3D nyomtatott ékszer, lótuszvirág luxusruhák, ahimsa hernyóselyem - új trendek és úttörő innovációk a fenntartható divat jegyében

2025. január 31.
A jövő technológiái már a divatiparba is megérkeztek - kérdés, hogy a tervezők elég nyitottak és bátrak-e kihasználni a fejlődés adta lehetőségeket
A jövő technológiái már a divatiparba is megérkeztek - kérdés, hogy a tervezők elég nyitottak és bátrak-e kihasználni a fejlődés adta lehetőségeket
Fotó: kynny/Getty Images

3D nyomtatott ékszer, lótuszvirág luxusruhák, ahimsa hernyóselyem - új trendek és úttörő innovációk a fenntartható divat jegyében. A fenntartható divat legújabb innovációi gyökereiben átformálják a több száz éves gyártási tradíciókhoz mereven ragaszkodó nemzetközi divatipar struktúráját. Cikkünkben öt divatmárka tulajdonosával beszélgettünk, akiket a fenntarthatóságról és márkájuk újításairól kérdeztük.

Európa, Ázsia és Afrika feltörekvő térségeiben, valamint a világ vezető divatfővárosaiban, Londonban, Párizsban, Milánóban és New Yorkban mind a világmárkák, mind az új tervezők a legkülönbözőbb újításokkal igyekeznek megreformálni a nemzetközi trendeket egy élhetőbb jövő jegyében. Az elmúlt években olyan világmárkák álltak a fenntarthatóság élére, mint a Gucci, akik elsőként tették közzé profitnövekedési terveikben az ökológiai lábnyom csökkentését szolgáló lépéseiket.

Emellett egyre népszerűbbek a ’rent the runway’-típusú szolgáltató cégek is, ahol a pazarló vásárlás helyett a különböző divatmárkák termékeit meghatározott időre kibérelhetjük. A Levi’s farmermárkához hasonlóan számos világmárka döntött úgy, hogy a mennyiségi előállítás helyett a minőséget és újrahasznosítást részesíti előnyben. A helyi, limitált mennyiségű termékek előállítását promótáló, 'slow fashion'-mozgalom szintén világszerte hódít.

glamour plusz ikon Továbbra is valós probléma, hogy a női sport presztízse alacsonyabb és a női sportolók jóval kevesebbet keresnek - meddig maradhat ez így?

A divatvilág a focit ünnepli, most mindenki futballmezben jár

Az ökológiailag könnyen lebomló anyagok (ökogyapjú, ökovászon) használata is egyre inkább elterjed, e mozgalomban évek óta élen jár a The Beatles-énekes, Paul McCartney lánya által alapított Stella McCartney márka, és az alábbi nemzetközi márkák is hasonló szemléletet követnek.

Kelet-európai minta

Jiri Kalfar (luxus férfi és női márka, London/Prága - a szerk.) szenvedélye az újrahasznosított anyagok használata, az állatvédelem és az új fenntartható technológiák alkalmazása.

Egy kis cseh faluban nőttem fel állatok, erdők és rétek között, de tízéves koromtól Prágában tanultam, így elég korán megtapasztaltam a természetes környezet és a nagyvárosi élet jellegzetességeit. Amikor nyolc évvel ezelőtt elindítottam a saját márkámat, tudtam, hogy a környezet fenntarthatóságának jegyében akarok tervezni. Szerintem a fenntarthatóság azonban nem jelent egyet az egyszerűséggel, ezért szívesen kísérletezek különböző technológiákkal és anyagokkal.

A londoni divathéten bemutatott 2020-as tavaszi-nyári kollekcióm olyan organikus anyagokból készült, mint például az ahimsa selyem, melynek előállítása során nem pusztulnak el a selyemhernyók, és kízárólag természetes festéket használnak színezőnek. A kollekció egy része pedig régebbi darabok újrafeldolgozása volt. Mi szigorúan hulladékmentesen dolgozunk. Nálunk nincs nagyüzemi termelés, nem tartunk felesleges készletet, mert az eladatlan készlet pocsékolás.

Úgy gondolom, napjainkban a luxus életforma már nemcsak a termék áráról szól, hanem a tudatos vásárlásról is.

Olyan árucikkekről, amelyek nem károsítják az élővilágot, de mégis egyediek. Nekem ez az igazi luxus és ez a trend” - árulja el a tervező, honnan ered a fenntarthatóság iránti érdeklődése.

glamour plusz ikon Kreativitás, jó sales- és marketingismeret plusz fenntartható nézőpont - Divattervezőnek lenni sokkal több, mint rajztudás

A divatvilág a focit ünnepli, most mindenki futballmezben jár

Trendek a tengerentúlról

Egy kambodzsai embercsempészektől kiszabadult nő történetéből hallottam először erről a csodálatos virágról, amelyet az újjászületés, a tisztaság és a bölcsesség szimbólumaként ismerünk. Amikor először jártam a történetből megismert kambodzsai vidéken, felfedeztem egy, a lótusz virágából származó rostokból készített anyagot. A helyi, kiszolgáltatott nőkkel való beszélgetéseim nyomán döntöttem el, hogy ezt az anyagot fogom felhasználni legújabb kollekciómhoz.

A lótusz az egyik legősibb természetes mikrorost, amely nem tartalmaz mérgező és vegyi anyagokat sem a termesztés, sem a gyártási folyamatokat követően. Maximális puhaságot és légáteresztést biztosít, gyorsan szárad és nagy nedvszívó képessége. Bár több száz éves technikával, kézzel szövik, mégis az egyik legmodernebb újítás a divat világában. Az így készült Zelei Trace ruhák és termékek luxusminőséget képviselnek, melyekben egyesül a fenntartható gyártás és a minél kisebb ökológiai lábnyom elve is.

