Divattörténet a lencsén keresztül: Képek, amelyek megváltoztatták a divat világát

Liu Wen egyik legszebb fotósorozatát Sun Jun készítette, és a kínai Harper's Bazaar hasábjain jelent meg 2015-ben
Liu Wen egyik legszebb fotósorozatát Sun Jun készítette, és a kínai Harper's Bazaar hasábjain jelent meg 2015-ben
Fotó: Courtesy of Harper's Bazaar

Milyen egy kiváló címlapfotó (vagy általánosságban véve divatfotó)? Röviden összefoglalva talán: más, mint a többi. Emlékezetes, maradandó, művészeti szempontrendszer szerint elemezhető.

A kompozíció, az arányrendszer, a színek és fények játéka, az alkotó karaktere (és persze a múzsáé), és nem utolsósorban: a ruha. Időnként fel-felsejlik benne egy-egy bravúrosan elhelyezett szimbólum, művészeti vagy kultúrtörténeti utalás, esetleg hommage, ezáltal egy, két, három, sőt adott esetben száz év múltán is megállja a helyét a divat- és fotótörténetben.

Miután korábbi cikkünkben körbejártuk a legkiemelkedőbb divatfotográfusok témáját, az alábbi bekezdésekben a világ legemlékezetesebb divatfotóit vesszük nagyító alá.

Edward Steichen: Az első színes Vogue-borító, 1932 (Vogue)

A lista nem lehetne teljes a Vogue első színes borítója nélkül. Korábban kizárólag illusztrált képek szerepeltek a magazin címlapján (1892-es fennállása óta), így az új technológia igazi csúcsinnovációnak minősült. A talpatlan Art Deco betűtípus szintén óriási újításnak számított a korábbi lapokhoz képest, ugyanis az első ötven évet klasszikus, talpas tipó jellemezte, amely nem sokkal később visszatért a fényes borítóra, és a mai napig úgy is maradt.

glamour plusz ikon „Az ember egy furcsa, hazátlan állat, akinek meg kell csinálnia a helyét, és ennek az emberlétnek a kettősségéről és problémáiról beszélek a munkáimban” - beszélgetés Szalai Dániel fotóművésszel

„Az ember egy furcsa, hazátlan állat, akinek meg kell csinálnia a helyét, és ennek az emberlétnek a kettősségéről és problémáiról beszélek a munkáimban” - beszélgetés Szalai Dániel fotóművésszel

A fotó egy izgalmas, átlós-háromszög kompozícióra épül, teret engedve a bal oldalon elhelyezett fehér szövegnek, amely finoman elemelkedik a kép kobaltkék hátterétől. A hideg-meleg tónusok játéka és markáns fény-árnyék hatás egy kimondottan (nemcsak technológiai, hanem fotószempontból is) emlékezetes összképet eredményezett, a klasszikus piros úszódressz-fehér sapka kombináció számos későbbi divatfotón visszatért (például Cseh Eszter Sára: Swimmers fotósorozatán).

A VOGUE első színes címlapja 1932-ből származik
Fotó: Edward Steichen/Getty Images

Erwin Blumenfeld: Doe Eye, 1950 (Vogue)

A portré, amely számtalan popkulturális parafrázist, finom utalást hozott magával (Gwyneth Paltrow: Harper’s Bazaar, Burlesque poszter). A szinte festményszerű hatást egy speciális fotográfiai eljárással, fotógravírozással és utólagos színezéssel hozta létre. Az eredetileg fekete-fehér filmről előhívott fotó múzsája nem más, mint Jean Patchett, akit a kor legjobban fizetett amerikai divatmodelljeként tartottak számon.

1950-ben a VOGUE címlapján Jean Patchett fotómodell is szerepelt
Fotó: Erwin Blumenfeld/Getty Images

A kép gyönyörűen megragadja a kor szépségideáljának esszenciáját: cicásra húzott szemek, határozott ívű, vékonyra fazonírozott fekete szemöldök, az ’50-es évek sminktrendjeinek megfelelő, teljes szemhéjat fedő kék szemhéjpúder, a modell ikonikus szépségpöttye, valamint karakteres, tűzpirosra festett ajkak.

Az orr, valamint az arc többi része láthatatlan, az átlós kompozíció az ajkaktól egészen a szemöldök sarkáig húzódik.

Blumenfeld kísérleti módszere számos Vogue-címlapot eredményezett.

Pontosan annyit, amennyivel a legtöbb Vogue-címlapfotóért járó elismerést is bezsebelhette, és tartja a mai napig.

