A Szex és New York tette naggyá a Fendi ikonikus kistáskáját, ami egy kenyér nevét viseli

2025. március 25.
glamour fendi baguette
A Fendi A Baguette népszerűsége miatt a luxuscikkek legjobbjai közé emelkedett
Fotó: Northfoto

Különleges kialakítása és ikonikus dizájnja miatt a divattörténelem egyik leghíresebb táskái közé tartozik a Fendi Baguette, ami az egyik legkönnyebben felismerhető luxuscikké, a kultikus „Szex és New York-táskává” vált. De vajon hogyan lett ez az apró kiegészítő a modern divat- és popkultúra kiemelkedő darabja, és miért is viseli egy kenyér nevét?

A Fendi divatházat pont száz évvel ezelőtt, 1925-ben alapították Rómában, Adele Fendi és férje, Edoardo Fendi jóvoltából. Hatalmas szerelem volt az övék: talán csak a kis manufaktúrájukat szerették úgy, mint egymást, ahol eredetileg bundákat és különböző bőrárukat kínáltak a vásárlóiknak. Olyan szenvedéllyel építették fel a divatházat, ahogyan azt unokájuk, Silvia Venturini Fendi azóta is teszi.

Mi sem nagyobb bizonyítéka ennek az, hogy ő tervezte meg a világ leghíresebb válltáskáját, a vékony dizájnnal és pálcikaszerű szabásvonallal rendelkező Baguette-et is. A táskát 1997-ben, az őszi/téli divathéten mutatták be a nagyközönség számára, egy évvel később pedig már bárki szabadon megvásárolhatta.

Hogyan lett egy bagettből Szex és New York táska?

Inspirációját a francia nők szolgáltatták, akik rendszerint a hónuk alatt vitték a hosszú, vékonyka bagett kenyeret. Silvia Venturini Fendi is pont ezt akarta megjeleníteni dizájnban, ezért a táskát is ilyen formában tervezte meg, valamiféle ódaként a francia nők számára. Természetesen a dizájner arra is figyelt, hogy a táska ne csak csinos legyen, hanem kényelmes is (ha már kis méreténél fogva praktikusnak aligha mondható), ezért a két végén egy kicsit feljebb vitte a táska szélességét, hogy még szabadabb mozgása legyen a karoknak.

Így született meg a hosszúkás, enyhén téglalap, enyhén kifliszerű alakból, egy fémszíjból, egy dupla FF Fendi logóból, valamint a vállszíjból álló Baguette táska, amiért először nem voltak oda az emberek. Néhány divatkritikus az egekbe magasztalta, ahogyan pár hírességen is megfordult a táska, de komolyabb visszhangja nem volt addig, amíg 2000-ben fel nem bukkant a Szex és New York-ban.

Az ezredforduló küszöbén ugyanis egy csapásra divatos lett, amit így huszonöt év távlatból nézve sokan a világ első IT-táskájának neveznek. Ez azt jelenti, hogy ez az első olyan táska, amit az adott korszak trendteremtő divatikonja tett naggyá. A millenniumi évben ez Carrie Bradshaw karaktere volt, aki Sarah Jessica Parker alakított. A karakternek nem egy, hanem legalább egy halom ikonikus divatterméket köszönhetünk: többek között a Baguette táskát is, amit a sorozat harmadik évadjának tizenhetedik epizódjában (What Goes Around Comes Around) láthattunk először.

glamour plusz ikon 26 év után is odáig vagyunk Carrie Bradshaw gardróbjáért, vajon miért?

Erre senki nem számított! Kiderült, hogy kivel osztotta meg az ágyát Koncz Zsuzsa

A sztori szerint kirabolják Carrie-t, ám a rabló nemcsak az értékeit, hanem a csinos kis táskáját is követeli. Ekkor hangzik el az ikonikus mondat:

Ez nem csak egy táska, ez egy Baguette!

Ami eredeti nyelven, angolul talán még frappánsabban hangzik: „It’s not a bag, it’s a Baguette!”

Voltak hullámvölgyek, de a Fendi Baguette mindig örök divat

Ezek után a táska olyan nagy divatszenzáció lett , hogy számtalan fazonban és színben jelent meg a sorozatban: többek között rózsaszín flitteres, barna kígyóbőr, karamell színű és csillogó, lila flitteres külsővel is láthattuk – illetve, egy hamisított darabot is becsempésztek a harmadik évad tizennegyedik epizódjába (Sex and Another City), amikor Samantha az arany replikáját összetéveszti egy Playboy-nyuszi eredetijével. A Baguette növekvő népszerűsége miatt pedig hamar feltornászta magát a kor legjobban vágyott luxuscikkei közé.

Ez volt az első olyan táska, amelynek luxusáruházas várólistája volt, és az olyan hírességek, mint Paris Hilton, Julia Roberts és Liz Taylor pedig előszeretettel viselték. A 2000-es évek közepére a Fendi akkori kreatív igazgatója, Karl Lagerfeld kitalálta, hogy a márka logójába kellene öltöztetni a táskát. A barna logós dupla FF-es darabok azonban nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket – főleg azért, mert a logómánia akkoriban kezdett el terjedni, más márkák nagyobb táskáin pedig mutatósabbak voltak a jelzések.

