A Szex és New York tette naggyá a Fendi ikonikus kistáskáját, ami egy kenyér nevét viseli
Különleges kialakítása és ikonikus dizájnja miatt a divattörténelem egyik leghíresebb táskái közé tartozik a Fendi Baguette, ami az egyik legkönnyebben felismerhető luxuscikké, a kultikus „Szex és New York-táskává” vált. De vajon hogyan lett ez az apró kiegészítő a modern divat- és popkultúra kiemelkedő darabja, és miért is viseli egy kenyér nevét?
A Fendi divatházat pont száz évvel ezelőtt, 1925-ben alapították Rómában, Adele Fendi és férje, Edoardo Fendi jóvoltából. Hatalmas szerelem volt az övék: talán csak a kis manufaktúrájukat szerették úgy, mint egymást, ahol eredetileg bundákat és különböző bőrárukat kínáltak a vásárlóiknak. Olyan szenvedéllyel építették fel a divatházat, ahogyan azt unokájuk, Silvia Venturini Fendi azóta is teszi.
Mi sem nagyobb bizonyítéka ennek az, hogy ő tervezte meg a világ leghíresebb válltáskáját, a vékony dizájnnal és pálcikaszerű szabásvonallal rendelkező Baguette-et is. A táskát 1997-ben, az őszi/téli divathéten mutatták be a nagyközönség számára, egy évvel később pedig már bárki szabadon megvásárolhatta.
Hogyan lett egy bagettből Szex és New York táska?
Inspirációját a francia nők szolgáltatták, akik rendszerint a hónuk alatt vitték a hosszú, vékonyka bagett kenyeret. Silvia Venturini Fendi is pont ezt akarta megjeleníteni dizájnban, ezért a táskát is ilyen formában tervezte meg, valamiféle ódaként a francia nők számára. Természetesen a dizájner arra is figyelt, hogy a táska ne csak csinos legyen, hanem kényelmes is (ha már kis méreténél fogva praktikusnak aligha mondható), ezért a két végén egy kicsit feljebb vitte a táska szélességét, hogy még szabadabb mozgása legyen a karoknak.
Így született meg a hosszúkás, enyhén téglalap, enyhén kifliszerű alakból, egy fémszíjból, egy dupla FF Fendi logóból, valamint a vállszíjból álló Baguette táska, amiért először nem voltak oda az emberek. Néhány divatkritikus az egekbe magasztalta, ahogyan pár hírességen is megfordult a táska, de komolyabb visszhangja nem volt addig, amíg 2000-ben fel nem bukkant a Szex és New York-ban.
Az ezredforduló küszöbén ugyanis egy csapásra divatos lett, amit így huszonöt év távlatból nézve sokan a világ első IT-táskájának neveznek. Ez azt jelenti, hogy ez az első olyan táska, amit az adott korszak trendteremtő divatikonja tett naggyá. A millenniumi évben ez Carrie Bradshaw karaktere volt, aki Sarah Jessica Parker alakított. A karakternek nem egy, hanem legalább egy halom ikonikus divatterméket köszönhetünk: többek között a Baguette táskát is, amit a sorozat harmadik évadjának tizenhetedik epizódjában (What Goes Around Comes Around) láthattunk először.
26 év után is odáig vagyunk Carrie Bradshaw gardróbjáért, vajon miért?
A sztori szerint kirabolják Carrie-t, ám a rabló nemcsak az értékeit, hanem a csinos kis táskáját is követeli. Ekkor hangzik el az ikonikus mondat:
Ez nem csak egy táska, ez egy Baguette!
Ami eredeti nyelven, angolul talán még frappánsabban hangzik: „It’s not a bag, it’s a Baguette!”
Voltak hullámvölgyek, de a Fendi Baguette mindig örök divat
Ezek után a táska olyan nagy divatszenzáció lett , hogy számtalan fazonban és színben jelent meg a sorozatban: többek között rózsaszín flitteres, barna kígyóbőr, karamell színű és csillogó, lila flitteres külsővel is láthattuk – illetve, egy hamisított darabot is becsempésztek a harmadik évad tizennegyedik epizódjába (Sex and Another City), amikor Samantha az arany replikáját összetéveszti egy Playboy-nyuszi eredetijével. A Baguette növekvő népszerűsége miatt pedig hamar feltornászta magát a kor legjobban vágyott luxuscikkei közé.
Ez volt az első olyan táska, amelynek luxusáruházas várólistája volt, és az olyan hírességek, mint Paris Hilton, Julia Roberts és Liz Taylor pedig előszeretettel viselték. A 2000-es évek közepére a Fendi akkori kreatív igazgatója, Karl Lagerfeld kitalálta, hogy a márka logójába kellene öltöztetni a táskát. A barna logós dupla FF-es darabok azonban nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket – főleg azért, mert a logómánia akkoriban kezdett el terjedni, más márkák nagyobb táskáin pedig mutatósabbak voltak a jelzések.