Richard Avedon: Dovima elefántokkal, Párizs, 1955 (Harper’s Bazaar)

Richard Avedon fotográfus stílusától korántsem idegen a mozdulatok és romantikusan fodrozódó textíliák drámai ábrázolása. A kompozíció középpontjában Dovima, a korszak leghíresebb modellje áll – testét egy káprázatos Yves Saint Laurent által tervezett, éjfekete Dior-estélyi öleli körül, derékvonalát egy hanyagul megkötött, vastag obi öv hangsúlyozza. A kontrasztos fényjátéknak köszönhetően Dovima teste kiemelkedik a monokróm, elefántlepte, mozgalmas háttérből.

glamour plusz ikon Pályi Zsófia képein keresztül mesél a Balatonról, egyúttal rólunk, magyarokról

Pályi Zsófia képein keresztül mesél a Balatonról, egyúttal rólunk, magyarokról

Két keze a két állaton nyugszik, keresztkompozíciót teremtve, míg az öv, test és barokkos fejtartás iránya finom ívet ír le. Nem egyszerű vállalás megőrizni az egyensúlyt és a ruhán tartani a fókuszt egy ilyen bonyolult háttér előtt, de Richard Avedon sikerrel járt: az organikus, vad díszletről teljes mértékben leválik az elegáns, fekete sziluett.

A fotós, Richard Avedon és a legendás kép, ami 1950-ben készült a Harper's Bazaar egyik divatanyaga számára
Fotó: San Francisco Chronicle/Hearst Newspapers/Getty Images

Frank Horvat: Givenchy Hat, 1958

A divatfotográfia történetének talán egyik legdrámaibb műalkotása. Az ízig-vérig high fashion fotó középpontjában egy káprázatos szempár áll – a fekete öltönyök által keretezett hófehér drapériát egy couture fejdísz koronázza meg. A kép pikantériáját és humorát az abszurd forgatókönyv teremti meg: az extravagáns, világító fehér sálba és kalapba öltözött hölgynek öt kalapos-távcsöves úr fordít hátat, a túlméretezett kendő mögül kipillantva erősíti a rejtőzködés érzetét.

Az eredeti kép megtekinthető a Houstoni Szépművészeti Múzeumban (MFAH)
Fotó: Houston Chronicle/Hearst Newspapers/Getty Images

Az érdekes arányrendszert a központi háromszög-alakzatú kialakítás teremti meg, a háttérben sorakozó kalapok és vállak között húzódó rések pedig a homogén fekete masszából világító, negatív tereket harapnak ki. A fotó egyébként egy egész sorozat darabja – az egyik képen aszimmetrikus elrendezésben, Serra-spirálban tekeredik a sál a hölgy nyaka köré, amelyet a másik oldalon leomló virágköltemény ellensúlyoz, míg a háttérben az immár front felé tekintő távcsöves-kalapos alakok figyelik a nézőt.

Sun Jun: Looking Through The Glass, 2015 (Harper’s Bazaar)

Hatvan évet ugrunk előre az időben, egészen egy kortárs – és talán nem egy magától értetődő – példához. A Harper’s Bazaar China oldalain Liu Wen kínai modell alakja jelenik meg Sun Jun fotóművész érzékeny fotóin. A kínai festmények mintájára készült editorial egy igazi púderes varázslat, finom növényi ornamentikával, lágy textíliával és egy nagy adag kultúra iránt tanúsított tisztelettel.

Sun Jun 2015-ös divateditóriálja Liu Wen topmodellel a kínai Harper's Bazaar hasábjain jelent meg
Fotó: Courtesy of Harper's Bazaar

Az elmúlt évtizedek harsány tónusai után üdítő egy ilyen fotót szemlélni, amelyben a kecses női szépség és a míves iparművészeti alkotások kerülnek a fókuszba. Nemcsak egy hétköznapi effekt, digitális utómunka eredményezi a kép festményszerű jellegét, hanem Sun Jun sajátos alkotói technikája is, ugyanis helyenként kézzel rajzolt részletekkel fűszerezi fotóit – a tradicionális kínai festészeti technikát az alkotó hétéves kora óta tanulja és gyakorolja.

A képsorozat bármelyik darabja önálló festményként is megállná a helyét
Fotó: Courtesy of Harper's Bazaar

Igazi időtlen, kifinomult eleganciát sugárzó műalkotás, amely kiválóan megállja a helyét a múlt század divatfotográfus nagymesterei mellett is.