Alaprajztól a szabásmintáig – Építészek, akik divattervezőként születtek újjá

2024. november 23.
Rosalia spanyol énekesnő egy Raf Simons által tervezett oversized felsőben
Rosalia spanyol énekesnő egy Raf Simons által tervezett oversized felsőben
Fotó: Jeremy Moeller/Getty Images

Egy alaprajz vagy építészeti tervrajz olvasása komoly szakértelmet igényel, épp úgy, akár egy szabásminta értelmezése. A tervezőnek, építésznek, vagy éppen szabónak ismernie kell a formai kapcsolódásokat, a geometriai alakzatok térbe hajtott verzióit, és a különböző anyagok tulajdonságait. Nem véletlen tehát, amikor a két terület (tehát a divat és az építészet) egymásra talál, sőt, ismerünk olyan fenomenális divattervezőket is, akik mindkét szakmában egyaránt jeleskedtek.

Számtalanszor említettük már Frank Gehry vagy épp Zaha Hadid munkásságát: a két legendás, vizionárius építész mindig egyedülálló – és nem utolsósorban felismerhető – design-remekműveket hozott létre, legyen szó egy apró ezüstékszerről, cipőről, vagy épp egy grandiózus múzeum architektúrájáról. A kollaborációk ezért olyan izgalmasak: magukban hordozzák az ismeretlen feltérképezésének lehetőségét, a lépték-és médiumváltás izgalmait, míg megőrzik a tervező sajátos kézjegyeit.

Az alábbi négy tervező viszont más tészta, nem pusztán egy projekt, rövid periódus vagy gyors fellángolás eredményeként jöttek létre ikonikus ruhakölteményeik. Analitikus gondolkodásmódjukat, páratlan térlátásukat és anyagismeretüket építészeti múltjuk során alapozták meg, majd a divattervezés terén, egy egészen új megfogalmazásban kamatoztatták.

glamour plusz ikon A hagyományoktól eltér, de igazán mókás dolog a divat és az elektronika összepárosítása

A hagyományoktól eltér, de igazán mókás dolog a divat és az elektronika összepárosítása

Felmerülhet a kérdés: vajon egy másik területről érkező divattervező oldottabban dolgozik, bátrabban mozog anyaghasználat, vagy akár a sziluettek megalkotása terén? Vagy épp ellenkezőleg, az építészeti gondolkodásmód egy sokkal strukturáltabb vonalvezetést idéz elő? Vajon a térszervezéssel kapcsolatos tanulmányok egyáltalán megmutatkoznak a kollekciókban bármilyen módon?

Virgil Abloh

A korábbi cikkünkben emlegetett, Cassinának tervezett moduláris bútordarab csak egy apró szelete Virgil inspiráló építészeti- és designvilágának. A Louis Vuitton néha divatigazgatójaként nemcsak páratlan kollekciókat tudhat maga mögött – a „körítést” is épp oly hitelesen és magas színvonalon fűzte hozzá. Az AW22-es menswear bemutató enteriőrjében felsejlik Virgil építészeti múltja, a színpadon egy padlóba süllyesztett, stilizált ház piros teteje rajzolódik ki, míg középen egy fehér lépcsősorokkal keretezett, geometrizáló asztalkompozíció húzódik.

Virgil Ablouh három héttel a halála előtt az egyik utolsó nyilvános fellépésen, 2021. november 4-én, egy Dohában rendezett divateseményen
Fotó: Craig Barritt/Getty Images

Olyan, akár egy színházi díszlet, drámai, kontrasztos reflektorfényekkel megtámogatva. A tervező karrierje hajnalán a Illinois Institute of Technology-n szerzett mesterdiplomát építőmérnöki és építészeti szakon – a Bauhaus mozgalom jelentősen meghatározta későbbi tervezői pályafutását. Az inspiráció nemcsak a geometrikus alapformákban és a reduktivista (hol fekete-fehér, hol vibráló) színpalettájában mutatkozott meg, hanem az alkotás-kézművesség-design szentháromságát is átemelte öltözékeibe.