Próbababa cukornádból, sörösüvegből polc - Ez a divat már nem olyan, mint amilyennek megismerted!

A környezetbarát trendek alkalmazása már alapvető elvárás a divatiparban is, hiszen a fogyasztói igények is ezt támasztják alá
A környezetbarát trendek alkalmazása már alapvető elvárás a divatiparban is, hiszen a fogyasztói igények is ezt támasztják alá
Fotó: GLAMOUR Hungary

Az évek során a fenntarthatóság jelentősége óriási mértékben nőtt, és bár a márkák többsége már beépíti a fenntarthatóságot az üzleti modelljébe, azonban fontos, hogy ez tükröződjön az üzletek belső terében és kirakataiban.

A vásárlók azt szeretnék, hogy a márkák ne csak zöld termékeket kínáljanak, hanem az üzleteket is környezetbarát környezetté alakítsák át, mivel a megváltozott fogyasztói preferenciáknak köszönhetően ők maguk is egyre környezettudatosabbá váltak. A fizikai üzletek a vállalat gerincét alkotják, mivel a kirakatok a márkaidentitás szimbólumai és a márka imázsának további kiterjesztései. Legyen szó új termékről, ünnepi ajánlatról vagy együttműködésről, az üzletek kirakatai népszerű üzenetközvetítési platformok.

Nem tűnik kontraproduktívnak, ha környezetkárosító anyagokat és gyakorlatokat használunk olyan márkák népszerűsítéséhez, amelyek fenntartható termékeket és gyakorlatokat támogatják?

Formabontó megoldások

A fenntarthatóság nem feltétlenül jelenti a márka esztétikájának feladását; éppen ellenkezőleg, elősegíti a márkán belüli kreativitást. Természetesen az ügy iránti tényleges elkötelezettség számít a legtöbbet, de ezt hatékonyan kell kommunikálni a fogyasztók felé is, hogy márkahűséget és tartalmas fogyasztói kapcsolatokat építsünk. A csomagolástól az üzletben elhelyezett kirakatokig minden egyes elemnek tükröznie kell a márka elhivatottságát.

A kiskereskedők egyik legnagyobb kihívása az, hogy a kirakatok többségét a szezonális kampányok népszerűsítése céljából készítik, amelyek definíciójuknál fogva ideiglenesek. Ezért a márkák mindent megtesznek annak érdekében, hogy a kirakatok újrahasznosíthatóak vagy környezetbarát módon ártalmatlaníthatóak legyenek.

A márkák olyan környezetbarát anyagokat használhatnak, mint az újrahasznosított műanyag, természetes faanyag, a nem mérgező és 100%-ban újrahasznosítható fémek, kartonok, szövetek, valamint a 3D nyomtatás is vonzó alternatíva ahhoz, hogy fenntartható kirakatokat hozzanak létre. A vizuális merchandising szakembereket arra készteti, hogy folyamatosan új és kreatív módszereket találjanak ki a hulladék minimalizálására.

glamour plusz ikon És te fizetnél százezreket ezekért a koszos cipőkért? Tarol a dirty shoes trend!

És te fizetnél százezreket ezekért a koszos cipőkért? Tarol a dirty shoes trend!

A legújabb trendek

Az alábbi üzletek példát mutatnak a fenntartható belső terek és kirakatok megjelenítésére, amelyek azt bizonyítják, hogy a márkaesztétika megőrzése mellett is lehet egy tér fenntartható és etikus. A trendteremtők közül mindenképp kiemelném Anya Hindmarch I am a Plastic Bag kampányát, amely palackokból származó újrahasznosított műanyagot használt fel luxustáskák készítéséhez, 32 palackot egy táskára vetítve.

Hindmarch rendhagyó módon a kirakatokat használja a kollekció bemutatására a londoni divathéten. A tervezőnő üzleteit városszerte lezárták, és több mint 90 000 műanyag palackkal töltötték meg, amelyeket a helyi közösségekből gyűjtöttek össze, ezzel az akcióval próbálta felhívni a figyelmet az ügy súlyosságára. Ez nagyjából ugyanannyi palack, mint amennyi kevesebb, mint 10 perc alatt a szeméttelepre kerül! Ha ez nem sokkol egy járókelőt, hogy ne használjon több műanyag flakont, akkor mi fog?

