Kik állnak a lencse túloldalán? – A divatfotográfia legkiemelkedőbb alakjai
A Vogue Italia 2020-as januári számában a szerkesztőség – egy lap erejéig – eltávolította a divatfotókat magazin borítójáról és belíveiről, és képzőművészek által létrehozott divatillusztrációra cserélte azokat. A radikális akció a fenntarthatóbb működés érdekében (vagy reményében) született meg, ismervén az editorial fotózások kedvezőtlen környezeti hatásait és pénzügyi vonatkozásait.
A rendhagyó kiadványt lapozgatva felmerülhet a kérdés: vajon mi volt a divatfotográfia megjelenése előtt?
És mi történne a divattal divatfotográfia nélkül?
Elvégre sokszor egy adott ruhadarab egy ikonikus divatfotó által avanzsálódott a kollektív divatemlékezet lényeges szeletévé – a helyszín, megfogalmazás, a kollekcióhoz választott modell (a múzsa) együttese messze túlmutat egy általános, hagyományos reklámanyagon amely pusztán az eladást szolgálja. Az egyenlet részévé vált a gyönyörködtető funkció, lifestyle, érzés, fantázia, atmoszféra társult a ruha mellé.
Mentorok a sötétkamrában: magyar fotográfusnők a XX. században
A divatfotográfia több mint százéves fennállása óta számos mester bemutatkozott a nagyközönségnek címlap vagy épp editorial fronton: a következő cikkben olyan jelentős fotóművészekről számolunk be, akik különleges látásmódjukkal, alkotói módszerükkel önálló művészeti ágazatot faragtak a divatfotó műfajából.
Helmut Newton
Helmut Newton filmjelenetként komponált divatfotói a mai napig erőteljes dramaturgiai hatással bírnak. Határozott kontrasztok, markáns pózok és hangsúlyos sziluettek jellemzik kamerájával megörökített nőalakjait – pikáns, provokatív, mégis elegáns formában. „The King of Kink”, így nevezték a fotóművészt.
Képeinek lehengerlően érzéki művészeti nyelvezete szinte cunamiként tarolta le a korábban ismert divatfotó műfaját, és forradalmasított egy új irányzatot, amelyben a nőiesség és szexualitás egy egészen más megfogalmazásban került bemutatásra.