„A fenntarthatóság és a természetes anyaghasználat mellett az időtlenség is fontos” - beszélgetés Kele Sári bútortervezővel
Kele Sára sok mindennel foglalkozott, mire eljutott a bútortervezésig, mire a ma már tíz éves sarakele nemzetközileg is elismert márkává vált. Először esztétikát tanult, majd kulturális antropológiát, építészetet, és csak ezt követően jutott a formatervezésig.
Mielőtt még a pasztellszínű irodabútorok vagy az újrahasznosított fából készült tárgyak materializálódnának, Sára inspirációt gyűjt – a legváratlanabb helyekről. Nagy hatással volt rá a spanyolországi Fuerteventura szigetén eltöltött idő, a vulkanikus hegyek, a végtelen horizont, amitől az ember újragondolja a helyét az univerzumban. De hétköznapibb dolgok is megihletik, van, hogy a városban biciklizés vagy a fiaival töltött idő után jelenik meg egy tárgy képe a fejében. Az elképzelés kikristályosodása után pedig már csak alkotni kell.
Nagy tér, ablakok, fény
A különböző tapasztalatok más-más módon hatottak a művészetére; míg az építészeti képzés közben rájött, hogy sokkal jobban érdeklik a kisebb léptékű tárgyak, és hogy szívesebben dolgozna inkább a kezével, addig az esztétikán, antropológián folytatott tanulmányai alatt új szemlélettel gazdagodott. „A tárgyak megalkotása nem csak magukról a tárgyakról szól, hanem a szociokulturális környezetről is.
Van erre érzékenység bennem.
Ám nehezen határozná meg a saját stílusát, hiszen a trendekre legfeljebb csak tudat alatt reagál, és amúgy sem hisz a skatulyákban, csak a meghatározó jellemzőkben. „A fenntarthatóság és a természetes anyaghasználat mellett az időtlenség is fontos számomra. Mind minőségben, mind vizuálisan maradandó értéket képviseljen, amit létrehozok.”
Sára elmondása alapján nem vonzódik a „dizájn, mint felcicomázó művészet értelmezéséhez”, a letisztult és kiegyensúlyozott tárgyak felé húz a szíve. Azokat a szereti, amelyek nemcsak praktikusak, hanem generációkon átívelőek, plusz érzelmi töltettel rendelkeznek, egyszerűen markáns karakterük van. A minket körülvevő bútorok ugyanakkor nem csak funkciókat látnak el, hanem a pszichére, az életmódunkra is hatással vannak.
„Alapvetően ellentmondásos tárgytervezőként ilyet mondani, hogy egy üres, fehér szobában érzem a legjobban magam” – meséli Sára. Később kifejti, hogy a nagy tér, ablakok, fény, vagy csak a természet maga az a hely, ahol a kreatív gondolkodása szabadon kibontakozna, ugyanerre képtelen lenne egy neonfényes szobában.
Minden bútor egy műalkotás
Bár mai telezsúfolt világunkban talán meg is felejtkezünk róla, de a bútorokat ugyanolyan műalkotásnak kell és lehet értelmezni, mint például egy festményt; amellett, hogy funkciókat töltenek be, az apró részleteikben ott rejlik egy-egy impulzusra a reflexió. Megkértem Sárát, hogy meséljen még erről, mert nehezen tudtam elképzelni, hogy egy kanapé vagy asztal, mivel lehet több annál, mint amit látok benne? Példának az elsöprő sikert arató, Red Dot, Architizer és Good Design díjas Tangens fantázianevű bútorait hozta fel.
A Magyar Divat & Design Ügynökség design LAB inkubációs programja keretein belül hozta össze a sors és a „szerencsés csillagállás” Sárát a Rotte Kft.-val. Sára szabadkezet kapott a tervezésben, a kivitelezéshez pedig a Rotte pont rendelkezett azzal a technológiával, amire Sárának szüksége volt. A Tangens Office Home bútorcsalád fejlesztése a vírus és a lezárások beköszöntekor kezdődött, abban az időszakban amikor egyszerre értékelődött fel az otthon kényelme és az emberi kapcsolatok.
A Tangens pasztellszínű puha textil elemeit egy fémstruktúra öleli körbe; Sára az akkori saját életéből az ölelések hiányára reflektált. Az időszerű metafora mellett nem utolsó szempont, hogy a fotelek az otthon nyugalmát és kényelmét idézik.
Jákob Zoli: Spontán hozza az élet, hogy éppen mikor és kiket támogatok, de azt teljes szívvel teszem
A nagyobb mennyiségű gyártásra tervezett sorozat előretekint a vírus utáni időkre, amikor az irodák ismét közösségi terekké alakulnak, fontosak lesznek az otthon nyugalmát és kényelmét megidéző bútorok, és az összes közösségi lounge rész, ahol le lehet ülni beszélgetni a többiekkel. Habár az irodaházakat általában a fényes fehér, üveg, króm felületek határozzák meg, mégis érződik a tendencia, hogy egyre többen vágynak a szabadba és a közösségeikbe.
A körforgásos gazdaságból mindenki profitál
Sára egyszerűen összefoglalta, hogy számára milyen az ideális projekt: természetközeli és összeköti az embereket. Korábban workshopokat tartott a Hello Wood közösségi asztalosműhelyében, a Technikában, és tervei közt szerepel, hogy a jövőben is foglalkozna műhelyszerű együttalkotással, mert úgy véli a programoknak „van egy elvonulás jellege, egy pszichológiai gyógyító folyamat része is tud lenni”.
Sárával egyetértettünk abban, hogyha saját magunknak kéne készíteni az otthonra való asztalt, polcokat, azokat a bútorokat sokkal inkább megbecsülnénk, és valószínűleg még a következő generációk is ugyanúgy kihasználhatnák. De vannak más fenntartható alternatívák a lakásunk berendezésére.
Spanyolországban megtapasztalta, hogy a körforgásos gazdaságból tényleg mindenki profitál – ezt a szellemiséget tükrözi a Wally éjjeliszekrénye is, ami asztalosműhelyekből összeszedett hulladék faanyagok játékos újragondolásával készült.
Erre a bútorra Sára különösen büszke; egyrészt ez volt az első alkotása, amit nemzetközi terepen is bemutathatott, másrészt az első darabot teljes egészében saját maga készítette. Mostanában, a nagyobb szabású projektjeinél már inkább a tervezőprogram előtt ül és együttműködik különböző műhelyekkel, kevesebbet dolgozik az anyagokkal, a két kezével. De vagy ő barkácsol a műhelyben, vagy a terveket szerkeszti:
az a pillanat, amikor ott van, megszületik a tárgy, az minden esetben csodálatos.
Stylist: Tomasovszki Réka
Smink: Lencsés Dóra
Haj: Szepeshelyi Gabirella