További jó példa a United Colors of Benetton 2021-es firenzei üzletének berendezése, amely a tervek szerint a márka összes üzletében meg fog jelenni. Az alacsony környezetterhelésű kirakatokhoz természetes, újrahasznosított anyagokat használtak: a padlóburkolatban a Piave folyóból származó kavicsot és a 2018-as Vaia viharban kidőlt bükkfákból származó fát találunk, a falakat pedig ásványi festékkel festették.

Az üzlet kirakataiban a klasszikus próbababákat átlátszó LED-képernyővel helyettesítik, amelyek a márka kollekcióit mutatják be. A padlótól és a polcoktól kezdve a próbababákig minden újrahasznosított anyagokból készült, valamint az üzletet intelligens módon úgy tervezték, hogy energiatakarékos legyen.

Próbababa cukornádból?

Aztán ott vannak a különleges, biológiailag lebomló próbababák, amelyeket a Bonaveri, a csúcskategóriás próbababák vezető gyártója tervezett, és amelyeket a Stella McCartney londoni kirakatában használtak. A fenntartható divat úttörőjeként, Stella McCartney londoni zászlóshajó üzlete a márka tökéletes megtestesítője. Ezek a próbababák BPlast®-ból, egy cukornádból készült természetes műanyagból készültek, és ezeket megújuló szerves anyagokból készült természetes festékkel festik le.

A gyártó emellett az irodáiból származó papírhulladékból dekorációs paneleket, fából készült szoborelemeket és LED-paneleket készít. A tudatos fogyasztói magatartás erősödésével az olyan multibrand áruházak, mint a Selfridges & Co. is bejelentették elkötelezettségüket a fenntartható gyakorlatok mellett. Üzleteik és kirakataik segítenek közvetíteni a Project Earth ötéves kezdeményezésükben megfogalmazott céljaikat a fenntarthatóság és az etikus vásárlási gyakorlatok előmozdítása érdekében.

glamour plusz ikon Mondhatjuk-e a divatiparra, hogy rasszista?

Mondhatjuk-e a divatiparra, hogy rasszista?

A Project Earth feliratok újrahasznosított anyagok felhasználásával készülnek, a kirakatok célja pedig az, hogy beszélgetést indítsanak a környezettudatos gyakorlatokról a divat- és kiskereskedelmi iparágban. A Guardian című lapnak adott interjújában Anne Pitcher, a Selfridges Group igazgatója kiemelte:

Úgy gondolom, hogy a fogyasztók olyan üzletekben fognak vásárolni, amelyekben megbíznak, amelyekről tudják, hogy törődnek velük, olyan üzletekben, amelyeket a barátaiknak éreznek, vagy amelyekhez kötődni tudnak, olyan üzletekben, amelyek a helyes dolgot választják a pénzkeresés helyett, és olyan üzletekben, amelyek átláthatóan végzik üzleti tevékenységüket.

Sörösüvegből polc

Az Ace & Tate nemzetközi szemüvegmárka az új üzleteinek építésében is vállalja a környezet iránti felelősséget. Már két üzletük (Zürich, Antwerpen) belsejét is újrahasznosított műanyagból tervezték, amelyhez lokálisan szerezték be a szükséges alapanyagokat. A szemüvegmárka együttműködött a Plasticiet stúdióval, hogy új antwerpeni üzletét terrazzo ihletésű újrahasznosított üzletté alakítsa, felhasználva a környékről begyűjtött hulladékot.

Az amszterdami székhelyű cég olyan újrahasznosított lemezek megalkotásával szerzett hírnevet, amelyek a hagyományosabb, természetes kőanyagok, például a márvány és a terrazzo esztétikájára utalnak. Pontosan eltalálták a gondolatot, a dizájnt, a történetet, valamint a márkájukkal így tudtak a helyi közösséghez kötődni.

