Stílus és sebesség: A divat autóipari kalandozásai
A kollaboráció akkor igazán sikeres, ha önazonos, és mindkét fél egyenlő mértékben érvényesül – erre tanított minket Justin Haynes divattervező az életmű díja és New Balance kollaborációja kapcsán készített interjúban. A divat pedig a legtöbb társművészeti és design-területtel szoros összefüggésben áll, emlékezzünk csak vissza a bútorgyártók és divattervezők legizgalmasabb együttműködéseire, vagy a Tiffany & Co ékszerház építészek által tervezett mikrokollekcióira.
Egy design-szempontból nagyon is lényeges területet azonban korábban nem érintettünk kollaborációs cikksorozatunkban: ez pedig az autóipar. Milyen stílusjegyeket kell hordoznia egy gépjárműnek ahhoz, hogy már rögtön az első ránézésre egy adott divatház és életérzését vizualitását példázza?
Hermès x Citroën
Nos, talán nem a legegyértelműbb párosítás, de kétségkívül felejthetetlen eredmény született a két márka találkozásából. A Hermès kifinomult, mégis karakteres tevebarnája ezúttal nem egy Birkin 25 shoppertáskán, hanem egy bűbájos 1989-es Citroën Bogár 2CV képében jelent meg a Paris Auto Show-n, 2008-ban. Két tónusnál nincs is szükség többre: a meleg tevebarnához vajfehér árnyalatot társítottak az időtlen luxus jegyében, s míg a külső megjelenésben a tetővászonban jelenik meg, a belső térben a bőrülések tűzött részleteiben sejlik fel.
Ha van rajta kalap, azért, ha nincs, akkor azért utáljuk Melania Trumpot?
A műszerfalat, belső ajtót, sebváltót és kormánykereket mesterien, krémszínű cérnával levarrt Hermès bőrrel borították a megszokott műanyag elemek helyett. Külön elegáns gesztus, ahogyan a divatmárka teljes mértékben teret engedett a Bogár ikonikus részleteinek, az exteriőrön kizárólag a Citroën logója kapott helyet, a távolról felismerhető „H” betű ezúttal illedelmesen megbújt a részletekben.
Hermès x Bugatti
Míg a korábbi együttműködés sokkal inkább a műértő gyűjtő közeget célozta meg (hozzátesszük, hiába, ugyanis az autószakértők a legkévésbé sem lelkesedtek a barna kisautóért), a 2015-ös autópróbálkozás – ezúttal egy Hermèshez hasonló luxus gyártóval, a Bugattival – egy jóval közérthetőbb, mégis önazonosabb formában valósult meg, a fiatal (és pimaszul gazdag) autórajongó közönség szívét megdobogtatva.
A hat millió dollár értékű Chiron modellt a divatmárka egyik legkedveltebb, krémfehér tónusába öltöztették fel, a Bogárhoz hasonlóan kívül-belül egyaránt. A fémelemek hivalkodó krómfelületek helyett selyemfényű ezüstös csillámlást kaptak, a monokróm krémes tónust csupán egy-egy határozott Bugatti-piros részlet tarkítja. Az ördög pedig bizony a részletekben rejlik – nem a motorháztető alatt látjuk utoljára a francia luxusautó gyár logóját, ugyanis belül a kormánykerék közepén, egy finom ékszerszerű szimbólum árulkodik a vállalatról, a sebváltó felett pedig egy visszafogott Hermès feliratban emlékeznek meg a kollaborátorról.
Gucci x Fiat
Ha azt mondjuk: olasz autómárka, könnyedén rávágjuk, hogy Fiat, míg ha az olasz luxusdivatot emlegetjük, seperc alatt beugrik a Gucci. És mi példázná jobban a Dolce Vita életérzést, mint egy színes Fiat500-as cabrio, amellyel szinte gyerekjáték bevenni az Amalfi-partvidék szerpentinjeinek éles kalandjait? Míg – természetesen – hajunkat egy decens selyemsál alá rejtjük, a cicaszemüveg pedig kellőképpen megszűri a dél-olasz partvidéket melengető napsugarakat.
Keretbe foglalt divatműalkotások: A 2020-as évek, mint a divatbemutató enteriőrök aranykora
Nem meglepő tehát, hogy a Gucci épp a Fiattal kollaborált, nem pedig a hasonlóan luxus és olasz autógyártókkal, mint a Ferrari, Maserati, vagy éppen a Lamborghini. És bár számtalan lehetőséget rejtett magában az együttműködés, lényegében a piros-zöld csíkokban ki is merült a speciális design. Ez persze nem teljesen igaz, a márka kilencvenedik évfordulójára tervezett, fekete és fehér 500 by Gucci autók felületei lágyan irizáló, gyöngyházas borítást kaptak, a felnik a szokásosnál jóval filigránabbak, míg a féknyergek az ikonikus Gucci-zöld árnyalatban díszelegnek.
Mindeközben az Armani és Fiat közös Fiat 500-as modellje a maga egyszerűsége mellett a legapróbb részletekben is a maximumot nyújtja, gondolunk itt a dísztárcsában felsejlő Armani logóra, vagy éppen a műszerfalba vésett Giorgio Armani kézírásra.
Armani x Mercedes Benz
És ha már az Armanit emlegetjük, nem feledkezhetünk meg a Mercedes Benzzel közösen tervezett „Armani Mercedes” CLK modellről sem. Ahogy a fantázianeve is árulkodik róla, az autó éppen félig Mercedes és félig Armani, de valahogyan mindkét márka ízig-vérig jelen van a formatervezés minden apró részletében, tehát: igazi szerelemgyermek. A puha, „Sabbia” névre keresztelt homokszín, meleg ezüst tónust mélybordó bőrülésekkel egészítették ki, a klasszikus formavilág egy kortárs megközelítéssel ötvöződik, míg az olasz elegancia a német precizitással fonódik össze.
Az autó egyik, talán legkülönlegesebb vonása az Armani Cuoio bőrtípus alkalmazása, amely egyértelműen az 1940-es és 1950-es évek stílusát idézi, miközben egészen modern, high-tech szöveteket is felvonultat az anyagpalettában. Bár az együttműködés már az első momentumtól kezdve őrületes sikerre volt ítélve, a designer autó nem jutott tovább a prototípus-fázisnál – holott már maga a terv is kétségkívül megnyerte a szakértők rajongását.
Hollywood provokatív filmekkel lázad a szépségideálok ellen, a való világban mégis sokan mindent feláldoznak a tökéletes külsőért
Versace x Lamborghini
…avagy a hiperolasz, hipermodern luxus sportautó. A szakcikkek „furcsa és ritka” kollaborációként hivatkoznak a Lamborghini Murcielago LP640-4 Versace modelljére, amelynek egyik darabja 2021 februárjában hihetetlenül kedvezményes áron, mindössze 149 500 euróért kelt el egy aukción. A szigorú, strukturált vonások helyenként lágy ívekkel keverednek, a homogén, fehér felületet egy szabad szemmel jól látható Versace medúzalogóval törték meg.
A korábbi példáknál emlegetett, részletekben elegánsan megbújt márkajelzések helyett a divatház nem árul zsákbamacskát és nem bízza a véletlenre, a Lamborghini logó felett még egy Versace felirat is helyet kapott, míg a belső térben dombornyomott Gianni Versace Couture feliratok és geometrikus mintázattal tűzött bőrülések utalnak az együttműködő partnerre.