Egy hajkendő vagy turbán is lehet fenntartható - a Cukorka Szabóság rá a bizonyíték
A Cukorka Szabóság olyan hajkendőket és turbánokat készít, amelyek nemcsak látványosak, de fenntartható és minősített alapanyagokból készülnek. A márkát alapító Anett számára fontos, hogy a termékei amellett, hogy időtállóak és magas minőségűek, egyedi karaktert is tükrözzenek. A Cukorka kendők és turbánok tökéletes kiegészítők azoknak, akik szeretnek játékosan kísérletezni az öltözködésben.
A workshopok pedig még közelebb hozzák az embereket az alkotás élményéhez: itt mindenki lehetőséget kap arra, hogy saját álomkendőjét elkészítse, ezzel személyes kapcsolatot teremtve a márkával. Czukor-Szabó Anettel, a Cukorka Szabóság megálmodójával beszélgettünk.
Mi inspirált arra, hogy elindítsd a Cukorka Szabóságot, és honnan ered a szenvedélyed a hajpántok és turbánok iránt?
Mindig olyan emberek vesznek körül, akik inspirálnak és támogatnak. Szeretek olyan különleges kiegészítőket vagy ruhadarabokat viselni, amelyek fazonban és színben egy kis extra varázst adnak a megjelenéshez. Spanyolországban, a nászutunk során találtam egy drótos hajkendőt, ami bár nem volt túl tartós és kicsit gagyi volt, de nagyon feldobta az öltözékem.
Azonban úgy éreztem, hiányzik belőle valami: szerettem volna hasonló darabokat más színekben, de tartósabb kivitelben. Ekkor jött az ötlet, hogy miért is ne készítsem el magam?
Hogyan alakult az utad a vállalkozásod elindítása előtt? Mi adta meg a végső elhatározást ahhoz, hogy belevágj?
Óvó néni voltam és színjátszó körökben is megfordultam, de a kreatív energiáim szünet nélkül dolgoztak bennem, főként hét évvel ezelőtt, a szülési szabadságom alatt. Különféle kreatív projektekben bontakoztak ki, például a Szeretest nevű kezdeményezésben.
Amikor egyik barátnőmnek meséltem arról, hogy szeretnék hajkendőket készíteni, rögtön bátorított, hogy kezdjek bele: felajánlotta, hogy modellkedik, befotózzuk a kész darabokat, és segít azok népszerűsítésében is. Néhány héttel később el is indítottam a vállalkozást, és az összes termék elkelt 48 órán belül.
Mit tartasz a legnagyobb kihívásnak egy fenntartható márka létrehozása és fenntartása során Magyarországon?
Számomra a legnagyobb kihívás megtalálni az egyensúlyt az igények, a megfizethetőség, a minőség és a saját stílusom között. Emellett a közösségi média világában való jelenlét is folyamatos kihívás. Egy szempontból nagy segítség, hiszen könnyebben elérjük az embereket, viszont sokszor kimerítő mindig aktívan és hitelesen jelen lenni, kommunikálni.
Nehéz megmutatni magunkat, főleg akkor, amikor az életünk éppen nem olyan, amit szívesen osztanánk meg, de ez része a márkaépítésnek, hiszen nincs mögöttünk egy marketingcsapat, kisvállalkozóként pedig a láthatóság megteremtése elengedhetetlen.
Mesélnél kicsit a Cukorka Szabóság filozófiájáról és a környezetbarát szemléletről?
A fenntarthatóság szó mára kissé elcsépelt, és valójában azzal, hogy új termékeket készítünk, már nem is lehetünk teljesen fenntarthatóak – legalábbis az én szemléletem szerint. Ezért számomra fontos, hogy amit létrehozunk, az valóban tartós legyen. Kizárólag európai, kiváló minőségű, etikus forrásból származó anyagokkal dolgozunk, új anyagok esetében pedig GOTS és ÖKO-TEX minősítéssel rendelkezőkkel. Ezzel nemcsak a termékek élettartamát hosszabbítjuk meg, hanem minimalizáljuk az anyagpazarlást is. A fenntarthatóságot minden folyamatban szem előtt tartjuk, legyen szó az anyagfelhasználásról, a csomagolásról vagy a gyártás során keletkező hulladék csökkentéséről.
Inspiráló számomra, amikor együttműködéseken keresztül valami újat alkothatunk: ilyen volt például a PIZSI márkával közös projekt, ahol megmentettük a maradék anyagokat, és ezekből készült el a „Te rutinod” arcápolási csomag. Hasonlóan izgalmas a legújabb Rózsagyöngy X Cukorka kollekciónk is, amelyet erdélyi vásárokon felkutatott vintage kendőkből alkottunk meg.
