A dizájner termékek iránti befektetési kedv egyre nő, de főként csak a fiatalok merik bevállalni a luxustőzsdézést
A statisztikák szerint 2024-ben a 23 évesek kezdenek el először befektetni, ami egy egészen meglepő adat, tekintve, hogy néhány évtizede még a 30-asok sem gondolkodtak ilyesmin. Ma már viszont a 18-25 év körüli fiatalok 56%-nak van valamilyen befektetése: klasszikus részvény, értékpapír, NFT, bitcoin, kriptovaluta, ingatlan – vagy akár egy dizájner termék.
Ha befektetésről van szó, elsőként nem egy dizájner Gucci vagy Prada táska jut eszünkbe, pedig utóbbiba is be lehet fektetni, ráadásul nem is jár vele rosszul az előrelátó fogyasztó. Vannak ugyanis olyan luxusmárkák, melyek termékeinek jobban megy fel az ára, mint az aranynak.
Egyszerűnek tűnhet, de azért ehhez is kell érteni
A Z generációsok 94%-a érdeklődik a gyűjthető tárgyak, az órák, az ékszerek, a ritka dizájner táskák, valamint különleges, luxuskategóriás termékek iránt, melyeket évek múlva akár többszörös áron tudnak továbbadni. A Vinted, a Marketplace és a luxus second-hand webáruházak felemelkedésével pedig mi sem egyszerűbb: szinte még nagy hozzáértés vagy kemény munka sem kell ahhoz, hogy ilyenekkel pénzt lehessen keresni. Egy valamit azonban nagyon jól kell tudni: azt, hogy pontosan milyen termékbe érdemes befektetni.
Nem minden márka megy ugyanis ugyanolyan jól, mint a másik: vannak olyan brandek, melyekre az átlagosnál nagyobb a kereslet, őket érdemes megcélozni. Persze, ezeknek a márkáknak a termékeihez is nehezebb hozzájutni, mert vagy nehéz őket beszerezni, vagy olyan drágák, hogy még maguk a befektetők is elgondolkodnak azon, elköltsenek-e több millió forintot azért, hogy aztán néhány év várakozás után jelentős összeg üsse a markukat.
Persze, azt sem garantálja senki, hogy öt év múlva tényleg sokkal több pénzt hoz a konyhára egy-egy dizájner darab, de azért van néhány tipp, trükk, statisztika és adatgyűjtés arra vonatkozólag, mit is érdemes annak vennie, aki dizájner termékekkel szeretne befektetni a jövőjébe.
Nem mindegy, milyen dizájner márka
Ha van egy olyan dolog a dizájner piacon, amire érdemes költeni, az a táska. Igaz, nem mindegyik, hiszen a luxusmárkák között is van olyan, akinél egyáltalán nem térül meg a befektetés, mert időközben csak rontják az értéküket. Ráadásul sajnos ezek vannak többségben. Ha azonban egy dizájner táskára van kereslet, akkor már egyből más a helyzet. A régi, vintage táskák, melyeket a mai összegekhez képest aprópénzért lehetett kapni, ma már például remek befektetésnek bizonyulnak, főleg azok, melyek kitűnő, már-már kifogástalan állapotban vannak.
Úgy működik ez, mint a gyűjtőknél: a legritkább, legrégebbi, legtökéletesebb termékek érik a legtöbbet. Azok a régi dizájner termékek is sokat érnek, melyek egy-egy különleges kollaboráció termékei, vagy amikből csak nagyon kevés létezik. A limited edition, azaz számozott darabok pedig azért értékesek, mert nem gyártanak belőlük többet, ergo csak egy bizonyos mennyiség van belőlük, ami szintén nagyon felnyomja az árat.
Akárcsak az, ha az adott terméket egy olyan dizájner tervezte, akiknek alkotásaihoz már nem lehet olyan könnyen hozzájutni. Ilyen lehet például a Tom Ford által tervezett Gucci táska, vagy éppen egy különleges Dior táska, amit a márka egyik régebbi tervezője, John Galliano álmodott meg. Sejtéseik szerint Karl Lagerfeld divatlegenda Chanel tervezései is sokat fognak egyszer érni.
