„Minden az én döntésem, és ez meg is látszik” – Giorgio Armani 50 éve töretlen sikerrel igazgatja divatházát
A 90 éves, többszörösen kitüntetett Giorgio Armani a világ egyik legikonikusabb luxus divatházának atyja. Egy élő legenda, aki máig elnöke, vezérigazgatója és egyetlen részvényese 50 évvel ezelőtt alapított márkájának, amely mindvégig egyike maradt a kevés független, magántulajdonban lévő vállalatoknak a divatszektorban.
Az Armani név az évtizedek alatt nemcsak meghódította a világot, de egyenlővé vált a csendes luxussal és az időtlen eleganciával. Giorgio Armani autonómiáját megőrizve építette fel birodalmát, miközben arra is fordított energiát, hogy kivegye a részét a különféle humanitárius ügyekért, valamint a Föld megmentéséért folytatott harc támogatásából. Cikkünkben az olasz divat királyának felemelkedéséről olvashatsz.
Az Armani divatház története
Giorgio Armani 1934-ben született az észak-olaszországi Piacenzában. Két évig orvostudományt tanult a Milánói Egyetemen, két év katonai szolgálatot követően pedig 1957-ben a milánói La Rinascente divatáruházban kezdett kirakatrendezőként, majd a férfi osztály eladójaként dolgozni. A divatról szerzett értékes tapasztalatait a hatvanas években többek között a Nino Cerruti divatháznál kamatoztatta, miközben szabadúszóként más ruhakészítő vállalatoknál is divattervezőként működött közre.
Egyedi kifutós munkái hamar felkeltették a nemzetközi sajtó érdeklődését, és a hetvenes évek elején Giorgio Armani partnere, Sergio Galeotti bátorítására saját tervezőirodát nyitott. 1975-ben közösen megalapították a Giorgio Armani társaságot, nem sokkal később pedig debütált is a divatmárka első férfi, majd női ready-to-wear kollekciója. Az olasz divatipar ekkoriban rendkívül kedvező feltételekkel fogadta az ambiciózus divattervezőket, így Armani vállalkozása is hamar virágzásnak indult.
Pár évvel később a Giorgio Armani már a nemzetközi szféra egyik vezető márkájává vált, és az Egyesült Államok felé is terjeszkedni kezdett, majd megkezdődött a fehérneműk, fürdőruhák és kiegészítők gyártása. A nyolcvanas évek elején a vállalat szerződést kötött a L’Oréallal parfümök, kozmetikumok és szépségápolási termékek gyártására és forgalmazására, ezzel megszületett az Armani Beauty. Ekkor került megalapításra az Armani család második márkája, a modern Emporio Armani is.
„L’Oréal, mert megérdemlem”: az önbecsülést hirdető cégóriás alapítója megszállott dolgozó és nyugtalan gondolkodó volt
A nyolcvanas évek végét és a kilencvenes évek nagy részét a divatház további terjeszkedése jellemezte, elérhetővé váltak a napszemüvegek és az órák, de a sportruházat és a lakberendezés is helyet kapott a kínálatban. Létrejött az Armani Exchange, amelynek célja az Armani márka elérhetőségének növelése volt. 2001-re Giorgio Armani vált a legsikeresebb olasz divattervezővé a világon, és ez aligha változott, nettó jövedelmét a Forbes magazin mostanra 12 milliárd dollára becsüli.
A vörös szőnyeg és a filmek meghódítása
Giorgio Armani elsőként hidalta át a kifutók és Hollywood közötti szakadékot, amikor 1978-ban a díjazott Diane Keatont öltöztette az Oscar-gálára, majd a vörös szőnyeges divat vezető úttörőjeként a filmipar legragyogóbb csillagaival alakított ki hosszú távú együttműködést. A személyre szabott Armani Privè haute couture ruhaköltemények máig rendszeresen visszatérő szereplői a Golden Globe-, a Grammy- és a Met-gáláknak egyaránt, a velencei és cannes-i filmfesztiválokról, valamint a sztáresküvőkről nem is beszélve.
Az olasz divattervező üstökösként felívelő nemzetközi karrierjének elindításában fontos szerepet játszott az 1980-as Amerikai dzsigoló című bűnügyi dráma is, amelyben Richard Gere öltöztetéséért volt felelős. A film a színészt és a tervezőt egyaránt sztárrá emelte, emellett a valaha volt leghatékonyabb divatkampánynak bizonyult akkoriban. Az Armani név ezt követően több száz alkotást fémjelzett, köztük az Aki legyőzte Al Caponét (1987), a Becstelen brigantykat (2009) és A Wall Street farkasát (2013).
Signor Armani mentalitása és hatása
„Mindig radikális dolog aszerint cselekedni, ahogy te – és nem a többiek – gondolják.” – vallja Giorgio Armani, aki forradalmi karrierje során egy percig sem félt a saját megérzéseire támaszkodni, miközben olyan fontos ügyek mellett is az elsők között tette le a voksát, mint az alacsony testtömeg-indexű modellek alkalmazásának tiltása, és a fenntarthatóság érdekében tett intézkedések bevezetése. „Csak egy bolygónk van, és azt meg kell őriznünk.” – nyilatkozta a Highsnobiety magazinnak.
Rendíthetetlen munkamorálja kapcsán így fogalmazott: „Ez rendkívül egyszerű: teljes odaadás, abszolút makacsság, és kontrollmánia. Mindenre ráteszem a jóváhagyó pecsétemet, amit csinálok, így biztos vagyok benne, hogy nem hibáztathatok senkit a rosszul sikerült dolgokért. Minden az én döntésem, és azt hiszem, ez meg is látszik.”
Futurisztikus divat: ilyen, amikor a sci-fi valósággá válik
Giorgio Armani évtizedeken átívelő diadalának titka a tervező kitartó, szorgalmas munkájában, valamint kivételes, művészeti ágazatokon átívelő tehetségében rejlik. „Giorgio Armani esztétikáját a letisztultság, az elegancia és a funkcionalitás jellemzi. A luxus és a praktikum egyensúlyát teremti meg, ami manapság is vezető trend, a csendes luxus alapja.” – fogalmazza meg a mester stílusának időtállósága kapcsán Csillag Szilvia, a GLAMOUR divatszerkesztője.
A divatszakértő szerint Armani igen jelentős hatással volt a női divatra, hiszen újradefiniálta azt a 20. század második felében. „Neki köszönhetjük például a nadrágkosztümöt, mint a női öltözködés új szimbólumát. Ő mosta össze először a női és férfi stílust, és a merev szabásvonalak után általa szökött be a női öltözködésbe a komfort. Giorgio Armani teremtette meg a modern nő ruhatárának alapját, amelyben találkozik az elegancia, a kényelem és az önbizalom.” Zárásként nézz meg párat a sztárok ikonikus Armani-szettjeiből: