pedig már az amúgy is felelős erdőgazdálkodásból származó, cellulóz-alapú textíliákból készíti el, ami szintén a környezetünkre való odafigyeléssel készül.

Anyaghasználat terén a Hugo Boss is az élen jár (tavaly megalkották a világ első PETA-által is jóváhagyott vegán/természetes lenszövetből készült férfiöltönyüket), de a Burberry is óriási léptekkel halad, ha a környezetvédelemről van szó. A brit luxusmárka 2019 óta ruhakollekcióik hetvenöt százalékát készíti el fenntarthatóbb forrásból származó alapanyagokból (nagy részben organikus és újrahasznosított biopamutból, nylonból, valamint ellenőrzött gazdálkodásból származó bőrből), rövid időn belül pedig klímasemleges divatmárkává szeretnének válni, követve a korábban Alessandro Michele által vezetett Gucci márkát.

Az olasz divatház ugyanis teljesen mértékben megújuló, illetve környezetbarát energiák felhasználásával, széndioxid gázok kibocsátása nélkül vezényli le a teljes ruha- és bőrgyártását, ami példátlanul nagy tett a luxusipar világában - annál is inkább, mert a Gucci szinte folyamatosan tűzi ki és váltja valóra a környezettudatos, ökobarát terveit.

Hogy csak néhányat említsünk: tavaly novemberben lecserélték kultikus fekete-fehér díszcsomagolásukat egy száz százalékig környezetbarát, díszes zöld tónusú változatra, hogy végleg le tudjanak számolni a mértéktelen papírfogyasztással, valamint teljesen visszaszorították az állati szőrméből készült termékeik eladását. A márka ezen kívül kilencvenöt százalékig ellenőrzött, nyers textíliákból dolgozik; firenzei műhelyében jelenleg is tesztelik az alternatív anyagokból készült, 3D-s termékeik időtállóságát, 2025-re pedig negyven százalékkal szeretnék csökkenteni az ökológiai lábnyomukat a globális piacon.

glamour plusz ikon Nem is gondolnád mennyire környezetszennyező a kedvenc ruhadarabod

Fotókon a holdfogyatkozás: ezt látta, aki hajnalban kelt

Tervekből tehát nincs hiány, ahogyan a Tommy Hilfiger márka háza táján sem tétlenkednek, ha a környezettudatos álmok megvalósításáról van szó: igazából már önmagában a tervező, Tommy Hilfiger életútja (ütött-kopott traktorból farmereket áruló világhírű divatikon) is azt bizonyítja, hogy nincsen lehetetlen, ha valamit igazán akarunk. Ezt a mottót pedig a Make It Possible programjuk keretében érvényesítik csak igazán, melynek

végső célja, hogy a divatipar semmilyen szemetet ne termeljen, illetve minden keletkező hulladékot fel tudjanak használni a tervezés során.

Bár ehhez azért nagyon hosszú utat kell még bejárnia a divatháznak, tény, hogy 2019 óta minden új szezonális kollekciójukat ötven százalékkal több fenntartható textíliából álmodják meg, a farmerkészítés terén pedig szintén történelmet írtak: Hilfigerék voltak ugyanis az elsők, akik teljes mértékben újrahasznosított, valamint újrahasznosítható farmernadrágokat dobtak piacra.