„Mindenki a maga módján egyedi" - üzeni a brat summer trend, amiért Jessica Albától Kamala Harrisig rajonganak a nők
Most mindenhonnan a „brat summer" folyik, de pontosan miről is van szó? Egy trendről? Egy életfilozófiáról, vagy egy menő színről? Kicsit mindegyikről, de pontosan egyikről sem. A popkultúra teremtette meg, de a TikTok-rajongók kapták fel: mostanra pedig az egész világot behálózta a zöld színű brat summer, ami a divatipartól kezdve a politikán át egészen az aktuális tánctrendekig mindent befolyásol.
A brat summer csak nemrég, június elején kezdett el betörni a köztudatba, azóta viszont már nagy utat járt be, hiszen a világpiac szinte minden szegmensében elterjedt. Aalpvetően egy antitrend, de ennél azért többről van szó. A jelenség egyszerre több mindent is jelent (erre hamarosan majd rátérünk), de ami biztos, hogy a brat summer a hedonisták eszméjére utal és a limezöld árnyalattal képviselteti magát világszerte.
A brat summer nem(csak) egy sima trend
Mikrotrendnek is lehetne mondani, hiszen csak pár hete lett népszerű, most kapta fel a TikTok, egyből az old money style és a clean girl aesthetics után – a zöld jelszínű brat summer azonban ezeknek a tökéletes ellentétje, mert abszolút nem illik be a megszokott trendek sorába. Itt most ugyanis nem arról van szó, mit viselsz, hogyan hordod a hajad vagy éppen milyen színű az otthonod, hanem annál sokkal többről: egy életfilozófiáról. Egy kócos, mindenre teszek-viberól, a mostani cool girl style-ról.
Arról, hogy szabadon élsz, békében magaddal és nem ítélkezel: ha ahhoz van kedved, 0-24 partizol, nem fürdesz két hétig és melltartó nélkül veszel fel egy fehér trikót. Vagy még harmincévesen is játszod a kislányt - kit érdekel? A lényeg, hogy ne vegyél fel magadra semmilyen szerepet és ne állj be a clean girl-ök közé, akik tükörsima, kontyba fogott hajjal, all-in-beige ruhákban indulnak a pilates edzésre, miközben a méregdrága, húszezres acél kulacsukat szorongatják a kezükben.
Utána meg lelkiismeretesen írogatják a napi jótett-füzetüket. Mert az nem létezik, hogy mindenki ilyen! Az viszont már annál inkább, hogy sokan felvesznek ilyen és ehhez hasonló szerepeket azért, hogy még szebbek, jobbak, különlegesebbek legyenek, mert egyszerűen annak akarják érezni magukat. Holott már eleve azok, csak éppen ezt nem ismerik fel.
Popkultúrából egyenesen az életfilozófia felé
Ezeknek a nőknek csak arra kellene rájönniük, hogy mindenki egyedi és különleges a maga módján, senkiből sem lesz csak úgy copy and paste. Már a kezdetektől fogva egyszeri és megismételhetetlen mindenki. Ezt ünnepli a brat summer, ezt a felszabadító, „nem törődöm, de igazából nem is akarok törődni” életérzést, ami júniusban robbant be igazán az angol énekesnő, Charli XCX Brat című albumának megjelenésével.
Debütálásakor az énekesnő úgy írta le a lemezét, mint saját magát, a hibáit, az „elcseszett megmozdulásait" és az egoját egy lime zöld borítóba csomagolva. Később aztán egy TikTok videóban elárulta, pontosan mit is jelent neki a brat (ami angolul annyit tesz: kölyök).
Röviden és tömören egy olyan magabiztos nőt, aki önazonos és nem fél felvállalni sem önmagát, sem a hibáit.
