Négy csodás magyar nő, aki bebizonyította, hogy a stílus nem életkorfüggő

Illusztrátor: Anikó Aliyeva
Illusztrátor: Anikó Aliyeva
Fotó: Aniko Aliyeva

Értékes lecke minden életkorban - öltözz magadnak és érezd jól magad! Íme négy nő, aki tökéletes példa arra, hogy a stílus nem életkorfüggő! Négy csodás nő inspirál most, akiket különböző módon foglalkoztat, befolyásol és segít a divat, azon belül is a megjelenés.

Mindennapi társadalmi érintkezéseinkben rengeteg címkét és osztályozást használunk annak érdekében, hogy a sokféle emberi impulzus között könnyebben eligazodjunk. Az elmúlt évek egyik legtöbbet használt ilyen címkéje a generáció. A munkahelyeken feldolgozták a Z generáció munkaerőpiacra kerülésének sokkját. A digitális bennszülöttek minden irányból kritizálták a boomerek online viselkedését. Mindehhez asszisztált a sehova nem tartozó és a címkézés jelensége előtt is értetlenül álló millenniumi generáció.

A marketinges szakma nagy lendülettel vetette bele magát a generációs jellemzők leírásába, kereste vissza a kohorszélményeket, a jellemző magatartástrendeket, hogy aztán kimondja: tulajdonképpen olyan sok a változó, hogy nem is lehet megnyugtatóan alkalmazni a generációs kategóriákat. Ennek ellenére a boomer, X, Y, Z és az alfa teljesen része lett a közbeszédnek.

glamour plusz ikon Gyönyörű, fiatal és szemtelenül tehetséges - ismerd meg Kollár Deát

Gyönyörű, fiatal és szemtelenül tehetséges - ismerd meg Kollár Deát

Ezek a fogalmak természetesen öltözködési értékrendet, divat-stílust is jelentenek. Következzék tehát az öt, ma legnagyobb demográfiai arányban jelen levő generáció divatprofilja.

OK Boomer, thanks

A boomereknek köszönhetjük azt, hogy ma a divat az önkifejezésről szól. A hatvanas évek ifjúsági mozgalmaiban csúcsosodik ki először az a feminizmus, amely nem a férfitársadalom értékrendje szerint ígér kiemelkedést a nőknek, hanem átírja a társadalmi szabályokat. A boomerek levetkőztették a testet: bikinibe, miniszoknyába öltöztették. Ugyanakkor a testből sokat megmutató ruhadarabok az amazonos, hosszúszárú csizmákkal kombinálódtak.

Kováts Adél színművész, a Radnóti Miklós Színház igazgatója: „Mi színészek nagyon sokat öltözködünk, egy nap akár többször is, amikor előadásunk van, ezért a hétköznapokban ezt nehezebben viselem, és törekszem arra, hogy praktikusan és gyorsan tudjak ruhát választani. Viszont nagyon fontos számomra, hogy magabiztos legyek abban a ruhában, amit viselek.”
Fotó: GLAMOUR/Ajkai Dávid

A hatalmat, erőt sugárzó csizma azt fejezte ki, hogy a szabályok újraírását, a test természetességének a felvállalását csak asszertíven érdemes csinálni, vagy sehogy. A természetesség és határozottság kettősét jól alátámasztja a Pantone boomer színpalettája is, melyben a semleges színek és a megbízható klasszikusok dominálnak: a szürke, a bézs, a tengerészkék oldalán a mélypiros, a csokoládébarna.

Sze-X, divat és New York

Az X generáció átvette a boomerektől azt, hogy a divat az önkifejezésről, a test felszabadításáról és a sokféleségről szól, cserébe mindezt sok pénzből valósította meg. Az első generáció, amely a gazdasági válságok lehetőségével komolyan számolt, még azzal védekezik, hogy sokat költ ruhára.

Oláh Ibolya énekesnő„Szeretek a hétköznapokban is kilépni a komfortzónámból, az öltözködési stílusommal egy kicsit kitűnni a többiek között. Van, hogy nagyon nemtörődöm, van, hogy nagyon elegáns és vagány egyszerre a szettem. Sokszínűnek tartom magam, szeretem az olyan dolgokat, amik egy kicsit feltűnőek, és felkapják rá az emberek a fejüket.”
Fotó: GLAMOUR/Ajkai Dávid

Emlékezzünk vissza mindannyiunk X generációs stílusikonjára, Carrie Bradshaw-ra, aki kaja helyett divatmagazinra, Vogue-ra költött.

