A humor a divatban is fontos - interjú Marada Gerda feltörekvő divattervezővel

Az eredetileg férfikollekciónak készült Magnesium Wear darabjait a tervező személyes életútja inspirálja
Az eredetileg férfikollekciónak készült Magnesium Wear darabjait a tervező személyes életútja inspirálja
Fotó: Courtesy of MAGNESIUM WEAR

Marada Gerda a diplomamunkájában férfikollekcióként álmodta meg a Magnesium weart, ami aztán az uniszex és méret-inkluzív darabokban teljesedett ki. A tervező saját kezűleg készít minden darabot, inspirációt pedig a gyerekkorát meghatározó divatból merít.

Gerdát Amszterdamban értünk el, hogy meséljen a márka alakulásáról és a számára egyik legmeghatározóbb. tervezői alapelvről: a humorról. Inspirációt a kilencvenes évek deszkás, urbánus stílusából merített, és mindezt ötvözte a fenntarthatósági irányelvekkel.

A környezettudatosság kezdetektől fogva alapfeltétel volt nálad?

Erre a kezdetektől próbálok figyelni a márka életében, ahogy a sajátomban is. Slow fashion márkaként definiálom a Magnesiumot, mert trendeket és évszakot átívelő darabokat kínál, illetve a termékeket tekintve fontos szempont a lokális gyártás és a fenntartható anyaghasználat. A márka erőssége a saját szabadkezű mintavilág. Nagy figyelmet fordítok a részletekre és az anyagtársításokra, ami megkülönbözteti a darabokat a tömeggyártott termékektől.

Én szabom, varrom és szitázom a ruhákat rendelésre, természetesen van egy adott darabszám, amivel az elején tervezek, de figyelek arra, hogy ne keletkezzen fölöslegesen gyártott termék. Szabás során próbálom úgy teríteni a szabásmintákat, hogy minél kevesebb szabászati hulladék legyen. A mintás termékeket vizes bázisú festékkel szitázom, ami egy fenntartható megoldás, de a digitális printek is javarészt most már organikus anyagokra készülnek.

Emellett igyekszem helyi anyagokat beszerezni: korábban Európán belül volt a cél, de februárban költöztem Amszterdamba, így most már országon belül is megtudom oldani, hogy jó minőségű alapanyagokat szerezzek be. A Magnesium utcai divaton és egyszerűségen alapuló márka. Összpontosít a hétköznapi viseletre, kényelemre, funkcionalitásra. Egyedülálló saját esztétikum ábrázolásával időtlen darabokat alkot. A márka az underground kultúra szelleméből meríti inspirációját.

glamour plusz ikon Humorral és öniróniával a stressz ellen: A Delka legújabb kollekciója burkolt üzenet a túlterhelt női szerepeknek

Humorral és öniróniával a stressz ellen: A Delka legújabb kollekciója burkolt üzenet a túlterhelt női szerepeknek

Filozófiáját tekintve egy „lifestyle márka”, könnyed viselet minden korosztály számára. A kilencvenes évekbeli klasszikus formavilága, egyszerű de mégis részletgazdag, és játékos darabok jellemzik. A tervezés mögötti legfontosabb vezérelvem:

nem felnőni kell, hanem tudatosnak lenni.

A gördeszkás vonal főként a diplomakollekció inspirációja és a szakdolgozatom témája volt, de nem ezt emelném ki, mint fő inspiráció, nem lenne túl hiteles a részemről, hisz én maximum csak gurulgatni tudok.

A tervező, Marada Gerda számára alapvető érték a fenntarthatóság
Fotó: Courtesy of MAGNESIUM WEAR

A játékos darabokból érződik, hogy fontos számodra a humor a divatban, volt olyan más tervező vagy konkrét inspirációs forrás, aki nagy hatással volt rád ezen a téren?

Nem csak a divatban fontos számomra a humor, én alapvetően szeretem a mókás dolgokat. Szerintem a saját humoros, funky oldalamra reflektálnak a ruháim. Nem is tudom, igazából visszatekintve az egyetemi éveimre, mindig valami színes, kissé harsány kollekciót terveztem, amit sose viseltem volna utcán. És bár élveztem az alkotási folyamatot, de a vágyam az volt, hogy ez a mókás rész ne vesszen el, ugyanakkor hordható darabokat tervezzek, amelyek könnyedén beilleszthetők bárki ruhatárába, mint egy színes ékkő.

A Magnesium darabjait saját kézzel gyártod, ezáltal még értékesebb és exkluzívabb minden megvásárolt termék. Ez nálad kifejezetten a koncepció része, vagy elgondolkodtál már azon, hogy valamilyen szinten “automatizáld”, gyorsítsd az elkészítési, vagy akár tervezési folyamatot?

Most még abszolút a koncepció része és plusz értéket ad, hogy én készítem saját kezűleg, így minden kicsit még egyedibb, hiába ugyanaz a menete. Azonban már elgondolkodtam rajta, hogy ha az évek során fejlődik-növekszik a márka, akkor egyes szakaszokat szeretnék kiadni a kezemből. Bár elsőre nem lenne egyszerű, mert nagyon élvezem a megvalósítás részét, sokszor jobban el is tudok merülni benne, mint a tervezési folyamatban.

glamour plusz ikon Igen, ezt is megértük: százezreket spórolhatsz a nyelvtanuláson, élj bárhol a világon

Igen, ezt is megértük: százezreket spórolhatsz a nyelvtanuláson, élj bárhol a világon

Sok milleniál nevetve szokta nézegetni a kilencvenes évekből megmaradt családi fotókon az őrült gyerekkori outfiteket, de most mégis rengeteg minden visszajött a divatban. Te hogyan látod ma a kilencvenes évek relevanicáját? Volt olyan kedvenc gyerekkori szetted, amit sose akartál levenni?

Abszolút jelen van a kilencvenes évek divatja és szerintem ez egy szuper korszak. Én akkor voltam gyerek, és rengeteg családi képünk van, amiket a tervezéseim során sokszor inspirációs forrásként használtam. Tinikoromból vannak emlékeim, például, hogy hatalmas Csacska Angyal rajongó voltam és rengeteg szoknyám és színes tornacipőm volt hozzá passzoló selyemszalagokkal – bár lehet jobb lenne, ha erre inkább nem emlékeznék.

Volt egy kedvenc, babarózsaszín Nike pufi mellényem is, amit nagyon szerettem és sokáig hordtam, szerintem a mai napig meg is van. Kiskoromban anyukám nagyon sokat turkált, ezért nekem és a húgomnak nagyon egyedi cuccaink voltak. A Magnesium mellény vonala is így született meg a fejemben, hogy láttam egy képet, ahol tesómmal ülünk egy kismotoron a nagyszüleim kertjében és mindkettőnkön kis piros mellény van. Illetve apukámnak sok ruhája még meg van akkoriból, némelyiket kis átalakítással a mai napig hordom.

Én igazából úgy tekintek a divatra és a ruhákra, hogy mindenkinek megvan a saját stílusa, és az nem lebontható egy-egy korszakra, hanem a különböző korszakok vegyítése a saját nyelveden. A lényeg, hogy jól érezd magad benne.