Kosaras jelképből vált mindenki által imádott tornacipővé, és a Converse Chuck Taylor ma sem megy ki a divatból
Eredetileg kosaras cipőnek szánták, később mégis a rockerek jelképe lett a spanyolnátha-járvány idején megszületett Converse, ami ma már annál trendibb, minél szakadtabb és viseltesebb.
Kevés olyan cipő van, ami annyira ikonikus, mint a Converse Chuck Taylor. Kapásból van legalább öt beceneve (Chucks, Cons, All Stars, CTs, Chuckies), amit a világ minden táján ismernek és használnak, ráadásul olyan dizájnja van, amivel versenyezni nem lehet. De lemásolni is képtelenség, mert mindenkinek azonnal ez a cipőmárka jut róla eszébe, készítse el bárki is. Ráadásul kényelmes, szabadon gyűrhető, strapabíró, már-már elszaggathatatlan és minél viseltesebb, annál menőbb.
A Converse Chuck Taylorokért nem hiába őrülnek meg az emberek, sőt, egy amerikai férfi 2019-ben a Guinness-rekordok könyvébe is bekerült 2630 pár tornacipőjével. De vajon mitől is olyan népszerűek a Converse Chuck Taylorok?
Világháborús kosaras cipőből indult, pár évtized múlva már az egész világot bejárta
A Converse története egészen az I. világháborúig vezethető vissza, amikor szinte teljesen a mai külsejével megegyező tornacipőket gyártottak – azzal a különbséggel, hogy akkor még Non-Skids névre hallgattak. Főleg kosárlabdázók és más sportemberek körében arattak hatalmas sikert, mivel a PVC gumi lehetővé tette, hogy jobban tapadjon a cipő a földön, ezáltal pedig stabilabban lehetett mozogni, teljesíteni a meccseken.
A cipő egy idő után olyan nagy népszerűségnek örvendett, hogy 1922-ben az akkori kosaras ásznak számító Chuck Taylor besétált a Converse üzembe és pár ötletével még jobb tapadást biztosító, még hajlékonyabb talpú cipőt kreált a márkának. Taylor ötletei olyan jövedelmezőnek bizonyulnak, hogy a Converse fel is vette salesmannek és ő pedig attól kezdve bőszen járta Amerikát azért, hogy a márkát népszerűsítse.
A cipőt egyre jobban kezdték el azonosítani Chuck Taylorral, ezért a logóra végül az aláírása is felkerült, 1932-ben pedig a híres fekete csillag is. Az All Star név pedig onnan jött, hogy egyre több „all star”, azaz ismert ember, híres sportoló kezdte el hordani a cipőt. A hatvanas évekre már a globális kosarascipők 70%-át a Converse Chuck Taylor All Stars szolgáltatta, ekkor a névadó a visszavonulás mellett döntött és a saját útjára engedte a brandet.
Ez röviden a tőzsdére lépést jelentette, ami viszont semmi jóval nem kecsegtetett, a borzasztó pénzügyi döntések miatt egy-két évtizedre a márka csődbe ment, ettől függetlenül az emberek még ekkor is nagyon szerették a cipőt.
Popkulturális divatcipő
Andy Warhol, Kurt Cobain és a fiatal Karl Lagerfeld például mindig Converse Chuck Taylorokban feszített, de Elvis Presley is nagy rajongója volt a márkának. Később Sylvester Stallone is ilyen cipőt hordott a Rocky című filmben, de a Grease-ben is számos Chuck Taylort lehetett felfedezni, ahogyan Tom Hanks is ilyet viselt a Legénybúcsú, Treat Williams a Hair, Michael J. Fox pedig a Vissza a jövőbe című moziban. Az elképesztő filmbeli jelenlét meg is hozta a gyümölcsét: egy tulajdonosváltás után a 2000-es évek elején újból hatalmas érdeklődés övezte a Chuck Taylor cipőket, ami számos kollaborációt és különleges kiadást hozott a márkának.
A rocksztárok és az alternatív zenei művészek kedvencévé avanzsált tornacipő egy-egy különleges kiadását a Pink Floyd, az AC/DC, a Metallica, a The Ramones, a Nirvana, a Gorillaz és Dungeons & Dragons is megtervezte, de még Ozzy Osbourne-nak és Miley Cyrusnak is volt egy special edition Converse-e. De bőven lehetne sorolni a nagy neveket: legutóbb például az amerikai elnökjelölt, Kamala Harris kampányolt fekete Converse-ben.
De miért szereti mindenki annyira őket?
A márka népszerűsége összetett, nem csak azért menők ezek a cipők, mert jól néznek ki. Ahogy írtuk, eredetileg azért kezdték viselni őket az emberek, mert a híres amerikai kosárlabdázó is ezt hordta, és amint azt látni lehetett, ez a cipő jelentősen javította a sportteljesítményt. De nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy maga a tornacipő nagyon letisztult és egyedi dizájnnal rendelkezik, ami soha nem fog kimenni a divatból. Vászon felsőrésszel és PVC gumival bevont cipőorral, talppal van ellátva, ami a mai napig teljesen megreformálja a cipődivatot.
Nincs még egy olyan márka, aki ezt a dizájnt ilyen jól csinálná, és bár vannak, akik próbálkoznak, azt egyből koppintásnak, egy Converse másodhegedűsnek kiáltják ki. Egyébként főleg ez az oka annak, amiért a márka az elmúlt száz évben egyszer sem változtatott a Chuck Taylorok dizájnján: ugyan minek tenné, ha mindenki le akarja utánozni? A népszerűség harmadik oka pedig az ebből fakadó állandóség. A legtöbb terméknél ugyanis időről időre szükség van egy kis „vérfrissítésre” annak érdekében, hogy éveken, évtizedeken át érdekes legyen a vásárlóknak, a Converse-nek azonban nem.
Ennél a brandnél ugyanis minden vásárló tudja mit vesz és mire költi a pénzét. Soha nem lesz ciki viselni. Sőt, még egy kis nosztalgikus életérzést is kínál, ami szuper, mert a folyton változó világban egyre nagyobb az igény az állandóságra. Sőt, a Converse-ket szinte bárki felveheti, nemre, korra vagy öltözködési stílusra való tekintet nélkül, ez is hozzájárul ahhoz, hogy soha nem fognak kimenni a divatból.