Aki nemcsak gyakorolja az önszeretet, de pozitív testképe is van, és egészséges határokat tud szabni az életében (beleértve a párkapcsolatait). Plusz, úgy öltözködik, ahogyan kedve tartja, ahogyan ő jónak látja. Ez pedig most mindennél menőbbnek számít! Igaz, Charli közel sem olyan nagy megasztár, mint Beyoncé vagy Taylor Swift, de azért nem egy ismeretlen előadóról beszélünk, akinek semmilyen befolyása sem lenne a mai trendekre.
Charlie XCX ugyanis már a karrierje kezdete óta azt hirdeti, hogy a francba a perfekcionizmussal és zenéjén keresztül ünnepli a nők sebezhetőségét, bizonytalanságát és tökéletes tökéletlenségét – amit a közönség imád. De hogyne imádna, hiszen mindenki tud hozzá kötődni. Az idei Glastonbury fesztiválon (ahol Charli bemutatta Brat című albumát), például akkora sor állt az énekesnő koncertjére, teljesen „brat zöld" színbe burkolózva, hogy még a tévék is élőben közvetítették az elképesztő tömeget!
Pedig az a tömeg még semmi nem volt ahhoz képest, amilyen őrület most a bratting körül kering. (Igen, már egy igét is kitaláltak a jelenségre, a felszabadulást ünneplő, trendmentes, mindenre nagy ívvel tevő filozófia gyakorlására.)
A brat summer túlnőtt a TikTokon
A TikTok generációja szabályosan megveszik a „brattingért", Charlie XCX egész lényéért és persze, mindenért, ami a trendhez kapcsolódik. Pár hét leforgása alatt például több, mint 53 ezer TikTok-videót forgattak le a rajongók az Apple című dalra táncolva, ez a szám pedig folyamatosan nő. Joe Jonas, Ashley Tisdale, Kerry Washington és Brooke Shields is adott egy esélyt a brat dance-nek, nemrég pedig Jessica Alba is beállt a sorba. De kár lenne kihagyni Daisy Edgar-Jones és Glen Powell utcai koreográfiáját, amit az épp megjelenő közös filmjük, a Twister kapcsán forgattak.
Már csak idő kérdése volt, mikor kapcsolódik be a többi nagy iparág is a dologba és lesz a brattingből világraszóló szenzáció. Nem is kellett sokat várni: a 2024-es divatheteken a McQueen by Seán McGirr showtól kezdve a Fendi, a Jason Wu és a Brandon Maxwell kollekciókon át egészen a Gucci bemutatóig szinte minden divatnagyágyú magáévá tette a brat zöld árnyalatot. A Loewe például csak úgy ontja magából a zöld táskákat, csakúgy, mint a Gucci, cipőfronton pedig az Amina Muaddi, a Prada és a Jimmy Choo is erősített. Ruhák terén a Rodarte, a Rabanne, a Simkhai és az Acne Studio rukkolt elő számtalan zöld darabbal, és ha ez így megy tovább, a fast fashion ruhaüzletekben is meg fog jelenni az árnyalat.
Sőt, a trend még a politikába is beférkőzött, amikor Charli XCX nemrég Kamala Harrist (az USA jelenlegi alelnökét) is #bratgirl-ként aposztrofálta. Persze Harris PR-csapata azonnal ráharapott a dologra és már ők is zöldben promózzák az amerikai elnökjelöltségért küzdő politikust.
Bratnak lenni tehát trendi, pedig eredetileg nem ez volt a cél, sőt! Charli maga sem egy influenszer, utálja a mikrotrendeket, inkább az offline életszemléletet hirdeti. Az pedig, hogy az ő vezetésével nem egy tökéletesre polírozott, mindenmentes, TikTok-ról származó imidzs vált a való életben népszerűvé, csak egy újabb bizonyítéka annak, hogy a trendek jelenleg is száznyolcvan fokos fordulaton, teljes átalakuláson esnek át. A modern divatesztétikumok ideje tehát hamarosan lejárhat, esélyes, hogy nem lesz már annyi clean girl és MOB-wife. De persze azzal is számolni kell, hogy nem ez fog történni és akkor hirtelen több „tökéletlen”, zöld outfites brat nő lesz a világban, mint valaha is volt.