Félsz vagy örülsz, hogy a mesterséges intelligencia egyre nagyobb teret hódít a divatban?
Mit szólnál hozzá, ha mostantól egy gép mondaná meg reggelente, hogy mit vegyél fel? És mivel járna, ha a divattervezők helyett mesterséges intelligencia diktálná a divatot? Tudtad, hogy vásárláskor, ha kéred, személyre szabottan összeállítja a szetted egy intelligens rendszer?
A divatipar kiváló terep a mesterséges intelligencia fejlesztésére; rengeteg az adat és dől a pénz. A cégek elsőként akarnak piacra lépni minden korábbinál fejlettebb szisztémájú adatbázisokkal, melyek maximálisan a vásárló szolgálatában állnak (például magas színvonalú vizuális keresőmotorokkal rendelkeznek).
Világcégek busásan megfizetett fejlesztőmérnökei és tudósai vadul dolgoznak kutatóközpontokban, laboratóriumokban, hogy minél emberibbé tegyék az MI-t, az eredményeket pedig kereskedelmi célokra hasznosítsák.
Tanulnak a gépek
Egészen mostanáig azt hittük, a számítógépek csupán gyorsaságban múlnak felül minket, de a gondolkodás kifinomultságával soha nem fognak rendelkezni. Nagyot tévedtünk. A deep learning öntanuló módszer segítségével a gépek már képesek olyan feladatokat is megoldani, amiket eddig csak az ember tudott.
A program nem utasításokkal és szabályokkal működik, hanem az emberi agy neurális hálózatát másolja. A szoftveres másolat ugyanúgy tanul, mint a kisbabák, csak sokkal gyorsabban. És ahogy mi komplex problémákat oldunk meg (például arcfelismerés, beszéd, művészeti alkotómunka), minderre képes a mesterséges intelligencia is, csak nem évek alatt, hanem hónapok gyors tanulásával.
Gondoltad volna, hogy ez a technológia minden valószínűség szerint tökéletesen alkalmassá tesz egy MI-t olyan kreatív munkára is, mint a divattervezés?
A divatszakmában a mesterséges intelligencia nemsokára felismeri, mit tekintünk épp divatosnak, megtanulja, hogy különféle ruhadarabokból hogyan rakja össze az aktuális trendnek megfelelő szettet, és ha nem áll meg a tanulásban, hamarosan a trendeket is érzékeli, azaz képes lesz az elmúlt száz év változásait tekintve meghatározni a következő szezon divatját.
Könnyebb lesz jól öltözködni?
Már létezik az intelligens rendszer, ami felismeri a stílusodat, és kiválasztja számodra a megfelelő ruhadarabokat a kínálatból. Az Amazon fejlesztése, az Artificial Inteligence on Amazon Web Service applikáció vagy az Alibaba DivatMI-je néhány célzott adat megadásával jócskán lerövidíti a keresési időt,
innen csak egy lépés, hogy okos alkalmazás segítsen otthon kiválasztani az aznapi öltözéket.
A ruházati webshopok a vásárlói élmény maximalizálásában érdekeltek, erre törekszik a 2011-ben, az USA-ban alapított Stitch Fix is. Honlapjának főoldalán a jelmondat, a Your online personal stylist – Your partner in personal style futurisztikus képet vetít elénk. Az új berlini startup vállalkozás, az Outfittery mesterséges intelligenciája a divat terén tanácstalan férfiaknak ad segítséget öltözködési ötletekkel, ráadásul a folyamat végén még egy hús-vér stylist-hoz is elirányít.
Mindezen fejlesztések lényege a gépi tanulás, a vevők ízléséről gyűjtött információk alapján. A felhasználók feltöltött fényképeinek kiemelt szerepük van, ezek a technológiák képekkel tanulnak igazán. A Thread Genius mintegy ezer szempontot vesz figyelembe (színt, termékadatokat, mintákat és a többi), vizuális keresési funkcióival lekérdezi a kívánt képet, és talál hozzá hasonló paramétereknek megfelelő további fotókat.
A neurális hálózatok vívmánya, hogy megértik a fogalmakat – mondjuk, ha kabátot keresel, egy MI az adatbázisa képein simán beazonosítja, és kiválasztja a számodra megfelelőt. Nemsokára ezek a rendszerek az Instagram-fiókodból is adatokat gyűjthetnek a stílusodról, ízlésedről – feltéve, ha megadod a hozzáférést (erre készül például a Nordstrom).
Mindez nemcsak személyre szabott öltözködési tanácsokra használható, de azzal, hogy bemutat olyan fotókat is, amin mások ugyanazt az általad kiválasztott ruhadarabot hordják, segít eligazodni, hogyan viseld azt trendi módon.
Új korszak jön!
A deep learning kutatása és fejlesztése határtalan távlatokat nyit, a haszonélvezők pedig nem kizárólag a vásárlók lesznek. Rendkívüli változások mehetnek végbe az egészségügyben, a szórakoztató- és autóiparban (lásd önvezető, beparkoló autók, melynek fejlesztésében élen jár a magyar AImotive) és a művészet világában is – hogy csak a triviális szektorokat említsük.
A leghajmeresztőbb (rém)álmaink is valóra válthatnak! A folyamathoz idő kell, a divatélet hagyományos szereplői még sokáig nem fognak eltűnni. A home stylist service gyerekcipőben jár; egyelőre nem lehet a 2D-s képeket 3D-ssé alakítani, sem árnyalni a színeket, finomhangolni a stílust és a szabást, ahogy nehezen megoldott a szetten belüli, különféle ruhaneműk tökéletes összepasszítása.
Vajon eljöhet-e az idő, amikor a robotok képesek lesznek „ráérezni” hangulatunkra, egyéniségünkre – az egyediségünkre? Pillanatnyilag a divatszakembereknek nincs miért félteniük az állasukat, a kétféle intelligencia jól megfér egymással, számos példát látni a piacon, ahol gép és a stylist egymást kiegészítve, együttműködve „dolgozik”, de kimondhatjuk: az MI az ajtón kopogtat. Kop-kop! Készen álltok?
„A jövő itt van. Csak még nem terjedt el eléggé.”- William Gibbson