Autóiparból a kifutókra - Gedeon Dalma bebizonyítja, hogy a divat az emberiség és a társadalom szerves része, és mindent felölel
Ki gondolta volna, hogy egy divattervező munkáját az autókba szerelt légzsák is inspirálhatja? A feltörekvő magyar művésszel, Gedeon Dalmával beszélgettünk arról, hogy a divat szó egy olyan ernyőfogalom, amely mindenki számára mást és mást jelenthet.
A huszonöt éves divattervező, Gedeon Dalma 2023-ban diplomázott le a Modart International főiskola alapképzésén. A fiatal tehetség korábban belekóstolt a pszichológia tudományába is, majd rájött, hogy érdekli a lélektan és a divat kapcsolata. Végül, ezen aspiráció és a benne lakozó kreativitás találkozása vezette őt a divattervezői karrierúthoz.
Első kollekciója a Budapest Central European Fashion Week kifutóján debütált, hosszú távú álma pedig az, hogy egy napon saját márkája legyen, amely funkcionális, de üzenetet hordozó ruharabokat kínál.
Az igazi divat túlmutat a fast fashion trendeken
Ha egy laikus a divatra gondol, akkor rögtön a hagyományosan bevásárlóközpontokban sorakozó, vagy a manapság online térben létező fast fashion, esetleg high fashion üzletek jutnak eszébe. Pedig a divat tényleg sokkal, de sokkal több ennél. Gedeon Dalma egyedi gondolkodásmódja az ékes példa arra, hogy a ruhák olykor erős üzenetet képviselő művészeti alkotások is lehetnek.
„Divattervezőként elengedhetetlennek tartom, hogy éljek a tervezés adta kommunikációs lehetőségekkel. Ezért, a kollekcióim kritikai gondolatokat közvetítenek a világ számára. A test vonalait újrafogalmazó oversize és unisex sziluettjeim sürgős társadalmi témákra reflektálnak, és újraírják a klasszikus, hagyományos értelemben vett öltözködés szabályait és mintáit.
A formák különösen fontos szerepet kapnak, miközben tervezek, valamint a hétköznapi tárgyak azok, amelyek sokszor inspirációt nyújtanak számomra.” A fiatal divattervező elsődleges célja, hogy munkájával hozzájáruljon egy befogadóbb iparághoz, hangsúlyt fektetve az etikus gyakorlatokra és a sokszínűség megünneplésére.
Bár nagyra értékelem a folyamatosan változó trendeket, a fő hangsúlyt mégis arra helyezem, hogy olyan üzenetet közvetítsek, amely túlmutat ezeken a múló stílusokon.
A kollekció, ami mindenkit elgondolkoztat
„A kollekcióm az autóiparban látható és tapasztalható nemi elfogultságra hívja fel a figyelmet. A 2020-as években még ott tartunk, hogy a gépkocsik töréstesztje során olyan bábukat alkalmaznak, amelyek a férfi testfelépítést mintázzák. Ez a csak és kizárólag férfiak védelmére koncentráló eljárás veszélynek teszik ki a női sofőröket” - erre a problémára hívja fel a figyelmet Gedeon Dalma Out of Position néven debütált diplomakollekciója, amely a 2024-es tavaszi-nyári szezonra készült, és összesen tizenkét kreációból áll.
Ebből öt darab ruhaköltemény a Budapest Central European Fashion Week kifutóján mutatkozott be. „Légzsákok és a felfújódó védőfelszerelések, tehát autóipari elemek inspirálták a kollekció darabjainak sziluettjeit. Az öltözékek letisztult geometriája, tagoltsága és színvilága pedig visszautal a tesztbábuk eszközszerű testfelépítésére és bőrt imitáló borítására. A ruhadarabokat szivacs szerkezetek alkotják, melyek ütés hatására horpadnak, deformálnak, és tovább fejlődnek.
Az alkotások kimerevedett sorozatképek feléledő, hordható, és megszemélyesíthető alakjai.” A fiatal tehetséget természetesen nagyon nagy örömmel töltötte el, hogy egy divatra érzékeny és egy divatot értő közönség számára mutathatta be a súlyos üzenetet képviselő munkáját. „Úgy gondolom, hogy a divatkommunikáció nagyon fontos, hiszen a divat az emberiség és a társadalom szerves része, és mindent felölel.”
Vannak ruhák, amelyeket nem viseletre terveztek
„A kollekcióimról általánosságban elmondható, hogy nem a mindennapi viseletre készülnek, a kreációim a konceptuális tervezés szüleményei.” A konceptuális tervezés, avagy fogalmi, gondolati művészet az alkotás egy kreatív formája, amely mindig valami elképesztően egyedit és magával ragadót eredményez. Ennek oka, hogy a kivitelezés módjánál sokkal fontosabb maga a gondolat vagy az ötlet. „A testet körülölelő architektúrák és azok egymással való kapcsolatai foglalkoztatnak.
A testkövető, feszes elemek és a térbeli struktúrák váltakozása visszatérő elem tervezéseim során. Ruháim viselése arra készteti az embereket, hogy megtestesítsék a ruhát és annak szimbolikus jelentését.”
Miről álmodik egy fiatal magyar divattervező?
A siker kulcsa a folyamatos fejlődés, és ezt Gedeon Dalma is tudja. „A következő években megcsinálom a mesterdiplomát, miközben célom, hogy ne csak elméleti tudást szerezzek. Szeretném elsajátítani a legújabb technikákat, valamint szeretnék tanulni a divatszakma legnagyobb tehetségeitől.
Továbbá, a terveim között szerepel más országok munkalehetőségeinek felfedezése, mert úgy gondolom, hogy a külföldi tapasztalatok felbecsülhetetlen értékű gyakorlatot adnak, valamint szélesítik a látókört a divat folyamatosan fejlődő világában.”
Szívet melengető a tény, hogy Gedeon Dalma a magyar piac fenntarthatóságáért is tesz. „A természetes anyagokból készült textíliák használatát helyezem előtérbe, valamint kísérletezem a felhalmozódó műanyagok újrahasznosításával, és átformálásával is. Elkötelezett vagyok amellett, hogy folyamatosan kutassam és gyakoroljam a környezetbarát gyakorlatokat a tervezési folyamataimban.”
Talán nem olyan meglepő, hogy Gedeon Dalma egyik legnagyobb álma a saját márka megalkotása. „Kollekcióimmal egyensúlyt teremtenék és határokat feszegetnék a praktikus, hordható darabok, valamint a konceptuális, művészi tervek között. Arról álmodozom, hogy a márkám ne csak a ruhadarabok értékesítéséről szóljon, a ruhákkal történeteteket és örömöt biztosítanék a viselőinek.” - meséli a tervező.