Világhírű építészek és designerek: Amikor a divat és az építészet találkozik
Vajon felismerhetők-e a lámpákról és bútorokról elhíresült designerek és világhírű építészek jellegzetes stílusjegyei egy táska vagy egy cipő sziluettjében?
Cikksorozatunk előző epizódjában a divat és design összefonódását legkiválóbban példázó együttműködésekről meséltünk – bútorfronton.
Ezúttal a divat oldaláról közelítjük meg a kérdést: mi történik, amikor egy építész a divatipar felé fordul, és látványos kiegészítőkbe szövi sajátos gondolkodásmódját, a legismertebb nemzetközi divatházakkal kollaborálva?
Frank Gehry x Louis Vuitton
A Tiffany & Co. kollaborációs történetét bemutató cikkünkben már ismertettük Frank O. Gehry fantasztikus tervezői látásmódját, amely nemcsak építészetben vagy designbútor-vonalon, hanem ékszer- és táskatervezés terén is kiválóan megmutatkozik.
Az elmúlt évek során a kanadai-amerikai építész több fronton is összekapcsolódott a Louis Vuittonnal (hála az LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton elnökével, Bernard Arnault-tal ápolt barátságának): 2014-ben megnyílt a párizsi Foundation Louis Vuitton művészeti múzeum és kulturális központ, amelynek ikonikus, futurista épülete Gehry tervei alapján valósult meg.
Majd’ egy évtizeddel később a hajlított, egymásra rétegzett áttetsző üvegpáncél formavilága a 2023-as Art Basel Miami Beach-en bemutatott, 11 darabból álló táskakollekcióban köszönt vissza. Az installálási metódus szintén az ikonikus múzeum vonalvezetésére és anyaghasználatára reflektált – az íves, áttetsző fémháló panelek leheletnyi izgalmat csempésztek a natúrtölgy posztamensek és falburkolati elemek puritán összképébe.
A klasszikus, finoman ívelt Louis Vuitton táskát hol geometrizáló, tűzpiros koi hal, hol hajlított, gyöngyözött krokodilfogantyú és neonsárga foltok díszítik. A Capucines Mini Blossom modellre királykék és pink plexiréteget szegecseltek, míg a Capucines Mini Puzzle táska hófehér alapját égkék, sziromszerű nonfiguratív bőrelemek tarkítják.
A Capucines MM Concrete Pockets pedig tagadhatatlanul Gehry: a reduktivista, rétegezett, geometrikus formavilág és a betonszerűen pöttyözött felület a bilbaói Guggenheim Múzeum darabolt titánborítását idézi.
Tom Dixon x Adidas
A világhírű brit designer számára szintén nem újdonság a kollaborációs műfaj, ugyanis az elmúlt évtizedek során az Ikeával extravagáns viráginstallációkat, a Native Unionnel stílusos tech-kiegészítőket, míg a legendás PH-val futurisztikus zongorákat dobtak piacra. 2013-ban a Salone del Mobile designvásáron debütált az Adidas SS14-es „The Capsule” kollekciója, amelyet a Design Research Studio által tervezett, XIX. századi (rekonstruált) vasútállomás indusztriális környezetében prezentáltak.
A „The Capsule” átalakítható utazótáskáktól és poggyászoktól kezdve karcsúsított sportruházaton át elegáns utcai és sportcipőkig gyakorlatilag mindent tartalmaz. Míg Frank Gehry-t abszolút felismertük az általa tervezett táskasorozatban, Tom Dixon briliáns stílusérzéke kevéssé köszön vissza az Adidassal közösen létrehozott ruhakollekcióban.
A (többek között) lávaként kavargó fújt „MELT” üveglámpáiról ismert designer ezúttal óvatosan közelítette meg a ruha témát, a helyenként felbukkanó élénk sárga és kék színeken kívül nincsen semmi felkavaró a modellekben. A minimalista-funkcionális megközelítés és a reduktivista színhasználat kétségkívül Tom Dixon tervezési elveihez kapcsolható, illetve, ha sportoló-túrázó szemmel tekintünk a darabokra, nincs is szükség ennél többre.