A cég első teljes férfi és női kollekciója nagy sikert aratott a 2019-es szeptemberi és a 2020-as februári New Yorki divathéten is” - magyarázza Zelei Trace (luxus resort férfi és női márka, Kalifornia - a szerk.) azzal kapcsolatban, hogyan lett a lótuszvirág a kollekció meghatározó alapanyaga és védjegye.

glamour plusz ikon „A Földet nem egy maroknyi tökéletes zero waster fogja megmenteni, hanem több milliárd tökéletlen”- beszélgetés Antal Évával, a Vászonzsákoslánnyal

A divatvilág a focit ünnepli, most mindenki futballmezben jár

Caroline Quinio, a PLAITLY 3D nyomtatású ékszermárka márka tulajdonosa eredeti szakmáját illetően építész, de divattervezőként dolgozik. A New Yorkban tevékenykedő alkotó elárulja, miként gondolkozik a fenntarthatóságról, és mindez hogyan jelenik meg az ékszerei tervezésében és elkészítésében.

Számomra a fenntarthatóság azt a felelősséget jelenti, hogy a környezeti erőforrásokat őrizzük meg a következő generációk számára. Építészként tisztában vagyok az építkezések környezeti hatásaival, ez pedig befolyásolja az ékszereim tervezésével és előállításával kapcsolatos gondolkodásomat. A digitális tervezés segítségével nyomon tudom követni, hogy pontosan mennyi anyagra van szükség egy ékszer előállításához, a 3D-s nyomtatás pedig minimalizálja a hulladék keletkezését a prototípusok és a viaszmodellek készítésénél.

Ez azért fontos, mert például egy uncia arany kibányászása akár húsz tonna hulladékot is termelhet. Ékszertervezőként újrahasznosított fémet használok, ami csökkenti a felesleges bányászatot és a felesleges hulladék keletkezését. Helyi beszállítókkal dolgozok, amivel szintén csökkenteni tudom a cégem ökológiai lábnyomát. Ezen kívül csak annyi ékszert készítek, amennyire kereslet van. Nincs raktárkészletem, így nem használok fel nyersanyagforrásokat arra, hogy a szükségesnél több darabot állítsak elő.

Természetesség és fenntarthatóság

A Kahindo egy olyan New Yorkban alapított luxusmárka, amely a fenntartható és etikus üzleti magatartást elsődleges céljának tekinti. „Hitvallásunk a tisztességes üzlet, a nemek közötti egyenlőség, a hátrányos helyzetű csoportok felkarolása. Az általunk használt alapanyagokat Afrikából szerezzük be és ott is gyártatjuk, mert fontosnak tartjuk, hogy munkához juttassuk az elszigetelődött közösségekben élő nehéz sorsú nőket. Termékeink anyagát

Kenyában kézzel festik menekült nők, de más kézműves csoportokkal is nagyon jó az együttműködésünk.

Úgy gondolom, a luxusmárkáknak arra kell törekedniük, hogy vásárlóik ismerjék meg az egyedi termékek előállításának történetét, az alapanyagok felkutatásától az elkészítésen keresztül a végső produktum megszületéséig. Hisszük, hogy ha ezt jól tudjuk kommunikálni feléjük, akkor vevőink jobban fogják értékelni a megvásárolni kívánt áru mögött meghúzódó emberi munka értékét, és jóval tudatosabban fognak vásárolni” - fejti ki a márka tulajdonosa.

glamour plusz ikon Az Operaház kulisszáiból tudósít a spicc-cipők és tütük világáról Czank Lívia újságíró, mi pedig nem tudunk betelni vele!

A divatvilág a focit ünnepli, most mindenki futballmezben jár

Egy másik, szintén new york-i ékszermárka, a PlayHardLookDope alapítója beszél arról, hogy miként kapcsolódnak az ékszerek a fenntarthatósághoz és a társadalmi felelősségvállaláshoz. „Az ékszermárkánkat 2017-ben alapítottuk New Yorkban. Hármas jelszavunk a minőség, a természetesség és a fenntarthatóság, ezt követjük az ékszereink előállítása során a kezdetektől.

Minden termékünk kézzel gyártott és egyedi, amelyeket minőségi fémekből, bőrből, természetes kövekből és ezüstből állítunk elő. Fő profilunk a fair trade kereskedelemmel beszerzett gyógyító erejű ásványok ékszerbe foglalása. Minden kőnek más a gyógyító ereje, és különféle betegség ellen nyújt védelmet. Pont ezért csak kis mennyiségben gyártjuk őket vásárlóink igényeinek megfelelően.

A PlayHardLookDope új kollekcióját a 2019-es Grand Central Holiday Fair alkalmával mutattuk be New Yorkban, ahol ezek a különleges erővel bíró ékszerek nagy sikert arattak a vendégek körében. Márkánk azóta olyan vezető magazinban is helyet kapott, mint a The New Yorker.

Emellett azt is fontosnak tartjuk, hogy márkánk részese legyen a társadalmi felelősségvállalásnak.

Ezért a koronavírus-járvány idején olyan ékszereket ajándékoztunk a New York-i kórházak nővéreinek és orvosainak, amelyek segítik a kiegyensúlyozott lelki állapot megőrzését.”

Szöveg: Ravas Lili divatmenedzser (New York), Tamas Rita (London) – Lily Ravas Brand Management (New York)