„Minden az én döntésem, és ez meg is látszik” – Giorgio Armani 50 éve töretlen sikerrel igazgatja divatházát

2025. február 1.
Nincs olyan, aki ne ismerné Giorgio Armani nevét, de az életét annál kevesebben
Nincs olyan, aki ne ismerné Giorgio Armani nevét, de az életét annál kevesebben
Fotó: Jeff Spicer/Getty Images

A 90 éves, többszörösen kitüntetett Giorgio Armani a világ egyik legikonikusabb luxus divatházának atyja. Egy élő legenda, aki máig elnöke, vezérigazgatója és egyetlen részvényese 50 évvel ezelőtt alapított márkájának, amely mindvégig egyike maradt a kevés független, magántulajdonban lévő vállalatoknak a divatszektorban.

Az Armani név az évtizedek alatt nemcsak meghódította a világot, de egyenlővé vált a csendes luxussal és az időtlen eleganciával. Giorgio Armani autonómiáját megőrizve építette fel birodalmát, miközben arra is fordított energiát, hogy kivegye a részét a különféle humanitárius ügyekért, valamint a Föld megmentéséért folytatott harc támogatásából. Cikkünkben az olasz divat királyának felemelkedéséről olvashatsz.

Az Armani divatház története

Giorgio Armani 1934-ben született az észak-olaszországi Piacenzában. Két évig orvostudományt tanult a Milánói Egyetemen, két év katonai szolgálatot követően pedig 1957-ben a milánói La Rinascente divatáruházban kezdett kirakatrendezőként, majd a férfi osztály eladójaként dolgozni. A divatról szerzett értékes tapasztalatait a hatvanas években többek között a Nino Cerruti divatháznál kamatoztatta, miközben szabadúszóként más ruhakészítő vállalatoknál is divattervezőként működött közre.

Egyedi kifutós munkái hamar felkeltették a nemzetközi sajtó érdeklődését, és a hetvenes évek elején Giorgio Armani partnere, Sergio Galeotti bátorítására saját tervezőirodát nyitott. 1975-ben közösen megalapították a Giorgio Armani társaságot, nem sokkal később pedig debütált is a divatmárka első férfi, majd női ready-to-wear kollekciója. Az olasz divatipar ekkoriban rendkívül kedvező feltételekkel fogadta az ambiciózus divattervezőket, így Armani vállalkozása is hamar virágzásnak indult.

Pár évvel később a Giorgio Armani már a nemzetközi szféra egyik vezető márkájává vált, és az Egyesült Államok felé is terjeszkedni kezdett, majd megkezdődött a fehérneműk, fürdőruhák és kiegészítők gyártása. A nyolcvanas évek elején a vállalat szerződést kötött a L’Oréallal parfümök, kozmetikumok és szépségápolási termékek gyártására és forgalmazására, ezzel megszületett az Armani Beauty. Ekkor került megalapításra az Armani család második márkája, a modern Emporio Armani is.

glamour plusz ikon „L’Oréal, mert megérdemlem”: az önbecsülést hirdető cégóriás alapítója megszállott dolgozó és nyugtalan gondolkodó volt

50 percig haldoklott a helikopterben

A nyolcvanas évek végét és a kilencvenes évek nagy részét a divatház további terjeszkedése jellemezte, elérhetővé váltak a napszemüvegek és az órák, de a sportruházat és a lakberendezés is helyet kapott a kínálatban. Létrejött az Armani Exchange, amelynek célja az Armani márka elérhetőségének növelése volt. 2001-re Giorgio Armani vált a legsikeresebb olasz divattervezővé a világon, és ez aligha változott, nettó jövedelmét a Forbes magazin mostanra 12 milliárd dollára becsüli.