Zaha Hadid x United Nude
Íme Zaha Hadid, avagy a kollaborációk királynője! A világhírű iraki építész, akinek fluid vonalvezetésű épületeit és áttört-strukturált felületeit résnyire nyitott szemmel is felismerjük, pályafutása során többek között a Melisse, Louis Vuitton, Charlotte Olympia, Adidas, Fendi és Lacoste márkákkal (és még ki tudja, ki mással) dolgozott együtt a legkülönbözőbb Haute Couture divatkiegészítőkön.
Ugyan imádtuk a 2014-es, hajlított-rétegzett Fendi Peekaboo shopperét, és képtelenség lenne megfeledkezni a 2006-os Louis Vuitton Icone vödörtáskájáról, mi ezúttal extravagáns, szoborszerű cipőkollekciójára helyezzük a fókuszt. A Reem D. Koolhaas tervezővel karöltve megálmodott Nova modellek ugyan a legkevésbé sem funkcionális kiegészítők, de a vizualitás oldalán abszolút kárpótolnak minket, ugyanis kiválóan megragadják Zaha Hadid futurisztikus stílusának esszenciáját.
A krómozott felületű, sci-fi Hamupipőke cipellők vinyl gumiból, olasz bőrből és üvegszálból készültek – első blikkre képtelenség megállapítani, hogy egy designer vázát vagy éppen egy kortárs szobrászati remekművet szemlélünk. Az együttműködésből több pazar cipő is született, például a 3D nyomtatott, tüskékkel kombinált fekete, pump-fazonú Flames magassarkú, amelyet a 2015-ös milánói divathét „Re-Inventing Shoes” című kiállításán láthatott először a műértő közönség.
Philippe Starck x Ipanema
Hogy nézhet ki egy közönséges strandpapucs, amely a világ egyik leghíresebb formatervezőjének fejéből pattant ki? Egy feketeöves designrajongó olvasónak valószínűleg pillanatok alatt beugrik az Alessi tripod citromfacsarója, a Kartell cirádás plexi asztali lámpája vagy éppen a Dior rosegold Miss Dior széke, amely még így is csak egy aprócska szelete Starck lélegzetelállító életművének.
Talán ezért is meglepő, amikor egy tartós, minőségi gumipapucsokat gyártó Ipanema tervezői együttműködésre invitálja őt. A kollekció egyébként meglepően szerethető, a végletekig egyszerűsített formavilágban valamilyen különös módon fel-felcsillannak Starck jellegzetes ívei (például a fekete Walk-In-Style gumiszíjai kísértetiesen hasonlítanak a Masters étkezőszék háttámlájának kialakítására).
A pasztellszínekben pompázó, áttetsző gumielemekből álló szandáljainak és az ikonikus karfás, plexi Ghost Chair-ek összekapcsolásához már absztrakt gondolkodásra és kimagasló asszociációs képességekre lenne szükség, de egyes részletek tényszerűen felismerhetők.
Patricia Urquiola x Weekend Max Mara
Játékos, geometrikus formák, élénk, vibráló színkombinációk, bájos minták kortárs designbútorokba csoportosítva: ilyenek Patricia Urquiola spanyol építész látványos mobíliái. Az imént felsorolt jellemvonások a Weekend Max Marának tervezett Habito kollekció egyes darabjait is tökéletesen jellemzik: vidám, stílusos streetwear fazonok, amelyek a 2022-es milánói designhéten láttak először napvilágot.
A kollekcióban többek között egy sűrűn csíkozott, színátmenetes, pliszírozott kimonókabát, élénk narancs hosszított, kapucnis dzseki, kötött colorblock mellény, steppelt khakizöld szoknya, oversized, élénkzöld, buggyos ujjú garbó és egy-egy túlméretezett szövetclutch is helyet kapott.
A prezentáció pedig természetesen szintén ízig-vérig Urquiola volt: a betonfalakat a cc-tapis márkával közösen megálmodott, felhős-grafikus Venus Power szőnyegsorozat díszítette.