A nagy tote táskák, a maxi darabok és a shopperek népszerűségének okán a Fendi tartott attól, hogy az apró Baguette végleg ki fog menni a divatból, ezért azt a döntést hozták, hogy kivonják a forgalomból. Természetesen ez egy pár évre szóló terv volt, ami a ragyogó dizájnt meg akarta védeni az elértéktelenedéstől. Ekkor a divatház más táskái (pl. Peekaboo, Fendi Spy) kerültek reflektorfénybe, a Baguette pedig várt a sorára – egészen 2019-ig, amikor a Y2K-trend felemelkedése újból előtérbe helyezte a kiegészítőt.
Kitűnő alkalom volt ez a régi darabok felelevenítésérére és a rebrandingre, ami által a kisebb-nagyobb méretű, maxi, mini és nano Baguette-ek is megjelentek a piacon.
A kultikus Baguette táska kézműves mesterművé válik
Az új táskákat bőr, vászon és denim anyagokból, flitteres vagy akár hímzéses díszítésekkel is meg lehetett vásárolni, a divatház pedig felkérte Sarah Jessica Parkert, hogy ismét reklámozza a híres terméket. Az őrület a tetőfokára hágott és újra menő kiegészítő lett a Baguette-ből. Egy évvel később létre is hozta a Fendi a Hand in Hand projektjét, miszerint különböző olaszországi mesterek és kézműves szakértők a saját módszereik alapján kreálják meg a klasszikus Baguette táskát.
Volt, aki csupa csipkéből, más kézi hímzésből, fűzfaágak, vagy seprűszálakból szövéséből készíti el a remekművét, de faragott fából, ezüstből, kézzel vágott mikrocsipkéből és más ékszerkészítési munkálatok folyamatából is született már egy-egy limitált Baguette. A projekt jelenleg is zajlik, időszakos kiállítások keretein belül pedig meg lehet tekinteni a különleges kiadásokból álló kollekciót – jelenleg Ázsiában.
A projektről könyv is készült Fendi Hand in Hand címmel, melyet a táska huszonötödik születésnapja alkalmából adott ki a divatház, de nemcsak ezzel ünnepelték meg a Baguette fennállását. 2022 őszén a Baguette lett az első olyan táska, melynek negyedszázados születésnapjára saját divatbemutatója lett. Ez nagy dolog, mert bár sok híres táska van a világon (gondoljunk csak a Birkinekre, a Vuittonokra, a Guccikra vagy a Chanelekre) eddig még egyik sem volt külön showja.
Az ünnepi kollekció különlegességei közé tartozott egy Swarovski-kristályokkal kirakott darab, de Tiffany & Co. is készített egy kék változatot külön erre az alkalomra. A kollekcióban szereplő egyes darabok megtervezésében pedig Marc Jacobs dizájner és Sarah Jessica Parker is segédkezett. A színésznő természetesen az első sorból nézte végig a bemutatót, a riportereknek pedig elárulta, hogy szerinte miért is szereti mindenki (köztük Carrie is) ezt a táskát.
„A Fendi volt az első divatház, aki kölcsönadott termékeket a sorozatba. Az egyik ilyen első darab az akkor megjelenő Baguette volt, ami egy csodás, időtálló, mégis különleges táska. Remekül lehet kombinálni különböző összeállításokkal”. A sztorihoz persze az is hozzátartozik, hogy a Fendi volt első luxuskategóriás divatház, aki kölcsönzött ruhákat és táskákat a sorozatba. Ezt a produkció stylistja, Patricia Field úgy próbálta meghálálni, hogy ha lehetősége adódott rá, mindig ezt a táskát párosította Carrie öltözékéhez.
Carrie Bradshaw tette naggyá, de Katalin hercegné is hordta már a világ legikonikusabb cipőjét
Az együttműködésnek pedig meg is lett a gyümölcse: a Baguette-et azóta is imádják a nők, a megjelenése után lassan harminc évvel is – mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy a TikTok-on több, mint 18 millió megtekintést hozott a #fendibaguette hashtag.
Ezé a táskáé a jövő és a múlt is
A táskát azóta olyan sokféle változatban láthattuk már, hogy szinte követni sem lehet: többek között a Versace is tervezett neki egy külön dizájnt a Fendace együttműködés egyik darabjaként, még 2022-ben, ami hatalmas siker volt. Jelenleg pedig egyik modern, felújított verziója, a Mamma hódítja meg az emberek szívét. A Fendi hivatalos honlapján már az összes darab elkelt, ezért a divatház megint jól betalált.
A nagyon trendi, kicsit bohó, sikkes táskát különböző méretekben lehet megvásárolni és bár formájában változott az eredeti Baguette-től, azért még mindig megvannak benne azok az ikonikus jegyek, melyekről azonnal fel lehet ismerni a táskát. Túl nagy lenne az újítás? Lehet, de a divatiparban (úgy, mint a való életben) is fel kell néha rázni a dolgokat ahhoz, hogy értékelni tudjuk az eredetit, az igazit, ami mindig örök lesz. A Fendi Baguette pedig pont ilyen.