Hiába jönnek a legújabb trendek, nagymamáink gardróbjában keressük a boldogulást – Mi a grandmacore-trend titka?

Az eszképizmus és a nosztalgia egyaránt alapja a nagymama-esztétikának
Az eszképizmus és a nosztalgia egyaránt alapja a nagymama-esztétikának
Fotó: Shutterstock, IMaxTree, montázs: Herceg Éva

Virágminták, kötött kardigánok, fél arcot takaró oszemüvegek. Színes, illatos világba kalauzol minket a grandmacore-trend esztétikája, amely által visszarepülhetünk nagymamáink műanyag abrosszal leborított asztalkájához, hogy gondolatban falatozzunk a gondosan elkészített, házi süteményekből. Vajon a nosztalgia az oka a grandmacore-trend előre törésének, vagy inkább menekülünk saját valóságunk elől? Az According to grandma kollekció tervezőjével, Berényi Diánával, az ESC.Studio tulajdonosával fejtegettük a kérdést.

A saját divat-szótáramban a grandmacore egy attitűd csokor, szellemi esztétika, amit saját nagymamámhoz, sőt, dédnagymamámhoz köthető emlékeim inspirálnak” – válaszolja Berényi Diána, az ESC.Studio tulajdonosa arra a kérdésre, ő maga hogyan definiálná a grandmacore-trendet. Dia szavaival élve a nagymama esztétika darabjai egy kedves, zserbó illatú, letűnt világot jelenítenek meg, a trend azonban korántsem kezelhető feledhető fellángolásként: a grandmacore nagymamáink szívósságával, életigenlésével és életfelfogásával együtt – örök!

Zserbóillatú kezdetek

A grandmacore esztétikáját Bella Hadid és Emma Chamberlain hozták be a köztudatba: a két divatikonnál a koronavírus-járványt követően háttérbe szorultak a miniruhák a felhúzott zoknik és a kötött pulóverek javára. A mama-esztétikát végül a Miu Miu márka karolta fel 2023-as, őszi show-ján: a modellek egy megemelt kifúton vonultak végig nagy, gombos kardigánokban, könyökhajlatukon inkább funkcionális, semmint csinos kézitáskákkal. Mintha a Miu Miu kollekciója megadta volna a „felhatalmazást” a nagymama-esztétikának: a grandmacore ekkor indult globális hódító útjára.

A történtek fényében talán nem csodálkozhatunk, hogy a trend szép lassan megjelent a popkultúrában is. Carrie Bradshaw (Sarah Jessica Parker) például egy kommersz otthonkában és fejkendőben körözött lakása épülettömbje körül az És egyszer csak... második évadában, hogy teljes matróna-esztétikába burkolva szívhassa el napi egy (engedélyezett) cigarettáját.

A nagymama-esztétika köszöni, modernebb mint valaha
Fotó: Profimedia

A trend előre öréséhez aztán a közösségi média is hozzátette a magáét: mára 210 milliós nézettségnél jár a #grandmacore címke a TikTokon. Érdekesség, hogy a Miu Miu kollekciója után nem sokkal megjelent ugyanezen a felületen az úgynevezett „öregedés szűrő” MI-effektus, amely megmutatta, hogyan nézhetnek ki a felhasználók idősebb korukban. (Különös példa ez a közösségi média és a high-end divat összefonódására.) Fura ellentmondás azonban, hogy az anti-aging világában a ráncok csak akkor tűnnek mindenki számára szimpatikusnak, ha egy gombnyomással eltüntethetők. Ezzel pedig meg is érkeztünk a grandmacore-trend leginkább kifogásolt tényezőjéhez: az ageizmushoz.

A kifogás neve: ageizmus

A grandmacore-trend legvisszásabb pontja, hogy – míg nagymamáink gardróbja inspirálja az esztétika égisze alatt készült ruhadarabokat, addig a „matróna” korosztály jócskán hiányzik a trendet éltető divatbemutatókról és kifutókról. Dia szerint ugyanakkor nem feltétlenül kérhető ezért számon a divatipar: „A globális grandmacore-trend fiatalabb generációknak szól, ezért (itt) megértem, hogy nem nagymamákat vonultatnak fel a kifutón. Jelen esetben ők »csak« inspirációk, nem az ő korosztályukat targetálja a trend” – fogalmaz.

