Nehezen döntesz reggelente, mit vegyél fel? Segít az algoritmus és a digitális gardrób

2025. március 24.
A mesterséges intelligencia és a Stylebot megváltoztatja a vásárlási élményt és az otthoni tanácstalanságot ruhavásárlás előtt
A mesterséges intelligencia és a Stylebot megváltoztatja a vásárlási élményt és az otthoni tanácstalanságot ruhavásárlás előtt
Fotó: SvetaZi/Getty Images

Álltál már a zsúfolt szekrényed előtt azt gondolva, hogy nincs mit felvenned? Csalódtál már egy ruharendelésedben, mert máshogy állt, mint elképzelted? Tudod mennyi felesleges ruhát gyárt a divatipar, és ez mennyire környezetszennyező?

Tény, hogy a technológia és a mesterséges intelligencia megváltoztatja az életünk minden aspektusát, így azt is, hogyan állunk a divat kérdéséhez.

Nem eszköz, a fejlődés kulcsa

Mikor a 2024-es CES technológiai kiállításon belefutottam az Inki-standján egy vállfányi ruhába, nem tudtam mire számítsak. A francia cég ahogyan ők jellemzik magukat, üzleti mesterséges intelligenciát kínálnak a divatipar számára, és garantálják a pontosságot, precizitást és hatékonyságot. A márka alapértékeire, megjelenésére, jellemzőire alapozva segít a mesterséges intelligencia, méghozzá úgy, hogy az előbb felsorolt egyedi paraméterek mellett piaci szegmenst elemez, trendeket figyel, és ehhez mérten kreatív ötletekkel áll elő.

glamour plusz ikon Divat a képzőművészet templomában: Az elmúlt tíz év legizgalmasabb, kiállítótérben megrendezett divatbemutatói

Divat a képzőművészet templomában: Az elmúlt tíz év legizgalmasabb, kiállítótérben megrendezett divatbemutatói

Ha a Gucci tervezői inspirációt keresnek, akkor a mesterséges intelligencia, a Gucci stílusában, eladási mutatóit, versenytársak eladási mutatóit elemezve kidobja néhány, a Gucci stílusához passzoló kék szoknya és piros bőrkabát tervét, mert a konkurenciánál jól mentek tavaly a színes darabok. „Eszünk ágában sincs” - vágta rá a cég képviselője arra a kérdésre, hogy ez a módszer megöli-e a tervezők egyéni kreativitását.

Inspirációt nyújt, ötleteket ad, kiindulási pontokat mutat, felgyorsítja és egyszerűbbé teszi a munkát” - sorolja az előnyöket. Ráadásul abban is hisznek, hogy így nagyon sok ruhadarabot le sem kell gyártatni, mert már a kezdeti fázisban a mesterséges intelligencia által generált képeket már be lehet mutatni a közönségnek vagy a buyereknek. A szolgáltatás része, hogy a tervekből pár kattintással gyártósorhoz alkalmas szabásmintákat és technikai adatokat is készít, amelynél figyel arra is, hogy minél kisebb legyen a lehulló maradék.

Kell egyáltalán új ruha?

Vannak olyan darabok a szekrényedben, amiket csak egyszer vettél fel? Elgondolkoztál már azon hogy egy felsőt csak azért vegyél meg, mert jól mutat majd például a nyaralásos fotón? Erre jelentenek megoldást a digitális ruhadarabok, amelyekre már a legnagyobb divatházak is felfigyeltek.

Amellett, hogy a mesterséges intelligencia megtervezi és „rád szabja” a tökéletes, de csak a megabájtok univerzumában létező ruhadarabot arra a bizonyos nyaralásos fotóra, a digitális avatarod, azaz a virtuális világban létező másodnak olyan dizájner darabjai lehetnek, amilyenekre te is vágysz a valódi világban. Azért azt érdemes látni, hogy

attól még, ha egy ruhadarab nem létezik a fizikai világban, nem jelenti azt, hogy nem is környezetszennyező.

A szerverek működése ugyanis sokkal nagyobb környezeti terhelést jelenthet, mint egy olyan tudatosan, ügyesen és jól megválasztott ruhadarab, ami hosszú évekig, évtizedekig a ruhásszekrényed alapdarabja.

glamour plusz ikon „Vagyok annyira jóban magammal, hogy nem okoznak traumát a ráncok” – Interjú Stohl Lucával

„Vagyok annyira jóban magammal, hogy nem okoznak traumát a ráncok” – Interjú Stohl Lucával

Újraformálja a kapcsolatod a ruháiddal

Szintén a CES kiállításon találkoztunk a Stylebottal, ami alapjaiban változtatja meg a tervek szerint a vásárlási élményt, és az otthoni tanácstalansággal vegyes kétségbeesést a szekrény előtt állva. A koreai startup a fogyasztók és az üzleti megoldások felé is nyit. Utóbbit úgy kell elképzelni, hogy van egy kedvenc ruhaboltod, ami készít rólad egy avatart, így a kinézett termékeket fel is tudod virtuálisan próbálni.

De ez nem minden, mert az ajánlórendszer megmutatja azt is, hogy azt a darabot kiegészítőkkel és más ruhákkal kombinálva, hogyan tudod felvenni, sőt ha korábban vásároltál ott valamit, amihez az MI szerint jól passzolna egy újabb darab a friss kollekcióból, megmutatja neked azt is, hogy az hogyan állna. A felhasználóknak szóló funkciók lényege pedig az, hogy a ruhásszekrényed tartalmát digitalizálhatod, az algoritmus pedig ajánlásokat ad minden reggel arra vonatkozóan, hogy mit vegyél fel.