A divat terápiás hatása: nem véletlen, hogy egy rossz napon a kedvenc pulcsidat veszed fel
Hogyan változtathatja meg egy jól megválasztott ruha a napunkat? Lehetséges, hogy a gardróbunkban lapuló darabok nem csupán stílusunk, hanem hangulatunk és önbizalmunk titkos fegyverei? A „divatterápia” azt sugallja, hogy az öltözködés több, mint puszta külsőség: tudatos választásaink segíthetnek kilábalni nehéz pillanatokból, sőt, érzelmi állapotunkra is hatással lehetnek. De vajon működik ez mindenki esetében?
Az öltözködés, akárcsak a nyelv, egyfajta kommunikációs forma. Kifejezhetjük vele önmagunkat, jelezhetjük, hogyan érezzük magunkat, vagy éppen azt, hogy hogyan szeretnénk magunkat érezni. Sokan úgy gondolják, hogy a megfelelő ruhák viselése közvetlen hatással lehet a hangulatunkra. Egy élénk színű ruha például képes csökkenteni a szorongást. De vajon hogyan vélekedik a témáról Magdolna Veronika divattervező?
„Számomra a divatterápia azt jelenti, hogy tudatosan úgy öltözünk fel, ami a jó érzésünket növeli, a hangulatunkat segíti pozitív irányba mozdítani, vagy éppen megtartani ott. Mindenképpen önbizalom növelő hatással, olyan színek és fazonok megválasztásával, ami az akkor érzelmi állapotunk skálájának a pozitív tartományát erősítik” - emelte ki a divattervező.
Így beszélnek rólunk a textíliák
Gondoljunk bele: egy nehéz, stresszes napon az ember hajlamos beleragadni az érzelmi mélypontokba. Ilyenkor minden apró gesztus vagy döntés, ami erőt sugároz és önbizalmat ad, óriási különbséget jelenthet. És mi lehetne kézzelfoghatóbb módja annak, hogy az életünk fölött kontrollt gyakoroljunk, mint egy tudatosan megválasztott outfit? Nem feltétlen szükséges outfitekben gondolkodni Veronika szerint: van, amikor egy kedvenc sál, egy finom puha pulóver, vagy a dögös piros tűsarkú adja meg a jó érzést, és ezzel pozitív hatást mér az egész napra.
A szakértő azt is hozzátette, hogy amikor a hangulatunkra, érzéseinkre figyelve választunk megjelenést, azonnal üzenünk magunkról a világnak: „Figyelj rám, most kicsit érzékenyebb vagyok” - üzenheti egy leheletkönnyű selyem blúz, törékeny csipkegallér vagy kesztyű. “Ne gyere közelebb, kemény vagyok, nem akarok kapcsolódni” - üzenheti a szegecselt, nehéz bőrök, durva matériák összeválogatása.
A mentális egészség és a szépség között erősebb kapcsolat van, mint gondolnád
Játékosságot, szerelmet, vágyódást, taszítást, bohóckodni vágyást, felszabadultságot, komolyságot (pl egy fontos tárgyalás esetén), érettséget, szándékos éretlenséget, kapcsolódni vágyást, vagy éppen az egyedüllét utáni vágyat, akár magányt, mindezt és az érzelmi állapotok színes skáláját megüzenhetjük, kirajzolhatjuk önmagunkról a világnak, mintegy előhírnököt magunkról, az öltözködésünkkel. A világ minket tükröz Veronika meglátása szerint.
Minden szín, fazon egy érzést üzen, és ez a kiküldött üzenet lel válaszra a velünk kapcsolódó világban. „it is all about the first impression” - vagyis minden az első benyomásnál dől el. Ezért is fontos, miként alakítjuk megjelenésünk, milyen belső tartalmunkat törekszünk kifejezni másoknak - hiszen ezt, vagy az ezzel kapcsolatos feladatot fogjuk viszont kapni.
Színezd újra a világod
Amikor reggel a ruhásszekrényünk elé állunk, valójában nem csak azt döntjük el, hogy mit viseljünk, hanem azt is, hogy milyen üzenetet szeretnénk közvetíteni a külvilág és önmagunk számára. A világos színek optimizmust és barátságosságot sugároznak, míg a sötétebb árnyalatok gyakran eleganciát és komolyságot közvetítenek. Az öltözködés tehát egyfajta nonverbális kommunikáció: egy jól megválasztott színnel anélkül tudunk hatást gyakorolni, hogy egyetlen szót is kimondanánk.
„Ahogy mi magunk is energiából működünk, úgy a színeknek is egyértelműen beazonosítható energiája van, ami egy bizonyos rezgési szint. Ezt a rezgést legtöbben a fizikai szemünkön keresztül érzékeljük”– fejtette ki a szakértő. Nem elég tudni mi állhat jól nekünk Veronika elmondása szerint, meg is kell élni, tapasztalni azt a rezgést, azt a minőséget. Ugyanakkor nem merülhet ki a személyes divatterápiánk a színek megválasztásában, de még a főbb fazonok meghatározásában sem.
