Egy bútormárka és egy divattervező véletlen találkozása az asztalosműhelyben
A divat és design mindig is kéz a kézben jártak, sőt, voltaképpen nem is létezhetnek egymás nélkül. Épp ezért nem ismeretlen jelenség, amikor egy divattervező ceruzát ragad és felvázolja leghajmeresztőbb bútorálmait, vagy éppen egy lámpadesigner kollaborál egy ismert cipőmárkával, hogy ikonikus stílusjegyeit másik médiumon keresztül fogalmazza meg.
A mozaikmintával tarkított klasszikus sziluettektől egészen a végletekig leegyszerűsített fekete kockáig – bútortörténetek, amelyeket világhírű divattervezők mesélnek el sajátos formai nyelvezetükkel.
Christian Lacroix x SICIS
A kézzel vágott, művészeti mozaikokról elhíresült ravennai SICIS az utóbbi években szépen lassan elmozdult a hidegburkolatok szűk területéről, és a teljes home furnishing tervezés felé vette az irányt. Az elmúlt évtizedekben számos elismert tervezővel kollaboráltak bútor-fronton, például Christophe Mathieu-val, a RADS márkával, Marco Lucchival és természetesen aktuális designerükkel, Massimiliano Raggival.
A mára olaszosan bézzsé és szolíddá vált brand hajdanán extravagáns bútorokkal és mozaikkompozíciókkal csábította magához a bevállalós tervezőket – éppen ebben az időszakban csatlakozott Christian Lacroix francia divattervező is a SICIS csapatához. A 2000-es évek elején egy lehengerlő, eklektikus bútorkollekciót dobtak piacra, telis-tele ravennai mozaikmintával díszített kárpitanyagokkal, rojtokkal és barokkos formavilággal.
Lacroix-tól persze korántsem idegen a lakberendezés területe, sőt, mára saját Maison Christian Lacroix almárkát üzemeltetnek Sacha Walckhoff művészeti igazgató vezetésével. Az olasz mozaikcégnél tapasztalt merész színpaletta és látványvilág a francia tervező home-márkájában is visszaköszön varázslatos tapéták, szövetek és díszpárnahuzatok formájában.
A SICIS-ről egyébként nem-kollaborációs oldalról is érdemes szót ejteni a divat témán belül: az olasz mozaikgyár a bútorok és burkolatok mellett egy mikromozaik technikára épülő luxusékszer albrandet is létrehozott, amelyet pár hónapig a Párisi Passage egyik csöpp butikjában is megtekinthettek a szemfüles mozaikrajongók.
Marco de Vincenzo x cc-tapis
A cc-tapis szőnyegmárka szinte minden új kollekció létrehozásánál külsős designert hív segítségül a tervezési folyamathoz. Immár kétéves MDV szőnyegsorozatukat a Fendi volt bőráru vezető tervezőjével, Marco de Vincenzoval karöltve álmodták meg: a kapszulakollekciót mindössze egy hét árnyalatban csíkozott mintázat és hevesen csillámló felület jellemzi.
Az új termékeket természetesen egy látványos divateditorial fotózással ünnepelték, amelyben a modellek testét a szőnyegekkel azonos árnyalatú és mintázatú Lurex textíliából készült ruhák díszítik. Minden egyes darabot a márka kézműves mesterei valósítottak meg, akik leggyakrabban kézi csomózási technikával és tibeti gyapjúval dolgoznak a gyártási folyamat során, így a kollekcióban alkalmazott fémes fonalak és az indiai kézi szövési technika a vártnál nagyobb kihívást jelentett előállítás tekintetében.
Jean Paul Gaultier x Roche Bobois
A Roche Bobois világhírű francia bútormárkára szintén abszolút jellemző a kollaborációs működés – az együttműködők listáján többek között Sacha Lakic, Christophe Delcourt és Kenzo Takada nevével is találkozhatunk. Nem titok, hogy a szoborszerű statement daraboktól roskadozó, változatos kínálatot a különböző alkotói látásmódok és társszakmákból érkező designerek segítik elő: ilyen Jean Paul Gaultier is.
A lélegzetelállító extravaganza couture ruhadarabokat bútor-nyelvezetre fordítani nem egyszerű feladat, ám a Mah-Jong kollekció ékes-díszes kárpitanyagait elnézve Gaultier csillagos ötösre vizsgázott belőle. A Les Contemporains kollekció számtalan szemet gyönyörködtető textíliát sorakoztat fel: olajfestmény-jellegű cseresznyevirágokat, a japán Irezumi tetoválásokat idéző sárkányos, kois mintázatokat, valamint kontrasztos csíkokkal díszített kárpitanyagokat.
Diesel x Foscarini
Beszéltünk már szőnyegekről, bútorokról és szövetekről – itt az ideje szót ejteni a világítótestekről! Hogyan öltöztethetünk fel nem-farmeranyagokból egy lámpát olyan módon, hogy a streetwear márkákra és koptatott denim anyaghasználatára épülő divatmárka vizuális identitását példázza? Geometrizáló sziluettekkel, indusztriális részletekkel, reflektoros fazonokkal és nem utolsó sorban koptatott denim mintázatú vászonborítással.
Bizony, ha egy Diesel cipő lámpa lenne, éppen így nézne ki! A ventilátor ketreceket és a mikrofonállványos kialakítást idéző formavilág mellett finomabb, egyszerűbb darabok is megjelennek a kínálatban, de mi kétségkívül a merészebb, nyersebb, ipari esztétikáért rajongunk.
Prada x Panton
A kollaboráció, amelyre nem számítottunk: bemutatkozik a Prada és Panton márka transzparens haute ülőkéje, avagy az Inflatable Stool, amely az 1960-as, Verner Panton által tervezett darab parafrázisaként született meg 2019-ben.
A stílusos, felfújható gumiülőkék a Prada és az AMO SS19-es milánói bemutatójának kifutóját keretezték – a divatbemutatónak otthont adó betoncsarnokban egy futurisztikus, sci-fi installáció született a lila ledekkel átvilágított áttetsző puffokból.
A termék létrehozásánál egy légies, kortárs, pszichedelikus összképre törekedtek, amely a kifutón megjelenő vibráló ruhakompozíciók hangulatára reflektált.
Virgil Abloh x Cassina
A Cassina 1927-es alapítása óta számtalan menő tervezői együttműködéssel büszkélkedhet: Le Corbusier, Pierre Jeanneret és Charlotte Perriand után aligha kéne folytatnunk a felsorolást, elvégre ki ne ismerné a világ egyik leghíresebb székét az LC4 Chaise Lounge nyugágyát, vagy a krómcsővázas struktúrával kombinált tehénbőr karosszéket?
Azonban ezúttal egy majd’ száz évvel későbbi tervre összpontosítunk, amelynek a luxus streetwearmárka atyja, az Off-White divatház volt vezérigazgatója és a Louis Vuitton tervezője, a legendás Virhil Abloh volt az ötletgazdája. A 2021-ben elhunyt designer „Modular Imagination” című moduláris kisbútorcsaládja a 2022-es milánói Salone del Mobile designvásáron debütált.
A mattfekete építőkockák aljára narancssárga tappancsokat installáltak, a felső síkon pedig a talpak negatívját harapták ki az anyagból, így az elemek egymásra helyezve legóként rögzíthetőek, fixálhatóak.