„Szerintem inkább azzal van a baj, amikor egy kollekciónak vagy egy márkának érett(ebb) nők a célközönsége, mégis huszonéves modellek szerepelnek a kampányokban. Jó hír ugyanakkor, hogy vannak már biztató példák: a BATSHEVA 2024 őszi/téli kollekciójának bemutatóján kizárólag negyven év feletti nők vonultak a New York Fashion Weeken. Ez persze még messze van attól, hogy bevett norma legyen, de kezdetnek semmiképp sem rossz” – összegzi a kérdést az ESC.Studio alapítója.

glamour plusz ikon A divattörténelem legdurvább konfliktusa is lehetett volna Chanel és Dior rivalizálása

A divattörténelem legdurvább konfliktusa is lehetett volna Chanel és Dior rivalizálása

Amit kiszedtél, megeszed!

Dia tapasztalatból beszél: According to grandma nevezetű kollekcióját a matróna korosztály inspirálta, ugyanakkor a közösségi média ereje is tetten érhető eddigi legsikeresebb munkájában.

2021 telén előrukkoltam egy puffer fejkendővel, majd egy Instagram story-ban direkt »nénisre« vettem a figurát. Miközben rajtam volt egy ilyen puffer, a következőket írtam a poszt alá: »Tudjátok hideg van kint! Sapka sál!« vagy: »Amit kiszedtél megeszed!« Emellett megkérdeztem a követőket, kinek milyen kedvenc mondása van a nagymamájától. Dőltek az aranyköpések, amiket meg is osztottam hozzájuk passzoló nénis képekkel. Nagyon sok visszajelzés, és történet érkezett ezekkel kapcsolatban: mindenkiben felpiszkálta a téma a kedves, nagymamás emlékeket” – meséli Dia.

A tervező itt nem állt meg: a beküldött, mindannyiunk által ismert, vicces szófordulatok lettek kollekciója magja. Ezek az ízes aforizmák vagy felkerültek az adott ruhadarabra, vagy azok sziluettjét inspirálták a bennük rejlő jelentésekkel. Az According to grandma története egyértelműen bizonyítja, hogy a grandmacore-trend egyik alapja a nosztalgia-faktor: szívesen repülünk vissza az időben nagymamánk „szoknyája mellé”, a biztonságba.

Valószínűleg nem véletlen, hogy a grandmacore épp a (sokak világát megrengető) koronavírus-járvány után kapott erőre: egy ilyen kiszolgáltatott időszakban jellemzően olyanok közelségére vágyunk, akik – szimpla jelenlétüknél vagy tapasztalatuknál, bölcsességüknél fogva – a biztonságot jelentik számunkra.

glamour plusz ikon Áldás vagy átok? Mindent a konfekcióról

Áldás vagy átok? Mindent a konfekcióról

Más kérdés viszont, hogy a koronavírus-járvány óta eltelt időben újra felgyorsult a világ: a percenként ránk zúduló, ezernyi információ, a digitális zaj és a szinte tapintható városi feszültség után jól eshet a lelkünknek egy látogatás nyugodt tempóban élő nagyszüleinknél, vagy épp azok gardróbjában. Vagyis az eszképizmus is éppolyan éltetőnek bizonyulhat a grandmacore-darabok felfutása kapcsán, mint a nosztalgia.

Nagymamánk virágmintás ruhái egyúttal egy metaforikus gondolatmenetet is elindíthatnak bennünk: ezek a minták arra engednek következtetni, hogy – kor ide vagy oda – mamánk élete ezen periódusában (is legalább) olyannyira virágzik, mint korábban. Dia a kor-kérdéssel kapcsolatban mintegy végszóként megjegyzi: „Aktuálisan engem is foglalkoztat az öregedés egyre megfoghatóbb jelenléte, ezért Kim Kardashian helyett Pamela Anderson vagy Cindy Crawford inspirál. Az öregedés egyenlő az élettel. Életben lenni pedig szexi!”