Négy csodás magyar nő, aki bebizonyította, hogy a stílus nem életkorfüggő
Értékes lecke minden életkorban - öltözz magadnak és érezd jól magad! Íme négy nő, aki tökéletes példa arra, hogy a stílus nem életkorfüggő! Négy csodás nő inspirál most, akiket különböző módon foglalkoztat, befolyásol és segít a divat, azon belül is a megjelenés.
Mindennapi társadalmi érintkezéseinkben rengeteg címkét és osztályozást használunk annak érdekében, hogy a sokféle emberi impulzus között könnyebben eligazodjunk. Az elmúlt évek egyik legtöbbet használt ilyen címkéje a generáció. A munkahelyeken feldolgozták a Z generáció munkaerőpiacra kerülésének sokkját. A digitális bennszülöttek minden irányból kritizálták a boomerek online viselkedését. Mindehhez asszisztált a sehova nem tartozó és a címkézés jelensége előtt is értetlenül álló millenniumi generáció.
A marketinges szakma nagy lendülettel vetette bele magát a generációs jellemzők leírásába, kereste vissza a kohorszélményeket, a jellemző magatartástrendeket, hogy aztán kimondja: tulajdonképpen olyan sok a változó, hogy nem is lehet megnyugtatóan alkalmazni a generációs kategóriákat. Ennek ellenére a boomer, X, Y, Z és az alfa teljesen része lett a közbeszédnek.
Ezek a fogalmak természetesen öltözködési értékrendet, divat-stílust is jelentenek. Következzék tehát az öt, ma legnagyobb demográfiai arányban jelen levő generáció divatprofilja.
OK Boomer, thanks
A boomereknek köszönhetjük azt, hogy ma a divat az önkifejezésről szól. A hatvanas évek ifjúsági mozgalmaiban csúcsosodik ki először az a feminizmus, amely nem a férfitársadalom értékrendje szerint ígér kiemelkedést a nőknek, hanem átírja a társadalmi szabályokat. A boomerek levetkőztették a testet: bikinibe, miniszoknyába öltöztették. Ugyanakkor a testből sokat megmutató ruhadarabok az amazonos, hosszúszárú csizmákkal kombinálódtak.
A hatalmat, erőt sugárzó csizma azt fejezte ki, hogy a szabályok újraírását, a test természetességének a felvállalását csak asszertíven érdemes csinálni, vagy sehogy. A természetesség és határozottság kettősét jól alátámasztja a Pantone boomer színpalettája is, melyben a semleges színek és a megbízható klasszikusok dominálnak: a szürke, a bézs, a tengerészkék oldalán a mélypiros, a csokoládébarna.
Sze-X, divat és New York
Az X generáció átvette a boomerektől azt, hogy a divat az önkifejezésről, a test felszabadításáról és a sokféleségről szól, cserébe mindezt sok pénzből valósította meg. Az első generáció, amely a gazdasági válságok lehetőségével komolyan számolt, még azzal védekezik, hogy sokat költ ruhára.
Emlékezzünk vissza mindannyiunk X generációs stílusikonjára, Carrie Bradshaw-ra, aki kaja helyett divatmagazinra, Vogue-ra költött.
Az X generáció nagyon bevállalós és kompetitív. Tőlük tanultuk, hogy akkor tied egy jó állás, egy társadalmilag sokat érő partner, ha tudsz megfelelően öltözni hozzá. Ez a generáció megőrizte a boomerek természetes színek iránti szeretetét, de a természetes színeket fényesebb, bevállalósabb árnyalatokban kérte. Hivatalos színük, ismét csak a Pantone szerint, a türkizkék.
Mi van, millenniumiak?
A millenniumi generáció az első, amely tele van kételyekkel és vásárlóereje is jóval kisebb elődeinél. Önmagával, a világgal, az élet értelmével szemben csupa kérdés. Ha a divat önkifejezés, mért annyira nehéz megismerni önmagunkat? Ha a divat a társadalmi státusz megszerzéséről és megtartásáról szól, érdemes-e ezekért harcolni? Nem valahol máshol van az élet értelme?
Ezért imádja a millenniumi generáció az antidivatot, a grunge-t: azokat az irányzatokat, amelyek megkérdőjelezték és leépítették a szabályokat. De nem erőszakosan, hanem a tanácstalanság és döntésképtelenség diszkrét bájával. Ahogy Stromae megénekelte: csak Kate Moss örök, mindenki más túlságosan hasonló. Pantone-színük a rózsaszín, mely a címkék elleni lázadás szimbóluma.
Azért a pink, mert elutasítják azt a világképet, mely feminizálta a rózsaszínt. Alapszínként a babakéket és a babarózsaszínt, a mentazöldet választják, de csak azért, hogy új jelentést adjanak nekik. Az előző két generációhoz képest a telített, fényes színekre ők voksolnak először.
Gen Z Spectacle
A Z generáció online tanulta a divatleckét: minden átképernyőzött éjszakán, minden online kirakatnézegetéssel eltöltött szünetben. Ez a generáció gyakorlatilag folyamatosan divatjavakat fogyasztott. Nincs olyan pillanata az életének, amikor nem a divatjavakhoz kellett volna viszonyulnia. Bár ő maga is szkeptikus, mint a korábbi millenniumi generáció, az antidivat helyett a vörös szőnyeget választotta.
A Z generáció számára minden percünk az önkifejezés színpada. Asszertívek, mint a boomerek, státuszorientáltak mint az X-ek és a millenniumi generációnak azt válaszolják, hogy esik ugyan szét a világ, minden bizonytalan, de egy tökéletes szett még senkinek sem ártott, nem adhatjuk olcsón magunkat. A telített, fényes, mesterséges színekben rálicitálnak elődjeikre és az erőteljes, kontrasztos árnyalatokat választják: a megosztó sárgát, a lila ötven árnyalatát.
Alfa restart
Az alfa generáció az első, amely a XXI. századba született: nemcsak digitális bennszülöttek, de már olyan szülők nevelték őket, akik tudatosan döntöttek médiahasználati szokásaikról. Ha a Z-ket a folyamatos (online) divatfogyasztás jellemzi, akkor ők tudatos divatfogyasztók lesznek. A bennem élő jósnő szerint vissza fognak térni a természetes színekhez, de erőteljesebb árnyalatokat kérnek. Velük fog újraindulni a divatrendszer és velük fogjuk megtalálni végre a fenntartható divat érvényes receptjét is.
Stylist: Lévay Fruzsina
Smink: Pallag Evelin
Haj: Végh Virág
Fotó: Ajkai Dávid