A Szex és New York tette naggyá a Fendi ikonikus kistáskáját, ami egy kenyér nevét viseli

tegnap 17:43
glamour fendi baguette
A Fendi A Baguette népszerűsége miatt a luxuscikkek legjobbjai közé emelkedett
Fotó: Northfoto

Különleges kialakítása és ikonikus dizájnja miatt a divattörténelem egyik leghíresebb táskái közé tartozik a Fendi Baguette, ami az egyik legkönnyebben felismerhető luxuscikké, a kultikus „Szex és New York-táskává” vált. De vajon hogyan lett ez az apró kiegészítő a modern divat- és popkultúra kiemelkedő darabja, és miért is viseli egy kenyér nevét?

A Fendi divatházat pont száz évvel ezelőtt, 1925-ben alapították Rómában, Adele Fendi és férje, Edoardo Fendi jóvoltából. Hatalmas szerelem volt az övék: talán csak a kis manufaktúrájukat szerették úgy, mint egymást, ahol eredetileg bundákat és különböző bőrárukat kínáltak a vásárlóiknak. Olyan szenvedéllyel építették fel a divatházat, ahogyan azt unokájuk, Silvia Venturini Fendi azóta is teszi.

Mi sem nagyobb bizonyítéka ennek az, hogy ő tervezte meg a világ leghíresebb válltáskáját, a vékony dizájnnal és pálcikaszerű szabásvonallal rendelkező Baguette-et is. A táskát 1997-ben, az őszi/téli divathéten mutatták be a nagyközönség számára, egy évvel később pedig már bárki szabadon megvásárolhatta.

Hogyan lett egy bagettből Szex és New York táska?

Inspirációját a francia nők szolgáltatták, akik rendszerint a hónuk alatt vitték a hosszú, vékonyka bagett kenyeret. Silvia Venturini Fendi is pont ezt akarta megjeleníteni dizájnban, ezért a táskát is ilyen formában tervezte meg, valamiféle ódaként a francia nők számára. Természetesen a dizájner arra is figyelt, hogy a táska ne csak csinos legyen, hanem kényelmes is (ha már kis méreténél fogva praktikusnak aligha mondható), ezért a két végén egy kicsit feljebb vitte a táska szélességét, hogy még szabadabb mozgása legyen a karoknak.

Így született meg a hosszúkás, enyhén téglalap, enyhén kifliszerű alakból, egy fémszíjból, egy dupla FF Fendi logóból, valamint a vállszíjból álló Baguette táska, amiért először nem voltak oda az emberek. Néhány divatkritikus az egekbe magasztalta, ahogyan pár hírességen is megfordult a táska, de komolyabb visszhangja nem volt addig, amíg 2000-ben fel nem bukkant a Szex és New York-ban.

Az ezredforduló küszöbén ugyanis egy csapásra divatos lett, amit így huszonöt év távlatból nézve sokan a világ első IT-táskájának neveznek. Ez azt jelenti, hogy ez az első olyan táska, amit az adott korszak trendteremtő divatikonja tett naggyá. A millenniumi évben ez Carrie Bradshaw karaktere volt, aki Sarah Jessica Parker alakított. A karakternek nem egy, hanem legalább egy halom ikonikus divatterméket köszönhetünk: többek között a Baguette táskát is, amit a sorozat harmadik évadjának tizenhetedik epizódjában (What Goes Around Comes Around) láthattunk először.

glamour plusz ikon 26 év után is odáig vagyunk Carrie Bradshaw gardróbjáért, vajon miért?

26 év után is odáig vagyunk Carrie Bradshaw gardróbjáért, vajon miért?

A sztori szerint kirabolják Carrie-t, ám a rabló nemcsak az értékeit, hanem a csinos kis táskáját is követeli. Ekkor hangzik el az ikonikus mondat:

Ez nem csak egy táska, ez egy Baguette!

Ami eredeti nyelven, angolul talán még frappánsabban hangzik: „It’s not a bag, it’s a Baguette!”

Voltak hullámvölgyek, de a Fendi Baguette mindig örök divat

Ezek után a táska olyan nagy divatszenzáció lett , hogy számtalan fazonban és színben jelent meg a sorozatban: többek között rózsaszín flitteres, barna kígyóbőr, karamell színű és csillogó, lila flitteres külsővel is láthattuk – illetve, egy hamisított darabot is becsempésztek a harmadik évad tizennegyedik epizódjába (Sex and Another City), amikor Samantha az arany replikáját összetéveszti egy Playboy-nyuszi eredetijével. A Baguette növekvő népszerűsége miatt pedig hamar feltornászta magát a kor legjobban vágyott luxuscikkei közé.