Az X generáció nagyon bevállalós és kompetitív. Tőlük tanultuk, hogy akkor tied egy jó állás, egy társadalmilag sokat érő partner, ha tudsz megfelelően öltözni hozzá. Ez a generáció megőrizte a boomerek természetes színek iránti szeretetét, de a természetes színeket fényesebb, bevállalósabb árnyalatokban kérte. Hivatalos színük, ismét csak a Pantone szerint, a türkizkék.

Mi van, millenniumiak?

A millenniumi generáció az első, amely tele van kételyekkel és vásárlóereje is jóval kisebb elődeinél. Önmagával, a világgal, az élet értelmével szemben csupa kérdés. Ha a divat önkifejezés, mért annyira nehéz megismerni önmagunkat? Ha a divat a társadalmi státusz megszerzéséről és megtartásáról szól, érdemes-e ezekért harcolni? Nem valahol máshol van az élet értelme?

glamour plusz ikon A sikkes és praktikus dán divat nyomában

A sikkes és praktikus dán divat nyomában

Ezért imádja a millenniumi generáció az antidivatot, a grunge-t: azokat az irányzatokat, amelyek megkérdőjelezték és leépítették a szabályokat. De nem erőszakosan, hanem a tanácstalanság és döntésképtelenség diszkrét bájával. Ahogy Stromae megénekelte: csak Kate Moss örök, mindenki más túlságosan hasonló. Pantone-színük a rózsaszín, mely a címkék elleni lázadás szimbóluma.

Tenki Réka színművész„Az öltözködés szerintem azért jó, mert kifejezhetjük vele az érzelmi állapotunkat is. Ez is a lényege az öltözködésnek. Nagyon fontos, hogy az ember ne akarjon hasonlítani senkihez olyan értelemben, hogy csak akkor lesz jó, ha úgy fog kinézni, mint valaki, akit az Instagramon látott. Ezt el kell felejteni! Az ember a saját személyiségéhez megfelelően kell, hogy öltözzön és legfőképp jól kell, hogy érezze magát abban, amit éppen felvett.”
Fotó: GLAMOUR/Ajkai Dávid

Azért a pink, mert elutasítják azt a világképet, mely feminizálta a rózsaszínt. Alapszínként a babakéket és a babarózsaszínt, a mentazöldet választják, de csak azért, hogy új jelentést adjanak nekik. Az előző két generációhoz képest a telített, fényes színekre ők voksolnak először.

Gen Z Spectacle

A Z generáció online tanulta a divatleckét: minden átképernyőzött éjszakán, minden online kirakatnézegetéssel eltöltött szünetben. Ez a generáció gyakorlatilag folyamatosan divatjavakat fogyasztott. Nincs olyan pillanata az életének, amikor nem a divatjavakhoz kellett volna viszonyulnia. Bár ő maga is szkeptikus, mint a korábbi millenniumi generáció, az antidivat helyett a vörös szőnyeget választotta.

Körcsönyei Polly influenszer: „Tudom, hogy a fiatalabb korosztály számára fontos a divat és az öltözködés, de engem nem igazán hoznak lázba a ruhák. Ami a legfontosabb, hogy az, amit éppen felveszek, legyen nagyon kényelmes és praktikus. Nem igazán foglalkozom sokat azzal, hogy éppen mit viselek.”
Fotó: GLAMOUR/Ajkai Dávid

A Z generáció számára minden percünk az önkifejezés színpada. Asszertívek, mint a boomerek, státuszorientáltak mint az X-ek és a millenniumi generációnak azt válaszolják, hogy esik ugyan szét a világ, minden bizonytalan, de egy tökéletes szett még senkinek sem ártott, nem adhatjuk olcsón magunkat. A telített, fényes, mesterséges színekben rálicitálnak elődjeikre és az erőteljes, kontrasztos árnyalatokat választják: a megosztó sárgát, a lila ötven árnyalatát.

glamour plusz ikon A legmenőbb magyar sneakermárka, ami megelőzte a korát

A legmenőbb magyar sneakermárka, ami megelőzte a korát

Alfa restart

Az alfa generáció az első, amely a XXI. századba született: nemcsak digitális bennszülöttek, de már olyan szülők nevelték őket, akik tudatosan döntöttek médiahasználati szokásaikról. Ha a Z-ket a folyamatos (online) divatfogyasztás jellemzi, akkor ők tudatos divatfogyasztók lesznek. A bennem élő jósnő szerint vissza fognak térni a természetes színekhez, de erőteljesebb árnyalatokat kérnek. Velük fog újraindulni a divatrendszer és velük fogjuk megtalálni végre a fenntartható divat érvényes receptjét is.

Stylist: Lévay Fruzsina

Smink: Pallag Evelin

Haj: Végh Virág

Fotó: Ajkai Dávid