„Szeretem, ha egy letisztult formavilág valamilyen váratlan geggel társul” - interjú Poprádi Flórával, a Cukovy vezető tervezőjével
A Cukovy márka 2014-es alapítása óta nagy változáson ment keresztül. A markáns, vibráló tónusokkal és extravagáns anyaghasználattal kombinált eleganciát pár éve a látványos tollkabátok váltották, míg a tervezést Poprádi Flóra vette át.
A fényárban úszó, pufidzsekiktől roskadozó belvárosi bemutató terembe érkezve a szabásmintákkal és anyagtekercsekkel megpakolt szabóasztal felé vettük az irányt az újdonsült vezető tervezővel. Művészeti hitvallásáról, a márka evolúciójáról és legmerészebb álmairól beszélgettünk.
Melyik momentum indította el a karriered, amikor bizonyossá vált számodra, hogy a divattervezés a te utad?
Talán közhelynek tűnhet, hogy gyerekkori álmom volt a divat tervezés, pedig abszolút igaz. Készült erről egy igencsak beszédes fotó: még tejfogaim voltak, amikor megkaptam életem első gyerekvarrógépét – a képen széles, foghíjas mosollyal, büszkén ölelem a karácsonyi ajándékomat.
Tehát a szüleid mindig támogattak a divattervezői álmaid megvalósításában?
Nos, a szüleimmel eleinte szigorú egyezséget kötöttünk: a divattanulmányok megkezdésének egy „rendes, tisztességes, polgári” diploma volt az előfeltétele. Édesapám közgazdász, ezért az akkori BGF gazdálkodás és menedzsment szakára esett a választásom, mivel „univerzális gazdasági háttértudást” ad.
Ezt bármilyen munkánál kamatoztathatom és természetesen egy márka alapításánál sem elhanyagol ható ismeret. Az élet persze felül írta a terveimet, egy év után ki költöztem Dániába, és elkezdtem egy új – ezúttal specifikusan divat tervezői – egyetemi képzést.
Az elit divatklub: Az Hermès bravúros értékesítési stratégiája
Gondolom, a csillapíthatatlan vágyad és elkötelezettséged hamar meggyőzte őket arról, hogy nincs mitől félniük.
A legnagyobb változást a covid hozta el – a három otthon töltött hónap minden egyes szabad pillanatában rajzoltam, hímeztem, a textilmunkáimra összpontosítottam. Egy ponton édesapám megjegyezte, most értette meg igazán, mit jelent számomra a művészet és a divat, milyen felhőtlen boldogságot okoz, sőt már-már létszükségletem a kreatív alkotói munka – szívmelengetően kedves momentum volt.
Milyen szakmai lehetőségeket biztosított a dán képzés?
Minden féléves tervezési produktum mellé társult egy részletes business plan, mert a képzés nemcsak a divattervezésre, hanem a termékek értékesítési lehetőségei re is koncentrált. Zöldfülű tervezőként, tanulóként nem volt tapasztalatom a business plan felépítésében, így valószínűleg mai szemmel ezek a tervek jócskán sántítanak, de kétségkívül hasznos időszak volt.
Az alapszak elvégzése után hazaköltöztem, a mesterszakot pedig már itthon, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen folytattam – ekkor már kezdett kikristályosodni a saját utam és alkotói szemléletmódom.
Hogyan keresztezték egymást az útjaitok a Cukovyval? Hogyan váltál „zöldfülű”, friss diplomás textilművészből az egyik legjelentősebb hazai brand vezető tervezőjévé?
2020-ban, a covid alatt keresett meg Tálosi Lívia, a brand alapítója ezzel a nyitott pozícióval, ekkor csatlakoztam a márkához – éppen előttem dobtak piacra egy tollkabát kollekciót, amely végül egy teljes rebranddé nőtte ki magát. Ekkor vált a Cukovy végérvényesen tollkabát-márkává –
az átalakulás utáni első kabátokat már én terveztem.