Futurisztikus divat - Hogyan formálják a technológiai újdonságok a divattervezést?
Még korántsem láttunk mindent, de máris biztonsággal kijelenthetjük: a XXI. század technológiai eszköztárával gyakorlatilag bármi lehetséges a divattervezésben. Egy olyan valóságban, ahol egy hétköznapi háztartásban már könnyedén előfordulhat egy 3D-nyomtató készülék, vagy ahol a mindennapokban a mesterséges intelligencia lehetőségeivel kísérletezünk, már nem is tűnik hihetetlennek a Clueless-ben látott, Cher által alkalmazott öltözéktervező applikáció (olyannyira, hogy az említett program azóta el is készült).
Ezáltal azt is feltételezhetnénk, hogy a kifutókon és vörös szőnyegeken (ha egyelőre máshol nem is) olyan hajmeresztő újdonságokkal találkozhatunk, amelyeket utoljára nagyszabású sci-fi produkciókban láthattunk, vagy legalábbis olyan innovatív anyaghasználattal és tervezési metódussal készültek, amelyekről pár évtizeddel ezelőtt álmodni se mertünk volna.
Hermès „Sac Bijou” táskája
Kevéssé hajmeresztő, de izgalmas fun fact: az Hermès láncszemekből álló, limitált szériás Kelly „Sac Bijou” Kellymorphose táskája GKD építészeti sodronyból készült. Az általában kortárs épülethomlokzatokat és bevásárlóközpontokat díszítő könnyed láncfüggöny finom, szőtt jellege nemcsak az építészek, hanem a divattervezők szívét is megszólította – a fémháló transzparenciája, míves struktúrája és tartós kialakítása tökéletesen alkalmas egy ékszerszerű táska elkészítéséhez.
A sűrű láncszemekből felépített Kelly-alapformát alul egy egyszerű ezüstpanellel merevítették, felül pedig egy dobozos, clutchos zárszerkezettel nyitható-csukható a kiegészítő. A kecses fogantyúhoz vaskos láncszemek csatlakoznak, ezáltal a táska testünkön átvetve is kényelmesen viselhető. A tetőtől talpig Sterling ezüstből készült gyönyörű ritkaságot a Sotheby’s aukciósház értékesítette, 82 230 eurós kikiáltási árral.
Nem ez az első eset, hogy a divat területén köszön vissza egy építészetben bejáratott anyag. A kortárs ékszer tervezésben ugyanis már rozsdás vaslemezre, finom szerkezetű betonra és corian alkalmazására is láttunk példát.
A Loewe 2023-as tavaszi kollekciója
Ahogyan az építészetben és belsőépítészetben már korántsem számít újdonságnak egy élő-lélegző falburkolat, a divattervezésben kevéssé hétköznapi jelenség egy élő növénnyel borított textília.
Paula Ulargui Escalona spanyol textiltervező a madridi Istituto Europeo di Design divattervezés és kommunikáció szakának utolsó évében kezdte meg a technológia kifejlesztését és tökéletesítését, amelyet Jonathan Anderson kreatív igazgatóval végül négy teljes hónapon próbáltak összeegyeztetni a megfelelő ruhadarabokkal.
A chia- és macskamenta magokat előzetesen összekészítették Spanyolországban, majd Párizsba szállították őket, ahol a növényeket majdnem három hétig fóliasátor alatt nevelték, egészen június 25-ig, a bemutató kezdetéig. Nemcsak a növények táplálása és életben tartása jelentett óriási kihívást (a 40 fokos párizsi hőségben), hanem a textil állapotának megőrzése is – végül, a megfelelő gondozás mellett, sikeresen kifutóra jutottak a növénylepte ruhadarabok.
Az élénkzöld, sűrű macskamenta fűszálak hol félig, hol teljesen beborították a sneakereket, kabátokat, pulóvereket és melegítőket. A streetwear kollekció kétségkívül látványosra, érdekesre és emlékezetesre sikeredett, a hangsúly mégis sokkal inkább a technológiai vívmányra került, mintsem a vizuális megjelenésre.
Amikor Bella Hadidra ráfújták a ruhát
Nem a Loewe volt az egyetlen, aki a 2023-as tavaszi-nyári párizsi divathétre hajmeresztő, innovatív megoldásokkal készült. A bemutatót követő hetekben az internet a Coperni performatív divatshowjától zengett, Bella Hadid főszereplésével. A polymerekből, biopolymerekből és oldószerből álló, folyékony rostszálas Fabrican anyagot a modell testére fújták, amely az érintkezés pillanatában megszilárdult, és egy könnyed textúrájú, pókhálószerű matériává transzformálódott.
A ruha 15 percig készült a színpadon, a homogén felület elérése után a pántokat Bella vállára húzták, az anyagot a külső combnál bemetszették, a felesleges pelyhes szálakat pedig eltávolították a bőréről. A performance kapcsán ismét előkerült Alexander McQueen 1999-es, ikonikus bemutatója Shalom Harlow és két festékfújó robot közreműködésével, amelyet azóta is a performatív divatbemutatók egyik legkiemelkedőbb példájaként tartanak számon.
Zendaya, Met Gala, 2019
Zendaya, a streetwear, method-dressing és vörösszőnyeges felvonulások koronázatlan királynője már 2019-ben is ikonikus darabokban jelent meg a rendezvényeken. Az innovatív anyagoktól a legmodernebb technológiákra kanyarodva kötelező említést tenni a Tommy Hilfiger által tervezett világító Met Gala ruhakompozícióról.
A mesés, tüllös estélyi az érkezés pillanatában finom ezüstszürke árnyalatban játszott, majd Law Roach – mint Tündér Keresztanya – füstöt szóró varázspálcájával kék fényben tündöklő Hamupipőke ruhává változtatta azt. A szoknyarészt és a fűzős felsőt megkoronázó puffos ujjak az eredeti tervek alapján a színváltozással egyi dőben megmozdultak volna, és bár a prototípus fázisban működőképesnek bizonyult a technológia, végül kizárólag a világító funkciót valósították meg.
Mindenesetre a performance és ruha bekerült a „Zendaya legikonikusabb megjelenéseit” felsorakoztató könyvbe!
Iris van Herpen x Casey Curran
A hipnotikusan libbenő anyagok és architekturális kompozíciók mögött (szinte) minden esetben Iris van Herpen áll – emlékezzünk csak vissza a legutóbbi „Sleeping Beauty” tematikájú Met-gálára, ahol Mona Patel vállalkozó és filantróp (avagy a Met Gala Mystery Woman-je), Casey Curran kinetikus pillangószobraival fűszerezett, APSARA névre keresztelt estélyi ruháját viselte.
A Mona karjára erősített púderszínű lepkék kecsesen lebegtek mozgás közben, az elegáns pillangósziluettek pedig a ruha szívdekoltázsában és a szirmokból felépülő, áramvonalas uszály formájában köszöntek vissza. A kinetikus technológia és a haute couture mestermű elkészítése egy teljes hónapot vett igénybe – a kardíszek mozgását egy, a ruha hátában elrejtett doboz irányította, áttetsző drótok és egy forgó tengely segítségével, amely a szárnyakat húzta és tolta haladás közben.