Nagyon izgalmas printeket használsz, nem félsz a színektől sem. Miből meríted az inspirációt?
Mielőtt egy-egy kollekció megszületik, először mindig egy vizuális kép, egy érzés jelenik meg bennem – egyfajta hangulat, amit át szeretnék adni. Szeretném, ha a termékeim viselői is megéreznék ezt, amikor a darabokra néznek vagy hordják őket. Amikor ez az inspiráció megvan, elkezdem keresni azokat az anyagokat, amelyek ehhez a látványhoz és érzéshez legjobban passzolnak.
Valószínűleg nagy hatással vannak rám a környezetemben élő emberek és a mindennapi impulzusok, de a kollekció alapötlete mindig valami nagyon sajátos, belső képből indul ki, mintha valami megfoghatatlan esszencia születne meg a fejemben.
Más a munkafolyamat, amikor upcycled vagy deadstock anyagokból tervezel új darabot?
Igen, mivel szinte teljes egészében, 95%-ban már csak deadstock anyagokkal dolgozom, így ez vált a tervezés alapjává. Amikor kollaborációkról van szó, a folyamat néha egy kicsit lassabb, hiszen ilyenkor még több odafigyelés és egyeztetés szükséges.
Ugyanakkor rendkívül szerencsésnek érzem magam, mert fantasztikus emberek dolgoznak a kisebb márkák mögött, így a közös munkák nagyon gördülékenyen zajlanak, hiszen mindannyian hasonló értékeket képviselünk, ami nagyban segíti az alkotói folyamatot és a közös célok megvalósítását.
Hogyan éred el, hogy a csomagolásod és a gyártási folyamataid is környezettudatosak legyenek?
A csomagolás terén elkötelezett vagyok az újrahasznosított és a lebomló anyagok mellett: minden csomagolás száz százalékban környezetbarát. Emellett igyekszem minimalizálni a textilhulladékot is. Ha esetleg mégis marad valamennyi anyag, akkor az új életet kap – például a Cukorka Műhely foglalkozásain, ahol ezeket a maradékokat újra felhasználjuk. Egyes workshopokon a résztvevők ezekből az anyagokból készíthetnek egyedi hajkendőket, ami egyszerre izgalmas és fenntartható megoldás.
Ha jól tudom, akkor workshopokat is szoktál tartani. Miért tartod fontosnak, hogy az emberek megtapasztalhassák hogyan készül el egy adott darab? Az ilyen program segíti a személyes kapcsolódást is, téged feltölt a közös alkotás folyamata?
Igen, a workshopok nagyon fontosak számomra, mert lehetőséget adnak arra, hogy az emberek testközelből lássák, mennyi munka és kreativitás van egy-egy kendő mögött. Mivel néha maradnak anyagok, arra gondoltam, hogy milyen különleges lenne, ha ezeket egyedi darabokká alakíthatnánk. Gyöngyökkel, hímzésekkel díszíthetjük őket, vagy épp egyedi mintákat festhetünk rájuk.
Ebből jött az ötlet, hogy miért ne adhatnánk mindenkinek lehetőséget arra, hogy elkészítse azt az álomkendőt, amit elképzelt? A workshopokon szuper lehetőség van arra, hogy találkozzak a vásárlóimmal, beszélgethessünk és megismerhessem őket, ami igazán feltölt. Az is izgalmas, hogy gyakran olyan emberek jönnek el, akiknek ez az első találkozásuk a márkával – és még soha nem volt kendőjük! Jó látni, hogy a saját kezükkel készített darabokat később büszkén viselik.
Mik a hosszú távú terveid a Cukorka szabósággal kapcsolatban? Hogyan szeretnéd bővíteni a kínálatodat vagy továbbfejleszteni a márkát?
Hosszú távon szeretném apránként bővíteni a csapatot, hogy csak a kreatív munkára kelljen koncentrálnom. Emellett szívesen folytatnék további kollaborációkat más márkákkal, mert ezek nemcsak izgalmas projektek, de a brandépítést is nagyban segítik. Nagyon inspirál az is, amikor tehetséges emberekkel közösen dolgozunk egy fotózáson, ahol az elképzelések megelevenednek. A nagy terveket nálam inkább a szabad alkotás váltja fel – csak alkotni szeretnék, szívből és szabadon.