„Nem szabad félni, megéri lélegzetelállítónak lenni” - Magdolna Veronika divattervező szívügye a nők önbizalmának erősítése
Azonban vitathatatlan a színek (rezgések) hatása, ami egyébként műszeresen mérhető is. Pont ahogy a hanghullám is bizonyos frekvencia tartományon belül hallható, úgy a színek rezgését is érzékeljük tudat alatt.
A divatterápia vajon csak női kiváltság, vagy a férfiakra is hat?
A nők öltözködése gyakran az önkifejezés, a kreativitás és az érzelmek hármasának különleges egyvelege. Egy jól megválasztott ruha képes a legrosszabb napot is feldobni, miközben erősíti az önbizalmat. A divatterápia náluk leginkább az érzelmekkel való kapcsolatban nyilvánul meg. A színek, textúrák és fazonok használata szinte meditációvá válik, amelyben minden egyes darab a belső harmónia keresésének része. Azonban, a modern férfi számára a divat nem csupán praktikus szükséglet, hanem egyre inkább az önbizalom és a professzionalizmus eszköze.
Egy jól szabott öltöny vagy egy prémium anyagból készült ing azonnal megváltoztatja a testtartást, és olyan belső erőt sugároz, ami még a legstresszesebb napokon is hatással van a közérzetre. A divatterápia a férfiaknál tehát gyakran a „kevesebb több” elvén alapszik. Az egyszerű, letisztult darabok olyan pszichológiai biztonságot nyújtanak, ami stabil alapot ad a kihívásokkal teli hétköznapokhoz.
A kulcs a tudatos választásban rejlik: olyan ruhadarabokban, amelyek nemcsak jól állnak, hanem összhangban vannak az egyéni értékrenddel és érzelmi szükségletekkel. „A divat és ennek terápiája univerzálisan érvényes mindenkire, nemtől függetlenül. A férfiaknak pont úgy adott a tudatos öltözködés lehetősége, mint a nőknek és ma már annyira szabad a férfiak önkifejezése is, hogy - amennyiben az nem kötött vagy behatárolt valamely korlátozó kultúra, vagy tradíció által - rájuk nézve is javasolt a tudatos megjelenés és a divatterápia.
Persze ez kultúránként és még országonként is változik. A divatterápia pont úgy feszegeti a láthatatlan határait és alkot halmazokat világszerte, ahogy a divattrendek önmagukban” – magyarázta Veronika.
Ha nem érezzük jól magunkat a bőrünkben, nem tudunk kiteljesedni sem a munkában, sem a magánéletben
Rúzsindex a gardróbban: amikor a divat is mentőöv
A rúzsindex jelenség a gazdasági válságok idején született meg, amikor a nők a rúzs vagy más apróbb divatos kiegészítők vásárlásával próbálták megőrizni a luxus illúzióját anélkül, hogy túl nagy kiadásokkal terhelnék meg a pénztárcájukat. Az elmélet azóta is érvényes, hiszen a mai világban, amikor a gazdasági bizonytalanság újra a mindennapok része, sokan folyamodnak hasonló megoldásokhoz – nem egy rúzshoz, hanem egy kisebb, de mégis jelentős kiegészítőhöz, például divatos ruhákhoz, táskákhoz, cipőkhöz.
Jelenleg a tömeges gyártásra beállt „luxus” márkák tarolnak a divatban is a szakértő elmondása szerint. Ezek a termékek még kiváltják kényeztető hatásukat viselőjükre nézve, és bizonyos hovatartozást is jelölnek, ami erősítheti a termék viselőjét és sok esetben segít identifikálni őt. „A nehezebb, válságosabb időkben, mikor általában véve jobban megnézzük mire adunk ki pénzt, illetve akár tartalékolni is elkezdünk, jól esik magunkat kevésbé költséges termékekkel “megajándékozni”, “vigasztalni”, ami általában ebből a termék kategóriából esik ki.
Még megfizethető, mert nem egy bundát, vagy egy drága autót kell kifizetnünk, de az apróbb és könnyebben kigazdálkodható termék ettől még üzenhet rólunk gazdagságot, lehet minőségi, tartós, jó nevű. Válthat ki elismerést, csodálatot, felemelhet minket, megteremtve ezzel a luxus érzetét” – emelte ki Veronika. Az öltözködés tehát nemcsak stílus, hanem kommunikáció, amely képes visszatükrözni érzelmeinket és erőt adni a mindennapokhoz – és néha egy apró változtatás is elég, hogy újra felfedezzük magunkban a boldogságot és a stabilitást.