„Minden az én döntésem, és ez meg is látszik” – Giorgio Armani 50 éve töretlen sikerrel igazgatja divatházát

2025. február 1.
Nincs olyan, aki ne ismerné Giorgio Armani nevét, de az életét annál kevesebben
Nincs olyan, aki ne ismerné Giorgio Armani nevét, de az életét annál kevesebben
Fotó: Jeff Spicer/Getty Images

A 90 éves, többszörösen kitüntetett Giorgio Armani a világ egyik legikonikusabb luxus divatházának atyja. Egy élő legenda, aki máig elnöke, vezérigazgatója és egyetlen részvényese 50 évvel ezelőtt alapított márkájának, amely mindvégig egyike maradt a kevés független, magántulajdonban lévő vállalatoknak a divatszektorban.

Az Armani név az évtizedek alatt nemcsak meghódította a világot, de egyenlővé vált a csendes luxussal és az időtlen eleganciával. Giorgio Armani autonómiáját megőrizve építette fel birodalmát, miközben arra is fordított energiát, hogy kivegye a részét a különféle humanitárius ügyekért, valamint a Föld megmentéséért folytatott harc támogatásából. Cikkünkben az olasz divat királyának felemelkedéséről olvashatsz.

Az Armani divatház története

Giorgio Armani 1934-ben született az észak-olaszországi Piacenzában. Két évig orvostudományt tanult a Milánói Egyetemen, két év katonai szolgálatot követően pedig 1957-ben a milánói La Rinascente divatáruházban kezdett kirakatrendezőként, majd a férfi osztály eladójaként dolgozni. A divatról szerzett értékes tapasztalatait a hatvanas években többek között a Nino Cerruti divatháznál kamatoztatta, miközben szabadúszóként más ruhakészítő vállalatoknál is divattervezőként működött közre.

Egyedi kifutós munkái hamar felkeltették a nemzetközi sajtó érdeklődését, és a hetvenes évek elején Giorgio Armani partnere, Sergio Galeotti bátorítására saját tervezőirodát nyitott. 1975-ben közösen megalapították a Giorgio Armani társaságot, nem sokkal később pedig debütált is a divatmárka első férfi, majd női ready-to-wear kollekciója. Az olasz divatipar ekkoriban rendkívül kedvező feltételekkel fogadta az ambiciózus divattervezőket, így Armani vállalkozása is hamar virágzásnak indult.

Pár évvel később a Giorgio Armani már a nemzetközi szféra egyik vezető márkájává vált, és az Egyesült Államok felé is terjeszkedni kezdett, majd megkezdődött a fehérneműk, fürdőruhák és kiegészítők gyártása. A nyolcvanas évek elején a vállalat szerződést kötött a L’Oréallal parfümök, kozmetikumok és szépségápolási termékek gyártására és forgalmazására, ezzel megszületett az Armani Beauty. Ekkor került megalapításra az Armani család második márkája, a modern Emporio Armani is.

glamour plusz ikon „L’Oréal, mert megérdemlem”: az önbecsülést hirdető cégóriás alapítója megszállott dolgozó és nyugtalan gondolkodó volt

Varga Viktor házát elérte a Duna: így tört be hozzá az árvíz

A nyolcvanas évek végét és a kilencvenes évek nagy részét a divatház további terjeszkedése jellemezte, elérhetővé váltak a napszemüvegek és az órák, de a sportruházat és a lakberendezés is helyet kapott a kínálatban. Létrejött az Armani Exchange, amelynek célja az Armani márka elérhetőségének növelése volt. 2001-re Giorgio Armani vált a legsikeresebb olasz divattervezővé a világon, és ez aligha változott, nettó jövedelmét a Forbes magazin mostanra 12 milliárd dollára becsüli.

A vörös szőnyeg és a filmek meghódítása

Giorgio Armani elsőként hidalta át a kifutók és Hollywood közötti szakadékot, amikor 1978-ban a díjazott Diane Keatont öltöztette az Oscar-gálára, majd a vörös szőnyeges divat vezető úttörőjeként a filmipar legragyogóbb csillagaival alakított ki hosszú távú együttműködést. A személyre szabott Armani Privè haute couture ruhaköltemények máig rendszeresen visszatérő szereplői a Golden Globe-, a Grammy- és a Met-gáláknak egyaránt, a velencei és cannes-i filmfesztiválokról, valamint a sztáresküvőkről nem is beszélve.

Az olasz divattervező üstökösként felívelő nemzetközi karrierjének elindításában fontos szerepet játszott az 1980-as Amerikai dzsigoló című bűnügyi dráma is, amelyben Richard Gere öltöztetéséért volt felelős. A film a színészt és a tervezőt egyaránt sztárrá emelte, emellett a valaha volt leghatékonyabb divatkampánynak bizonyult akkoriban. Az Armani név ezt követően több száz alkotást fémjelzett, köztük az Aki legyőzte Al Caponét (1987), a Becstelen brigantykat (2009) és A Wall Street farkasát (2013).

A sztárok is előszeretettel tündökölnek Giorgio Armani divatházának ruháiban
Fotó: Stephane Cardinale - Corbis/Getty Images

Signor Armani mentalitása és hatása

Mindig radikális dolog aszerint cselekedni, ahogy te – és nem a többiek – gondolják.” – vallja Giorgio Armani, aki forradalmi karrierje során egy percig sem félt a saját megérzéseire támaszkodni, miközben olyan fontos ügyek mellett is az elsők között tette le a voksát, mint az alacsony testtömeg-indexű modellek alkalmazásának tiltása, és a fenntarthatóság érdekében tett intézkedések bevezetése. „Csak egy bolygónk van, és azt meg kell őriznünk.” – nyilatkozta a Highsnobiety magazinnak.

Rendíthetetlen munkamorálja kapcsán így fogalmazott: Ez rendkívül egyszerű: teljes odaadás, abszolút makacsság, és kontrollmánia. Mindenre ráteszem a jóváhagyó pecsétemet, amit csinálok, így biztos vagyok benne, hogy nem hibáztathatok senkit a rosszul sikerült dolgokért. Minden az én döntésem, és azt hiszem, ez meg is látszik.

glamour plusz ikon Futurisztikus divat: ilyen, amikor a sci-fi valósággá válik

Varga Viktor házát elérte a Duna: így tört be hozzá az árvíz

Giorgio Armani évtizedeken átívelő diadalának titka a tervező kitartó, szorgalmas munkájában, valamint kivételes, művészeti ágazatokon átívelő tehetségében rejlik. „Giorgio Armani esztétikáját a letisztultság, az elegancia és a funkcionalitás jellemzi. A luxus és a praktikum egyensúlyát teremti meg, ami manapság is vezető trend, a csendes luxus alapja.” – fogalmazza meg a mester stílusának időtállósága kapcsán Csillag Szilvia, a GLAMOUR divatszerkesztője.

A divatszakértő szerint Armani igen jelentős hatással volt a női divatra, hiszen újradefiniálta azt a 20. század második felében. „Neki köszönhetjük például a nadrágkosztümöt, mint a női öltözködés új szimbólumát. Ő mosta össze először a női és férfi stílust, és a merev szabásvonalak után általa szökött be a női öltözködésbe a komfort. Giorgio Armani teremtette meg a modern nő ruhatárának alapját, amelyben találkozik az elegancia, a kényelem és az önbizalom.” Zárásként nézz meg párat a sztárok ikonikus Armani-szettjeiből:


Galéria

2025.02.01.