26 év után is odáig vagyunk Carrie Bradshaw gardróbjáért, vajon miért?
A Szex és New York karakterének, Carrie Bradshaw-nak hatása megkérdőjelezhetetlen: nők milliói másolják le a ruhadarabjait – még úgy is, hogy a sorozat bemutatója óta már eltelt 26 év.
Nosztalgikus életérzést vagy örökké divatos ruhatárat köszönhetünk Carrie Bradshawnak, akit saját ízlése jogán forradalmasította a divatot? Hiszen akár nézted a Szex és New York sorozatot, akár nem, az biztos, hogy téged sem érint váratlanul a karakter ruhatárát érintő rajongás, ami mostanában egészen őrült méreteket ölt. Carrie Bradshaw vintage ruhákat párosított össze modern darabokkal és bátran felvállalta, hogy a százezres cipőihez second-hand felsőt vesz fel.
Kreativitása ösztönzőleg hatott a divatvilágra, nem csoda, hogy most újra felfedezték maguknak a Z generáció tagjai. Na, nem mintha régebben nem rajongott volna a fél világ a ruhatáráért – de most arról van szó, hogy azok is CB-módra akarnak öltözködni, akik 26 évvel ezelőtt, a Szex és New York premierjének idején még meg sem születtek. A Z és az Alfa generációt képviselők ugyanis teljesen rákaptak a vintage holmikra.
Szép, csinos és szexi
Bár Carrie-nek voltak erősen megkérdőjelezhető és felettébb ciki outfitjei, az azért tény, hogy akármilyen furcsa párosításokat is viselt a karakter, abból siker lett. Ki ne emlékezne a világos rózsaszín tütüjére, amiben évadokon át láthattuk a Szex és New York főcímdala közben, később pedig az első filmben is? (Kevesen tudják, de a sorozat stylistja, Patricia Field 5 dollárért turizta ki a szoknyát egy showroom szemeteséből.)
És ott van az az újságpapír ruha is, amit John Galliano tervezett a Dior 2000-es őszi/téli bemutatójára. Ikonikus klasszikus! De említhetnénk még egy tucat ilyet, hiszen annyi LBD (little black dress, azaz kis fekete ruha), túlméretezett póló, haspóló, crop top, fehérneműre hajazó slip dress és virágos midi ruha lógott Carrie gardróbjában, hogy szinte felsorolni sem lehet.
Kár is lenne vele próbálkozni, mert csak az első évadban 140 outfitet (beleértve 120 darab cipőt és 100 különböző táskát) lehetett látni rajta – többségük pedig igen különleges darab volt, nem olyan, amit bármelyik fast fashion üzletben meg lehet vásárolni. A Z és az Alfa generáció tagjai mégsem Carrie különc szettjeiért, hanem azokért az egyszerű, de nagyszerű ruhákért rajonganak, amiket ők is bármikor meg tudnak venni.
Ilyen például az a szürke miniruha, amit a karakter a barátnőivel elköltött ebéd során viselt a 2. évad 15. epizódjában. Hasonlót láthattunk már egy tucat influenceren, divatbloggeren, TikTok-sztáron, de persze, hírességeken is. Kendall Jenner, Rihanna, Hailey Bieber, Zendaya? Nem is olyan rég pedig a trendszetter topmodell, Emily Ratajkowski viselt hasonló ruhát és egyből ráfogták, hogy Carrie-től inspirálódott. De tőle ez megszokott dolog, hiszen a legendás újságpapír ruhát is többször felvette már – igaz, nem ugyanazt a darabot, hanem más fazonút.
A táskákat pedig legalább annyira imádja a nép, mint a Szex és New York-ban látott cipőket és kiegészítőket. A kék Manolo Blahnik magassarkú például kitörölhetetlen a divatrajongók kedvencei közül, szinte egy szezon alatt lett a menyasszonyok elsőszámú esküvői (álom)cipője is. Ugyanaz elmondható Fendi Baguette táskáról, amit lényegében Carrie Bradshaw tett híressé. Kicsi, stílusos és szinte mindenhez megy – gondolhatnánk, de igazából a mai napig nincs konkrét oka annak, miért is örvend olyan nagy népszerűségnek.
Miért idealizáljuk egy filmes karakter gardróbját?
Az ok valószínűleg nem ezeknek a divatholmiknak a megjelenésében keresendő, mert valljuk be: millió más cipő, ruha és táska létezik, amelyek stílusosabbak lehetnek ezeknél a daraboknál. Akkor viszont jogosan merül fel a kérdés: mégis miért van oda a fél világ ezekért a darabokért? Többet adnak, amit egy hasonlóan szép vagy akár szebb lábbeli?
Valószínűleg nem, és bármelyik cuki ruha és szép magassarkú is kultikus darabbá válhatott volna. A Szex és New York-ban viselt ruhák és Carrie Bradshaw gardróbja iránti rajongás egy mesterséges kreáció, amit mi magunk, a fogyasztók hoztunk létre. Alapja egyfajta tisztelet, elismerés és vágyakozás, amit a sorozatban látottak váltanak ki belőlünk. Azért érezzük őket olyan különlegesnek, mert az általuk elmesélt történetet nézve tudunk hozzájuk kötődni, múltjuk van – ezáltal pedig sokkal szívesebben vásároljuk meg őket, mint egy másik, esetleg csinosabb, nőiesebb divatdarabot. Egyszerűen többet adnak a lelkünknek, még akkor is, ha semmi extra sincs bennük.
Mert mindenki szívesebben visel olyan ruhákat, amikhez kötődni lehet. Ezért érezzük őket olyan különlegesnek – nem azért, mert olyan fantasztikusan néznek ki, hogy azoknál jobban csaknem 30 év elteltével sem tervezett még senki. A mostani generációk pedig ebből táplálkoznak, sokkal többet ér egy jó érzés egy új, de üres ruhánál. A divat körforgásába belegondolva pedig éppen ideje is volt annak, hogy Carrie gardróbja újra menő legyen: 15-20 évente ugyanis minden trend megismétlődik, nem meglepő tehát ez az iránta érzett nagy, nosztalgikus rajongás.
Carrie gardróbját mindig imádják majd, mert így alkották meg
Azóta persze Carrie Bradshaw gardróbja is megváltozott, ezt lehet látni a Szex és New York folytatásában, az És egyszer csak… című sorozatban. Bár az outfitek (egyelőre) kevésbé ikonikus irányba haladnak, azért jó pár olyan modern öltözék akad a gardróbjában, amit mindenki imád. Ilyen az aszimmetrikus szabású, világoskék Norma Kamali midi ruha, ami tipikusan Carrie, és amire két éve folyamatosan nagy a kereslet. Hogy lesz-e ebből a ruhából (vagy éppen bármelyik új szettből) olyan ikonikus darab, amiket a Szex és New York-ban láthattunk majd' 30 évvel ezelőtt? Ezt előre nem lehet megmondani.
Ami azonban biztos, hogy Carrie Bradshaw megmásíthatatlanul filmtörténelem egyik legstílusosabb alakja és az is lesz örökre.