Alaprajztól a szabásmintáig – Építészek, akik divattervezőként születtek újjá
Egy alaprajz vagy építészeti tervrajz olvasása komoly szakértelmet igényel, épp úgy, akár egy szabásminta értelmezése. A tervezőnek, építésznek, vagy éppen szabónak ismernie kell a formai kapcsolódásokat, a geometriai alakzatok térbe hajtott verzióit, és a különböző anyagok tulajdonságait. Nem véletlen tehát, amikor a két terület (tehát a divat és az építészet) egymásra talál, sőt, ismerünk olyan fenomenális divattervezőket is, akik mindkét szakmában egyaránt jeleskedtek.
Számtalanszor említettük már Frank Gehry vagy épp Zaha Hadid munkásságát: a két legendás, vizionárius építész mindig egyedülálló – és nem utolsósorban felismerhető – design-remekműveket hozott létre, legyen szó egy apró ezüstékszerről, cipőről, vagy épp egy grandiózus múzeum architektúrájáról. A kollaborációk ezért olyan izgalmasak: magukban hordozzák az ismeretlen feltérképezésének lehetőségét, a lépték-és médiumváltás izgalmait, míg megőrzik a tervező sajátos kézjegyeit.
Az alábbi négy tervező viszont más tészta, nem pusztán egy projekt, rövid periódus vagy gyors fellángolás eredményeként jöttek létre ikonikus ruhakölteményeik. Analitikus gondolkodásmódjukat, páratlan térlátásukat és anyagismeretüket építészeti múltjuk során alapozták meg, majd a divattervezés terén, egy egészen új megfogalmazásban kamatoztatták.
A hagyományoktól eltér, de igazán mókás dolog a divat és az elektronika összepárosítása
Felmerülhet a kérdés: vajon egy másik területről érkező divattervező oldottabban dolgozik, bátrabban mozog anyaghasználat, vagy akár a sziluettek megalkotása terén? Vagy épp ellenkezőleg, az építészeti gondolkodásmód egy sokkal strukturáltabb vonalvezetést idéz elő? Vajon a térszervezéssel kapcsolatos tanulmányok egyáltalán megmutatkoznak a kollekciókban bármilyen módon?
Virgil Abloh
A korábbi cikkünkben emlegetett, Cassinának tervezett moduláris bútordarab csak egy apró szelete Virgil inspiráló építészeti- és designvilágának. A Louis Vuitton néha divatigazgatójaként nemcsak páratlan kollekciókat tudhat maga mögött – a „körítést” is épp oly hitelesen és magas színvonalon fűzte hozzá. Az AW22-es menswear bemutató enteriőrjében felsejlik Virgil építészeti múltja, a színpadon egy padlóba süllyesztett, stilizált ház piros teteje rajzolódik ki, míg középen egy fehér lépcsősorokkal keretezett, geometrizáló asztalkompozíció húzódik.
Olyan, akár egy színházi díszlet, drámai, kontrasztos reflektorfényekkel megtámogatva. A tervező karrierje hajnalán a Illinois Institute of Technology-n szerzett mesterdiplomát építőmérnöki és építészeti szakon – a Bauhaus mozgalom jelentősen meghatározta későbbi tervezői pályafutását. Az inspiráció nemcsak a geometrikus alapformákban és a reduktivista (hol fekete-fehér, hol vibráló) színpalettájában mutatkozott meg, hanem az alkotás-kézművesség-design szentháromságát is átemelte öltözékeibe.