Ha menyasszonyi ruhát kölcsönözhetünk, miért ne tennénk ezt meg más ruhadarabokkal is?
A fenntartható divat fontossága egyre inkább előtérbe kerül a társadalmi és környezeti felelősségvállalás jegyében. A ruhakölcsönzés koncepciója a hagyományos vásárlás paradigmáját is átalakítja, hiszen nem a ruhák birtoklása a fontos, hanem azok használata és élvezete. Ismerd meg Pataki Nagy Évát, a Sikkmeup! fenntartható közösségi gardrób, ruhakölcsönző alapítóját!
A ruhakölcsönzés általában olcsóbb lehet, mint az új ruhák vásárlása, különösen, ha csak ritkán, különleges alkalmakra viselünk egy-egy darabot. Emellett lehetőséget ad arra is, hogy olyan prémium márkákban jelenjünk meg, amelyeket egyébként nem engedhetnénk meg magunknak. Éva sokoldalú ember, a tanulmányait tekintve is számos területbe kóstolt bele. Üzleti kommunikáció és művelődésszervező diplomák után még elvégzett egy szőlész-borász szakmérnöki képzést is. Huszonöt évesen került egy multinacionális vállalathoz, ahol sales területen dolgozott és ez a munkahelyi közeg hatással volt a öltözködésére is
Mi volt az az inspiráció vagy tapasztalat, ami arra ösztönzött, hogy ruhakölcsönzőt nyiss?
Átlagosan tizenöt évvel idősebb kollégákkal dolgoztam együtt, vagy sokszor felsővezetőkkel kellett tárgyalnom, ez nagyban meghatározta azt is, hogy elegánsabb, konzervatívabb öltözködési stílusom legyen és az átlagnál jobban foglalkozzak az üzleti etikett és protokoll világával. A kapcsolatépítésben rengeteg tapasztalatot szereztem, amit jól tudtam kamatoztatni a 2023 őszén elindított Sikkmeup! vállalkozásomban, ami egy igazi szerelemprojekt.
Az évek alatt rengeteg rendezvényen kellett megjelennem a munkáim miatt. Kis ország vagyunk, sokszor ugyanazokkal az emberekkel találkoztam, illetve a közösségi média világában mindig van „nyoma” a részvételnek, így az „egy esemény- egy ruha” elv nagyon is releváns lett. Azonban egy idő után sem a pénztárcám, sem a szekrényem nem bírta már el a sok új ruha vásárlása okozta terheket, így elkezdtem hosszú távú megoldásban (használtruha vásárlás, ruhabérlés) gondolkodni, de nem nagyon találtam alternatívát.
Bérlésnél különösen fontos az árképzés, mi alapján határoztad meg az árakat, hogy versenyképes és fenntartható legyen a vállalkozásod?
Nekem az az egyik legfőbb szempont, hogy jó érzéssel béreljenek tőlem, legyen szerelem a megtalált ruha és boldogság az, hogy „csak ennyibe” kerül a bérlés. Általában alkalmanként tíz-harmincezer forint között van a bérlési díj és ehhez jön még a kaució, amit visszajár, miután visszakapom a ruhát. Magam felelek a tisztításukért és azért, hogyha elhasználódnak akkor megvarrjuk őket. Nyilván egyik darab sem több száz alkalommal történő hordásra van kitalálva, de a kontrolált tisztítással hosszabbá tudom tenni a ruhák élettartamát.
Miért érdemes szerinted a ruhakölcsönzés mellett dönteni az új ruhavásárlás helyett, különösen, ha alkalmi vagy ritkán viselt ruhákról van szó?
Mert tele vagyunk ruhákkal, nem férünk el a szekrényben tőlük. Továbbá, az egyik legszennyezőbb ipar a textilipar, teljesen kizsákmányoljuk az erőforrásainkat és elképesztő mértékű túlfogyasztásban élünk. Alkalmi ruhákat legtöbbször egy-egy eseményre hordunk, utána csak szaporítják a szekrényben csak helyet foglaló ruhák számát. Ha van lehetőség megfizethető, minőségi és az aktuális trendeknek megfelelő ruhát bérelni, akkor ez lehet egy igazán fenntartható XXI. századi megoldás.