A nagy tote táskák, a maxi darabok és a shopperek népszerűségének okán a Fendi tartott attól, hogy az apró Baguette végleg ki fog menni a divatból, ezért azt a döntést hozták, hogy kivonják a forgalomból. Természetesen ez egy pár évre szóló terv volt, ami a ragyogó dizájnt meg akarta védeni az elértéktelenedéstől. Ekkor a divatház más táskái (pl. Peekaboo, Fendi Spy) kerültek reflektorfénybe, a Baguette pedig várt a sorára – egészen 2019-ig, amikor a Y2K-trend felemelkedése újból előtérbe helyezte a kiegészítőt.

Kitűnő alkalom volt ez a régi darabok felelevenítésérére és a rebrandingre, ami által a kisebb-nagyobb méretű, maxi, mini és nano Baguette-ek is megjelentek a piacon.

Sarah Jessica Parker az És egyszer csak...-ban is hordta az ikonikus Fendi-t
Fotó: James Devaney/Getty Images

A kultikus Baguette táska kézműves mesterművé válik

Az új táskákat bőr, vászon és denim anyagokból, flitteres vagy akár hímzéses díszítésekkel is meg lehetett vásárolni, a divatház pedig felkérte Sarah Jessica Parkert, hogy ismét reklámozza a híres terméket. Az őrület a tetőfokára hágott és újra menő kiegészítő lett a Baguette-ből. Egy évvel később létre is hozta a Fendi a Hand in Hand projektjét, miszerint különböző olaszországi mesterek és kézműves szakértők a saját módszereik alapján kreálják meg a klasszikus Baguette táskát.

Volt, aki csupa csipkéből, más kézi hímzésből, fűzfaágak, vagy seprűszálakból szövéséből készíti el a remekművét, de faragott fából, ezüstből, kézzel vágott mikrocsipkéből és más ékszerkészítési munkálatok folyamatából is született már egy-egy limitált Baguette. A projekt jelenleg is zajlik, időszakos kiállítások keretein belül pedig meg lehet tekinteni a különleges kiadásokból álló kollekciót – jelenleg Ázsiában.

A projektről könyv is készült Fendi Hand in Hand címmel, melyet a táska huszonötödik születésnapja alkalmából adott ki a divatház, de nemcsak ezzel ünnepelték meg a Baguette fennállását. 2022 őszén a Baguette lett az első olyan táska, melynek negyedszázados születésnapjára saját divatbemutatója lett. Ez nagy dolog, mert bár sok híres táska van a világon (gondoljunk csak a Birkinekre, a Vuittonokra, a Guccikra vagy a Chanelekre) eddig még egyik sem volt külön showja.

Az ünnepi kollekció különlegességei közé tartozott egy Swarovski-kristályokkal kirakott darab, de Tiffany & Co. is készített egy kék változatot külön erre az alkalomra. A kollekcióban szereplő egyes darabok megtervezésében pedig Marc Jacobs dizájner és Sarah Jessica Parker is segédkezett. A színésznő természetesen az első sorból nézte végig a bemutatót, a riportereknek pedig elárulta, hogy szerinte miért is szereti mindenki (köztük Carrie is) ezt a táskát.

„A Fendi volt az első divatház, aki kölcsönadott termékeket a sorozatba. Az egyik ilyen első darab az akkor megjelenő Baguette volt, ami egy csodás, időtálló, mégis különleges táska. Remekül lehet kombinálni különböző összeállításokkal”. A sztorihoz persze az is hozzátartozik, hogy a Fendi volt első luxuskategóriás divatház, aki kölcsönzött ruhákat és táskákat a sorozatba. Ezt a produkció stylistja, Patricia Field úgy próbálta meghálálni, hogy ha lehetősége adódott rá, mindig ezt a táskát párosította Carrie öltözékéhez.

glamour plusz ikon Carrie Bradshaw tette naggyá, de Katalin hercegné is hordta már a világ legikonikusabb cipőjét

Erre senki nem számított! Kiderült, hogy kivel osztotta meg az ágyát Koncz Zsuzsa

Az együttműködésnek pedig meg is lett a gyümölcse: a Baguette-et azóta is imádják a nők, a megjelenése után lassan harminc évvel is – mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy a TikTok-on több, mint 18 millió megtekintést hozott a #fendibaguette hashtag.

Ezé a táskáé a jövő és a múlt is

A táskát azóta olyan sokféle változatban láthattuk már, hogy szinte követni sem lehet: többek között a Versace is tervezett neki egy külön dizájnt a Fendace együttműködés egyik darabjaként, még 2022-ben, ami hatalmas siker volt. Jelenleg pedig egyik modern, felújított verziója, a Mamma hódítja meg az emberek szívét. A Fendi hivatalos honlapján már az összes darab elkelt, ezért a divatház megint jól betalált.

A nagyon trendi, kicsit bohó, sikkes táskát különböző méretekben lehet megvásárolni és bár formájában változott az eredeti Baguette-től, azért még mindig megvannak benne azok az ikonikus jegyek, melyekről azonnal fel lehet ismerni a táskát. Túl nagy lenne az újítás? Lehet, de a divatiparban (úgy, mint a való életben) is fel kell néha rázni a dolgokat ahhoz, hogy értékelni tudjuk az eredetit, az igazit, ami mindig örök lesz. A Fendi Baguette pedig pont ilyen.