Ha viszont nem a vintage a téma, hanem egy új kollekciós darabról beszélünk, akkor még inkább át kell gondolni, hogy mibe is fektetjük a pénzünket. Sok luxusmárka van a világon, de nem mindegyiknél tapasztalható az, hogy folyamatosan mennének fel az árai. Sőt, ennek általában pont az ellenkezője tapasztalható. Bár a legtöbb divatház kínálata sajnos az outletekben végzi, léteznek olyan márkák, akik sikeres gazdasági politikájuknak köszönhetően folyamatosan növelni tudják a termékeik értékét.
Még akkor is, ha az a termék használt. Ezt pedig úgy érik el, hogy csökkentik a kínálatot és növelik az árat, ami miatt az igazán sikeres, legendás termékekre nagyobb lesz a kereslet. Mesterséges manipuláció ez, egy zseniális terv része, amit egyre több márka próbál kihasználni. Legnagyobb mestere ennek az Hermés, ami elképesztően szigorú üzletpolitikával, válogatott kliensekkel, törzsvendégekkel, valamint egész hosszú váró- és kívánságlistával dolgozik – mindezt pedig hihetetlenül magas áron.
De mindez nem számít, mert a termékeik száma limitált, egyszerűen nem gyártanak többet annál, ami ezt a rendszert megsértheti.
Így megtartják exkluzivitásukat, miközben kultuszt kreálnak a nehezen megszerezhető termékeikért. Amiket pedig nehéz megszerezni, arra jön a licit és az emberek egyre nagyobb árat kínálnak érte. Hogy megértsük a folyamatot, képzeljük el példának a kávét. Az emberek nagy része szereti, szinte meglenni sem tud nélküle, de mi lenne akkor, ha hirtelen elfogyna? Vagy ha csak korlátozott mennyiségben lenne elérhető?
Akkor méregdrága összegekért kínálnák a terméket és addig nyomnák fel az árat, amíg egy nagyon kis, szűk réteg marad majd, aki meg tudja vásárolni. Ha még úgy sem megy, akkor jön a várólista, ami tényleg elképesztően értékessé tenné a kávét. Hát így megy ez az Hermés termékekkel is, legalábbis ami az ikonikus Birkin és Kelly táskákat illeti. A kutatások szerint ezek a táskák nagyjából öt-hétévente megduplázzák az árukat, 2023-ban például ugyanazt Birkint 10%-kal drágábban adták, mint egy évvel előtte.
Ez azt jelenti, hogy az árfolyama jobb az aranynál is. Egy új kollekciós darabot pedig átlagosan 26,7%-kal lehet eladni azon nyomban, hogy kihoztad a boltból, annyira nehéz hozzájutni. Másik szuper befektetési alapok a Chanel táskák, melyek azonban egy kicsit más pénzügyi stratégia mentén mozognak. Bár ezek a táskák mindig sokat értek és mindig népszerűek voltak, az utóbbi években nagyon tuti befektetések lettek.
Hogy miért? A Chanel a pandémia idején szinte teljesen leállította a gyárait, visszafogta a kínálatot és korlátozta az elérhető táskák mennyiségét. Ez két évig eléggé betett pénzügyileg a cégnek, de aztán fordult a kocka. 2021-ben visszafogott készlettel, de újraindították a gyáraikat, azóta pedig negyedévente emelnek az áraikon. Nagyon agresszív pénzügyi stratégiát működtetnek. Pár éve még 4900 euróba került egy Chanel táska, ugyanaz ma már több, mint tízezer euró.
Felhalmozás helyett különleges darabok
Dizájner cikkekbe tehát megéri befektetni, de csak úgy, ha okosan csináljuk. Sok ember bukott már abba bele, hogy akciósan ilyen-olyan termékek vett meg továbbadás céljából, de az a szomorú igazság, hogy ezek általában már olyan maradék termékek, amik nem kellenek senkinek. Az akciósból már lehet újra több milliósat csinálni, ezért a kulcs nem is feltétlenül az, hogy olcsón hozzájussunk egy dizájner darabhoz, hanem az, hogy kivárjuk a megfelelő alkalmat, mikor teljes áron meg tudjuk venni az adott terméket.
Utána azt szépen, becsomagolva, számlástul, blokkostul, mindenesetül el kell rakni egy száraz, sötét helyre és várni - sokszor éveket. Az Hermés és a Chanel márkáknál a természet és az infláció ugyanis dolgozik magától anélkül is, hogy tulajdonképpen bármit is csinálnál. Könnyen lehet, hogy amit ma megveszel, az pár év múlva már a dupláját fogja érni és akkor még nem is mondtunk sokat. A dizájner befektetésnél tehát egy dolog az igazán fontos: a türelem.