Hogyan segít a ruhakölcsönzés csökkenteni az egyéni környezeti lábnyomot?
A ruhatárunk és a világunk is megtelt. Elérkezett a cselekvés ideje, most kell tennünk valamit, hogy gyermekeinknek élhető bolygót hagyjunk örökül. Én azzal tudok segíteni, tenni, hogy a fenntartható divat felé terelem az embereket. A kölcsönzőmben olyan darabok is megtalálhatóak, amik más hölgyek szekrényeiben voltak eddig. A már legyártásra került darabokat újra a körforgás részévé teszem azáltal, hogy nálam kikölcsönözhetők, így újra és újra használatban lehetnek.
Mit gondolsz, miképp lehetne a divatipar működése fenntarthatóbb?
Megadóztatnám a fast fashion termékeket árusító cégeket - Franciaországban már van erre irányuló kezdeményezés - és korlátoznám a ruhadarabokat bemutató reklámokat. Folyamatosan gyártják az új kollekciókat és akciókkal próbálnak minket elcsábítani nem csak a bevásárlóközpontokban, hanem a médiafelületeken egyaránt. Ezek jelentősen hozzájárulnak az impulzusvásárláshoz.
Jó lenne, ha az állam vagy a divatügynökség támogatással ösztönözni tudná a ruhakörforgással foglalkozó vállalkozásokat. Azon dolgozom, hogy trendivé tegyem a ruhakölcsönzést, érdemes lenne híres embereket, influenszereket állítani az ügy mellé, hiszen a fenntarthatóság a közös ügyünk.
Magyarországon komoly történelmi és társadalmi okai vannak a használtruha, illetve a kölcsönzés iránti ellenszenvnek. Mivel a szocializmus időszakában nem volt választék, így amikor megjelentek az első nyugati üzletek, mindenki birtokolni szeretett volna egy-egy új ruhadarabot. Ez a birtoklási vágy elég erősen jelen van a mentalitásunkban, hogy amit megvettem, az már az enyém, senki nem veheti el tőlem. Mit gondolsz, reális lehet hogy hétköznapi ruhákat is kölcsönözzünk pár év múlva? Milyen irányba halad ez a tendencia európai viszonylatban?
A vállalkozásom koncepciója az elengedésre épül. A tengerentúlon és itt Európában is – többek között az Egyesült Királyságban vagy épp Hollandiában – működnek már olyan kölcsönzők, amelyekből hétköznapi darabokat is lehet bérelni, én viszont egyelőre még az exkluzív eseményekre koncentrálok. Viszont a működési elv ugyanaz: ez egy közösségi gardrób. Olyan jó állapotú darabokat kínálunk kölcsönzésre, amiket egyszer már kifizettek. A ruha tulajdonosa így passzív jövedelemre tehet szert, aki pedig tőlünk bérel ruhát, látható összeget spórol meg, ami a megjelenésén egy picit sem érződik.
De a legtöbbet a környezet nyeri, hiszen nem termelünk újabb szemetet, újradefiniáljuk a meglévő darabokat. Azonban nem gondolom, hogy itthon belátható időn belül reális, hogy átlagos hétköznapi darabokat fognak bérelni az emberek. Inkább az alkalmi és a luxus ruhatermékek bérlése lesz releváns és elterjedtebb.
Milyen terveid vannak a Sikkmeup! vállalkozással kapcsolatban a jövőre nézve?
Több megkeresés érkezett már, hogy vidéken is nyíljon Sikkmeup! ruhakölcsönző, így gondolkodom egy franchise koncepció kialakításában. Ezen felül új honlapot és webshopot is tervezek, de még a külső forrásokra pályázom ezekhez. A stúdiót már kinőttük, így két éven belül új helyre kell költöznünk, de maradok a XII. kerületben. Azt látom, a piac és az emberek is nagyon nyitottak erre a koncepcióra, most van igazán relevanciája egy ilyen ruhakölcsönzőnek. Gyűjtöm a forrásokat, pályázok és figyelem a lehetőségeket.
Stylist: Komáromy Csillu @styledbycsillu
Smink és haj: Leányfalvi Vanda