A márka nemrég elkötelezte magát amellett, hogy 2030-ra eléri a szén-dioxid-semlegességet; ez az ígéret még nagyobb kihívást jelent, hiszen a 2013-as indulás óta tapasztalható gyors növekedés hatására ma már több mint 85 üzletük van.

A Ganni – skandináv ruhamárka- első zászlóshajó üzletét a londoni Sohóban a Stamuli Architecture Materials tervezte. A Smile Plastics által újrahasznosított műanyag hulladékból készült vitrinek és préselt szövetekből készült tálcák mellett használt, újrahasznosított Alvar Aalto zsámolyok és dán művészek által készített vázák kaptak helyet, amelyeket egyszer használatos műanyagból készítettek.

A felújított polcoktól kezdve a bútorokig, valamint a régi és használt szövetekből készült szőnyegekig számos elemében testesíti meg a fenntarthatóságot az üzlet. A Manoj Patel Design Studio fenntartható belső tereket hozott létre az indiai Shefali Studios számára Vadodarában.

Agyag tetőcserepek, sörösüvegek, sérült padlóburkolati csempék, ablakredőnyök, használaton kívüli anyagok, fémkarikák és tükörburkolatok voltak a felhasznált hulladék és újrahasznosított anyagok között, amelyeket a tervezőcsapat a butik újragondolásához használt. A végeredmény egy színes, üde és extravagáns belső tér lett.

glamour plusz ikon Feminizmus, nimfák, Tarot - Ismerd meg a Dior első női kreatív igazgatóját, a forradalmi Maria Graziát

Feminizmus, nimfák, Tarot - Ismerd meg a Dior első női kreatív igazgatóját, a forradalmi Maria Graziát

Több, mint trend

A kirakat a legfontosabb helyszíni eszköz a fogyasztók bevonására és a velük való kommunikációra. A fenntarthatóság már nem csak egy trendi dolog, hanem meghatározó tényező a fogyasztók számára, amikor vásárlásról van szó. Az adatok azt mutatják, hogy a vásárlók egyre kevésbé hajlandóak olyan vállalatokkal kapcsolatba lépni, amelyek nem rendelkeznek valódi fenntarthatósági politikával és termékekkel.

A fenntarthatóság nem kell, hogy valami távoli fantázia legyen, odafigyeléssel és priorizálással egy nagyon is megvalósítható koncepció lehet a márkák számára. Ezek a kiválasztott példák kiemelkedtek a kreatív és fenntartható visual merchandising koncepciójukkal, lehet, hogy még hosszú út áll előttünk, de ezek a példák normává válhatnak a jövőben.

Ha nincs is lehetőségünk „feláldozni” az egész üzletet a fenntarthatóság oltárán, akkor használhatunk pár olyan terméket, kiegészítőt, amelyek középponti elemként segíthetnek egy ökotudatosabb kirakat létrehozásában. A tartósított virágok és növények használata alternatívát jelenthet a kisebb márkák számára, amikor a kirakatokban lévő díszítő elemekről van szó.

A tartósított virágok, nem művirágok, így a 100%-ban természetes tartósítási folyamatnak köszönhetően újra és újra felhasználhatók és feleannyi üvegházhatású gázkibocsátást okoznak. A LED fények, az energiatakarékos berendezések, az újrahasznosított papírból készült ruhacímkék, feliratok vagy a divatbemutatóról megmaradt díszlet újrafelhasználása a kirakatban, mind-mind egy kezdő lépés tud lenni a fenntartható üzlethelyiség kialakításának az útján.

Összefoglalva, ahogy a márkák előre haladnak, fontos, hogy átgondolják, hogyan lehet a fenntarthatóságot nem csak a kollekcióikban, hanem a márka minden aspektusában alkalmazni, beleértve az üzletek kialakítását, a kirakatokat, a munkaerőt, a gyártási folyamatokat és a csomagolást. Mivel a fogyasztói igények változnak, elengedhetetlen, hogy a márkák újragondolják és megváltoztassák a stratégiájukat és környezettudatosabb fizikai tereket hozzanak létre a vásárlók számára.